www.nukutvi.se

Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Kicki - 20 januari 2010 22:59

Födelsedagen igår blev riktigt trevlig. Gratulationer från när och fjärran - många som jag inte alls trodde kände till vilken dag det var ens - kul! Tusen tack till er alla!


Idag hade vi data på skolan och nu sitter vi och knåpar med Word. Lite smarta finurligheter och en del man inte visste tidigare faktiskt. Sen möttes jag och min älskling inne i stan i Luleå och gick och shoppade lite. Lars hittade ett par jättefina skalbyxor på rea och jag förverkligade en gammal dröm - att ha en Fjällräven kånken! Den är brunaktig och blir perfekt som skolväska samt att det är en ryggsäck - slipper släpa på mitt AS till axelväska varje dag! Köpte även nya innervantar till mina "storvantar" för att hålla värmen på släden.


Sen blev det slädtur i mörkret med småttingarna och de var enormt taggade! Idag fick Giela vara hemma och jag körde Silva och Kaela i led, och Mintu och Rossi bak. Kändes rätt praktiskt med fyrspann i mörkret och Giela såg ändå ut att vara sugen på att slappa lite mer. Hundarna sprang som tokar och vi tog helt klart rundan på ny rekordtid! Måste mäta den nån gång men det borde vara lite över 2 mil med tanke på tiden, men men...kan lika gärna vara mindre, eller mer (är grymt dålig på att uppskatta sånt där).


Vi körde åt "andra hållet" jämfört med hur vi brukar köra och när vi kom till en brant och lång uppförsbacke behövde jag inte ens hjälpa till - hundarna var superduktiga och nu var ju ALLA taggade! Ingen latmask med! Ju längre uppför backen vi kom - desto mer renspår såg vi! Till slut var både spåret och snön i skogen helt söndertrampade och jag insåg att det måste vara många renar i närheten. Lite längre fram såg vi dem plötsligt - en hel skog av gula ögon framför oss! Måste ha varit minst 50 stycken! Sen hördes ljudet av en skällren och det lätta mullret av klövar när de började springa, och hundarna blev som tokiga! Vi fortsatte fram efter spåret i maxfart med maxbroms men det gjorde en 90 graders sväng till vänster och plötsligt befann vi oss rakt framför renarna igen! Vi stannade och en liten stund stod vi där öga mot öga, hundra gula renögon tittade på oss - och vi tittade på dem...*s* Tror hundarna var lite överväldigade - för de lät inte ens! Sen sprang de vidare och efter det var hundarna om möjligt ännu mer taggade! Kul!


Sen fick Giela och Gakkon en liten promenad och nu är det hög tid att sova för att man ska orka med en heldag i skolan imorgon. Det är kul med hundspann och hur de funkar - fyra taggade hundar är faktiskt mer effektivt än fyra taggade o en halvtaggad! Nu spreds den positiva energin överallt framifrån och bak - och det märktes! Hade aldrig trott att fyra "små" hundar skulle kunna dra en Björkis toboggan med 190s lastplan (tror jag det är jag har) så lätt och snabbt! *impad* Gonatt!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards