www.nukutvi.se

Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Kicki - 17 januari 2010 21:11

Idag åkte jag o hundarna ute på äventyr efter lunch och det blev närmare 3 mil enligt mina beräkningar. Bara -5 grader och det märktes att det var för varmt för hundarna egentligen men de jobbade på riktigt bra ändå och snappade lite snö bara.


Söta Kaela i hundgården igår


Två mycket sugna hundar innan de selades ut idag! Silva ser ut att inte vijla bli bortglömd!


Vi började med att köra ner på ån. Där blev vi omkörda av två skotrar medan vi körde, bra träning! Sen hade skotrarna stannat längre fram på ån och Silva och Kaela ville först hälsa, men sen var det Kaela som styrde upp allting och passerade på sidan istället.


Ute på isen såg vi lite folk på långt håll som Silva ville titta på men Kaela styrde upp läget och drog oss ut på rätt spår igen. De där små söttokarna kompletterar verkligen varandra! Det är i stort sett alltig nån av dem som lyssnar...*s*


På andra sidan Vittjärvsträsket satt två killar och grillade i en grillkåta alldeles vid skoterleden. Jag var lite fundersam o undrade om mina hundar skulle vara sugna på korv, men de passerade jättefint på rätt sida skotrarna fastän korven var så nära. Rossi och Mintu skötte sig också kanonbra idag, men Mintu är lite rolig, han verkar ha uppfunnit egna gångarter nästan! Växlar mellan trav, passgång, galopp och nånting mitt emellan...men han verkar inte alls anstränga sig när han gör det utan benen liksom bara fladdrar. *s* 


Alla tassar i luften?


När vi kom ner till leden mot Långsjön hände något lite läskigt. Vi mötte en lös hund, vilket inte är alldeles ovanligt men...En shar-pei-hane var ute och promenerade helt på egen hand (har mött den förut för några år sen men på en annan plats - gissar att det är samma, men då kom den aldrig nära)! Den gick fram till mina ledarhundar (Silva och Kaela) och betedde sig lite stöddigt. Kändes inte vidare bra...jag fick inte fast ankaret heller så jag fick hålla mig till att stå där bak o skrika åt den att gå hem!


Till slut vände den och lommade iväg men pinkade först på en tall. Hanhund alltså... jag vet inte om jag är löjlig men jag har viss respekt för de hundarna. Vill inte ha in en sån i spannet när man är helt ensam om det skulle bli nån typ av bråk... Som tur var hade jag ju bara tikarna fram, hade faktiskt tänkt köra Mintu i led idag o man vet ju inte vad han hade tyckt om att möta en liten kille där framme istället för brudar...hmm...jaja...det gick ju bra men jag var lite småskraj en stund för den såg inte helt vänlig ut!


Idag var det verkligen grått ute! Helt och hållet! Men på ett underbart vackert sätt! Träden är helt frostiga och skiftar i olika gråskalor, från vitt till grått till nästan kolsvart...mysigt! Leden mot Långsjön var bred och jättefin! Skoteråkarna har verkligen gjort ett bra jobb med att köra upp leder nu! Vi mötte flera skotrar efter leden och det märks att det var varmt ute idag - folk har liksom tinat fram! *s*


Innan Långsjön kör man över några stora härliga myrar! *like*


Långsjön var delvis ganska blöt, som de flesta sjöar verkar vara i år...snö men vatten under...=( Se rundade vi Långsjöns östra del och tog samma spår hemåt igen. Försökte oss på en "genväg" för att få lite variation men det var nån som kört hem virke och bara åkt runt runt runt i skogen...hmm...när vi körde förbi korsningen där vi mötte hunden blev hundarna väldigt pigga en bra bit innan men den var i alla fall inte där längre. *tur*


Tog en liten annan väg hem till Vittjärvsträsket och då hade det börjat mörkna lite så Silva och Kaela fick slå igång (jaja, jag hjälpte dem) sina små lampor.

Det känns tryggt att de inte bara har reflexer utan även lampor så att de syns från alla håll när de springer längst fram. Ute på träsket var Silva riktigt smart och tog oss en lång bit genom blöt och ospårad snö till höger till en led som går in där - duktiga lilla hundar! Hon och Kaela gillar verkligen att gå i led ihop och de är riktigt duktiga tillsammans!


Nästan hemma! Vårt hus är nog ett av ljusen där framme... helt underbar tur och när vi kom hem verkade även hundarna vara riktigt nöjda och trötta. Känns bra att komma igång med lite längre sträckor nu - börjar vara dags!


Nu ikväll har vi ätit en gos trerättersmiddag med Johan, Malin och deras dotter Tuva-Li. Deras hund Wilma var med och Gakkon blev så glad över att träffa henne! Nu ska Gakkon få sig en promenad...sen är orken slut! *s* Imorgon blir det slädäventyr igen! Jihoooo!





Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards