www.nukutvi.se

Alla inlägg under oktober 2009

Av Kicki - 28 oktober 2009 18:27

Igår var första dagen på länge jag kände mig normal och orkade göra saker. Sega jäkla förkylning! Hostar lite ännu men är i alla fall pigg o nu blir det snart bollcore. Har tränat lite klicker med hundarna imorse och nu ikväll och de är så söta. Silva börja vara rätt säker på att sträcka ut tungan nu, alltså hon sträcker ut tungspetsen rakt ut bara så det ser lite uppkäftigt ut. Söt är hon! De andra har inte tränat nåt speciellt utan vi har frishejpat lite för att hålla igång de små grå cellerna. Rossi löper ännu mer idag och Mintu är sååå kär. Tack och lov är han tyst än så länge i alla fall, men hans nos dras mot hennes rumpa och han har liksom lite svårt att hejda sig ibland...men han lyssnar ändå rätt bra min lille sötnos! Efter bollcoren ska Gakkon iväg och duscha, så att hon är redo för vattentrasken imorgon igen. Blir kul att se hennes reaktion nu när det är andra gången, om hon är sugen på att gå dit eller vänder i dörren...*s*

Av Kicki - 27 oktober 2009 11:27

...fruktansvärt tråkigt väder, småregn och helgrått...kände ett starkt behov av att ha lite bilder i bloggen idag men i dessa tider så fotar man ju knappt, man blir ju bara deprimerad av att se mer av det gråa!!! Så det blir lite innebilder från morgonens aktivering istället. Rossi och Silva har börjat löpa och Mintu är sååå kär i Rossi. Hon är sååå söt! Nu bor de i skilda hundgårdar och det funkar bra, än så länge är de ihop här inne när vi är hemma men inatt får han nog sova i buren för säkerhets skull.


Imorse körde vi lite godissök och här står 5 förväntansfulla jyckar och väntar på att få köra igång!



Mintu är lite trög på att söka saker, han springer mest runt runt runt o försöker se vad de andra gör men hinner inte med...*s*


Här försöker han stjäla ifrån Giela...misslyckades.


Annars satt han rätt ofta fast i Rossis bak på det här sättet...inga godisar där heller ju!


When all else fails kan man alltid dricka vatten enligt Mintu! *s*


Däremot visade han klara tecken på intelligens i hundgården imorse. Han har snabbt snappat upp att matte bara kommer och öppnar om man sitter ner och är tyst, så nu kastar han ner arslet och sitter och småpiper lite och skakar nästan...*s* Det lärde han sig helt själv när han märkte att matte inte öppnar förrän man är lugn, och jag tycker han är duktig som kommer ihåg det även i såna spännande situationer när han är helt vild och galen och ivrig!


Av Kicki - 25 oktober 2009 20:39

...men hur roligt är det att skriva nånting när regnet smattrar mot hustaket lite smått? Mulet, dimma och duggregn idag, och hundarna har fått aktiveras inne. Jag är inte frisk riktigt ännu och känner att alla utomhusaktiviteter med potentiell kyla är dåliga idéer. Gakkon fortsätter visa på framsteg, idag när vi gick en kort rastningspromenad så travade hon med betydligt finare steg bak än vanligt, inte sådär korta (som de blir av ryggsmärtan) utan hon tog ut stegen bättre, bara för en stund, men ändå! Rossi och Silva har börjat löpa och de andra är nog också på gång. Mintu får träna på att vara själv i ena hundgården men det fungerade jättebra redan från början - skönt! Nu ska jag spela lite Final Fantasy VII och dra ut på nya äventyr där. Imorgon hoppas jag känna mig varm nog för att orka snickra lite mer i hundgården - det eviga långtidsprojektet! Hundarna ska ha nåt kul att göra o annars är dagen fri! Ha det gott!

Av Kicki - 23 oktober 2009 22:22

Nu har jag varit en kass bloggare igen! Inte mycket har väl egentligen heller hänt. Alla hundarna åkte på magsjukan där och var varierande sjuka, pigga men med ugly diarré som var rätt envis i vissa fall. =( som tur var passade de på att vara sjuka när jag själv hostade och snorade som värst så timingen var rätt perfekt. Nu är vi pigga igen och ro att börja äventyra igen! Idag har Gakkon varit på sitt första "vattentrask", på rehab-avdelningen på Djursjukhuset i Gammelstad. Här finns lite bilder från "bassängen" hon promenerade i idag och lite information: http://www.djursjukhuset.com/?q=sv/node/29


Gakkon gillar ju inte att bada så värst mycket så jag var försiktigt avvaktande inför dagen, men hon skötte sig jättebra och såg nästan ut att tycka att det var roligt. Personalen där var superbra och gav verkligen utrymme för att göra det hela till ett positivt minne för hunden (massa gott fick hon äta) på alla sätt. Idag tror jag att hon gick lite under 15 minuter med vatten upp lite ovanför magen i skritt. Sen på kvällen gick vi en liten promenad och jag vet inte om jag inbillade mig eller inte men istället för att gå passång (vilket hon ofta gör annars, antagligen för att avbelasta) travade hon nästan hela vägen! Kan en sån behandling ge effekt så snabbt? Jag tränar ju bollcore ibland och då känns ju ryggen mycket bättre redan efter ett träningstillfälle, kanske blir lite samma? Känns i alla fall jätteskoj att det började så bra och vi får hoppas att hon visar sig ha bra minnen av det hela nästa torsdag när det är dags igen! Nu ska jag mysa lite i soffan och nörda mig...ha det gott!

Av Kicki - 18 oktober 2009 20:28

...är fortfarande sjuklig men det känns som att virusen är på väg ner i lungorna nu. Rynkar på näsanHar rösten kvar, knappt nån feber alls...jätteskum förkylning. Jag tar det lugnt och mina underbara snälla hundar ligger och slappar med mig. Gakkon och Mintu är fortfarande kassa i magarna!? Måste ringa imorgon och rådfråga. Igår kväll kring midnatt hände dock en lite spännande sak! Jag skulle köra in till stan och hämta Lars som varit på glöggprovning hos en kompis, o när jag kom till bron över lilla ån såg jag en katt vid vägkanten. När jag körde förbi såg jag att den var alldeles blöt och satt helt konstigt! Först blev jag rädd att den blivit påkörd men den verkade okej, väldig vinglig bara och alldeles blöt...=( Jag bar med lilla kissen till närmsta hus där det lyste, och som tur var visste de var den hörde hemma. På väg dit (grannen snett över gatan) kom ägaren ut, de hade hört henne jama och skrika...så historien fick ett lyckligt slut! Katten hade not gått igenom isen nere på ån skulle jag tro. Söt var den! Nu ska jag kurera mig vidare. Ryktet säger att det kommer snö imorgon men med den här förkylningen så vågar jag mig inte ut på några äventyr...=(

Av Kicki - 17 oktober 2009 21:08

...men varken mer eller mindre. Sånt där jobbigt och utdraget mellanläge liksom, för krasslig för att göra några storverk (man vill ju låta kroppen vila så den kan bekämpa de små virusen) men samtidigt för pigg för att bara ligga still. Hmm...hundarna har fått ha lite tråkigt i helgen men de verkar inte misstycka. Gakkon och Mintu är lite risiga i magen och i väntan på hur det utvecklade sig hade jag ingen lust att köra nånting, Silva, Giela och Rossi är ju töntigt att köra med bilen och att cykla kändes otäckt med 3 hundar just nu för det är vansinnigt halt på sina ställen nu. Får se hur det går imorgon. Idag tänkte jag bjuda på lite Blaikenfrossa i min dagbok! De flesta av de här korten finns ju i mitt galleri men om ni missat dem där - så kommer de här!



Gissar att bloggen inte visar hela bildens bredd så här är en länk till samma bild igen: http://www.kickestina.se/Gallerier/Dragbilder/jkghk.jpg


http://www.kickestina.se/Gallerier/Dragbilder/safas.jpg



http://www.kickestina.se/Gallerier/Dragbilder/rtyrt.jpg



Ser ni inte hundarna till höger så http://www.kickestina.se/Gallerier/Andras%20hundar/Image84.jpg



Det här var en fantastiskt fin slädtur i vintras. Inga spår att följa och Silva var rätt färsk som ledarhund men hon gick jättefint en bit ut på isen hela vägen. Sen provade vi att svänga höger och hon höll kursen även då! Att gå med vinden i ryggen är ju enkelt och snön som blåste fram skapade ju nästan en väg att följa, men att svänga i ett sånt läge och gå snett ifrån vinden är ganska svårt - så hon var en liten stjärna! Det är mycket enkelt att en ledarhund i det läget "blåser tillbaka" i vindriktningen eftersom det är enklare och mindre jobbigt. Fantastiskt vackert ute och hundarna var så duktiga. =)

http://www.kickestina.se/Gallerier/Dragbilder/kghj.jpg



Som en av mina kära kusiner en gång uttryckte det "Vissa ställen är helt enkelt lite bättre än alla andra".


=)


Nu ska jag ta en sista fight med vår lilla disk o sen tror jag soffan ropar på mig.



Av Kicki - 15 oktober 2009 18:04

Första mötet hos sjukgymnasten var precis så bra och givande som jag trott, hon är verkligen jätteduktig! Var ju dit med Giela för några år sen och ja...nu känns allting så bra! Hon lät klart hoppfull om att få tillbaka Gakkon till draget, helst då i större spann och helst i led, där belastningen är minst. Vi ska börja med att traska i vatten på rehabavdelningen några gånger samt promenera (skritta) i blåbärsris eller annan undervegetation så hon får lyfta på fötterna och träna alla de små musklerna som håller ihop ryggraden, allt för att göra den mer förberedd för belastning senare, och så får vi helt enkelt hoppas att hon svarar bra på träningen och verkar piggelin! *underbart* Hopp, snabba kast och vändningar (som att busa med andra hundar) bör vi undvika, men även för mycket stillhet. Det ska vara lagom aktivitet o rätt typ av aktivitet - så kanske det gååår! Måste bara kolla om min försäkring täcker rehabilitering o sånt, vet faktiskt inte riktigt, men på ett sätt spelar det ju ingen roll - det är ju sånt som måste göras - men samtidigt vore det förstås mycket trevligt att få tillbaka lite pengar. Lyckan är stor och Gakkon är söt. =)


Tjingeling! Nu ska jag pussa hundar och fortsätta bekämpa förkylningen! Töar idag...=( 6 plusgrader ute...=(

Av Kicki - 15 oktober 2009 10:35

Matte känner sig sjuklig men är ändå på skolan. Var piggare imorse än jag är nu, lite snuvig mest bara - och ont i ögongloberna! 16.00 idag ska Gakkon till sjukgymnasten för första gången och det blir riktigt intressant att höra vad som hon säger, känns lite som en andra "dom" på något sätt. Hoppas hon kommer att låta hoppfull som veterinären gjorde och att vi får fortsätta tänka att det kan finnas hopp. Mintu som innan var att betrakta som rumsren lämnade en stor fin hög inne igår, och i förrgår! Men jag tror att hans mage är lite krasslig efter helgens älgben, effekten satt kvar länge på nåt sätt. Då kanske det går så snabbt att han inte riktigt hinner med på samma sätt som annars. Äh nog med skitprat - återkommer ikväll när jag vet mer om hur det gick!


 

Min älskade tokiga ledarhund på jobbet!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards