www.nukutvi.se

Alla inlägg under juli 2010

Av Kicki - 29 juli 2010 22:43

Idag efter jobbet hade vi rastgårdsdate med alla 12 (nä nu ljög jag, Sälka har tratt just nu och var faktiskt inte med) hos Veronica. Gakkon har just börjat löpa så det kändes aningen spännande, men allt gick så fantastiskt bra! Trots att där var fyra hanar så var det inte tillstymmelse till problem, de tyckte alla att hon var söt...speciellt Nooki och Mintu (den sistnämnde hade svååårt att slita sin nos från hennes rumpa ibland, bra inkallningsträning och NEJ-träning)... Silva var ganska änglalik och kommunicerade snällt och fint, Rossi var inte så bufflig, det kändes helt enkelt som en försmak av framtiden, ett minne från svunna tider när våra hundar (som då var kring hälften till antalet?) fungerade klockrent ihop utan problem. Sommarens träning har helt klart gett resultat! Små bakslag kommer säkert men det här var ju i alla fall ett bevis på att vi är på väg åt rätt håll!


Kenai


Vackra, vackra Kaela



Kaela...



...och en gammal bild på Silva. Visst finns det likheter! =)


Imorgon ska alla mina hundar på kollo hos bästa Veronica och Anders, husse och jag drar till Riksgränsen med några kompisar och cyklar och kommer hem på söndag. Blir jätteskoj men trollen kommer att vara saknade! Imorgon ska Rossi dessutom operera bort en dålig tand på dagen innan vi far, hoppas allt går bra. Tjingeling!


Av Kicki - 29 juli 2010 16:55

Igår när jag fixade i hundgården fick jag syn på en fjäril som flög uppe under plasttaket och fastnade i ett spindelnät. Den försökte trassla sig loss och jag skyndade mig att söka något lång för att kunna hjälpa den ner, då kom en helt groteskt stor fet spindel kutande och dödade den vackra fjärilen! Inget kunde jag göra...!!!!   


Dessutom satt den rakt ovanför dörren där jag måste passera in och ut...lösningen var att hämta vattenslangen och spola ner den men den överlevda och kröp ner under trallen. Försökte att få Silva och Mintu att döda den med de hann inte...blääää! Sjukt stor var den...


Sen på kvällen när jag ställde ut matskålar i den hundgården var jag lite skraj men försökte lugna mig själv...tills jag ser en FET (men inte lika fet) spindel som hänger från en tråd rakt ner bredvid dörren...Bläää! Kastade en skål vatten på den och den försvann i mörkret. För att få tag i Rossis skål var jag tvungen att sträcka mig förbi stället där den hängt, och just när jag sträckte mig ut i halvdunklet så kom fanskapet klättrande upp från ingenting på sin tråd!


BLÄÄÄÄ! Vad gör de äckliga små krypen på min mark? Skålen blev kvar.



Av Kicki - 27 juli 2010 22:28

Nu kommer bilder från helgens härliga fest hos bästaste Tomas. Igår kväll vägrade min dator kommunicera med internet! Dessutom har det varit svalt nog för att träna hundar, torsdag, fredag och söndag kväll (och i söndags var Yvonne, Diesel och Marco också med!)! Full fart med andra ord... så nu först kommer bilder från i lördags. Vi var 6 tappra men efter midnatt försvann två och sen satt Tomas, Yvonne, Linda och jag och pratade till 5 på morgonen, riktigt trevlig och underbart god mat bjöds vi på!


Två kompisar till Tomas var där och hade med sina två hundar, den ena var grandisen Ace, jättemysig men dreglade ibland...*s*


Lindas söta och mycket snälla lilla valp som också var med!


Silva och Kaelas bror Baloo! Snygg och riktigt duktig!


Söta Saffran!


Söta Saffran igen!


Bästaste Tomas med 3 av sina tikar, Tiffany (Mintus moster), Selma (Silva och Kaelas mamma) och Saffran.



Nalle eller Kingen, mitt minne sviker mig och ganska lika är de!


Linda och hennes söta valp!



Jag, Lindas valp, och tjusiga Ace! Har aldrig sett en så fin grandis innan, kanske lite väl stooor men supertrevlig och fin! Lägg märke till min gratis T-shirt med trycket "NUKUTVI HUSKIES" och Gielas ansikte, invigde den i lördags även om den inte kändes direkt "party"....


Marken skakar lite...


Söta valpen igen


Ace


Ace och hans husse...plötsligt känns mina pluttar rätt små!


Nu ikväll har jag drabbats av akut bygglust och byggt en landgång i gamla hundgården. Nu kan hundarna gå från vindskyddet till högsta platån på en gång som går ungefär i midjehöjd (på mig) och den blev genast riktigt populär! De sprang fram och tillbaka som småtokar! Mintu försökte vända och ramlade nästan av en gång, och Kaela tittade lite innan hon vågade gå, men snart sprang alla obehindrat. Tog en massa kort men minneskortet verkar ha flippat ur så allt jag kunde rädda var detta:


Det är den sneda gången (av trallvirke) man ser i den bortre hundgården. När jag lyckats hämta kojan till hundgården närmast kameran ska det bli en gång där med...kul! Igår kväll var småhundarna helt tokiga och Silva gnällde för ALLT som rörde sig (då var hon BILLIG - kostade bara 1 miljon!) medan Giela och Gakkon fick en dragsväng. Körde därför lite hjärngympa (har blivit rätt mycket fys på senaste dagarna ganska plötsligt) där ute och gömde godis så de fick söka. Även Kaela förstår helt nu och alla fyra var så duktiga. Inte en enda sur min från Silva utan bara "fair game" vilket känns skönt. Hon har verkligen mognat!


Nu ikväll gjorde vi samma sak igen och det är faktiskt väldigt praktiskt med dubbla hundgårdar med dörr mellan, för medan hundarna söker i den ena kan jag gömma i den andra, osv, så att de får jobba konstant utan avbrott. Att gömma med hundarna närvarande brukar jag försöka med det är svårt att undvika en svans av ivriga vovvar som följer ens minsta steg då...*s* Nu väntar sängen på mig! Gnunatt!

Av Kicki - 24 juli 2010 01:32

Har nyss kommit in från en 3,5km runda med hundarna. Bara 3,5 plusgrader ute nu! Riktigt svalt och skönt och jyckarna var pigga och duktiga. Vi körde sakta och försökte ligga tungt (börjar lära mig hur man gör det som bäst med min bil, att bara koppla ur blir för tungt om det inte är plant eller utför). Allt gick bra förutom att Mintu ville pinka mycket (druckit för mycket) samt att mina hundar är starttröga när vi kör bil! De fattar liksom inte att de själva KAN dra igång bilen, jag måste köra några decimeter och SEN börjar alla kämpa. Förstår inte riktigt var de fått den spärren ifrån för med andra fordon och dragsaker har vi aldrig det problemet...  


Idag fick jag hjälp av världens gulligaste polacker på jobbet. En av dem hjälpte till att bära mina tunga säckar med kabel, och kapade en klurig kabelskena åt mig på två sekunder med sin maskin, när han såg hur jag satt och slet med bågfilen. Tyvärr pratade bara hans kompis engelska så vi fick kommunicera med händer och fötter, men det är ändå alltid roligt att jobba med snälla och hjälpsamma personer! Vips fick jag ett infall och kom på ett den personen passar perfekt som en karaktär i min bok så nu sitter jag och skriver lite. Inspiration kan komma från alla håll...skulle bara behöva skriva oftare! Mycket oftare!


  


Gonatt!

Av Kicki - 22 juli 2010 23:01

Idag efter jobbet åkte Veronica och jag till Yvonne och hälsade på! Förutom fika och surr fick vi pussa söta valpar! =)


Yvonnes dotter Ellen och en av valparna, visst är de söta!


Under tiden regnade det som attan och åskade lite, men när vi åkte hem hade regnet slutat och det var 15 grader ute! Det kändes nästan för bra för att vara sant när jag lastade in hundar, selar och linor och körde mot Kusträsk. 4 km i lugnt tempo med ivriga glada hundar, och nu kommer vi alla att sova gott. För oss blev det här egentligen säsongspremiär! Gakkon får äta tröstben istället. Nu ska jag fika lite och sen soooova!


Härligt att se 5 glada och nöjda ansikten nu ikväll (fast egentligen var det ju ljust ute, kameran får det att se mörkt ut när den blixtrar....). Tänk - snart är det slädsäsong igen!   

Av Kicki - 20 juli 2010 20:14

Idag efter jobbet packade vår älskade husse ihop sina saker och sin cykel och åkte med några kompisar mot Åre för att cykla downhill till på söndag! Hoppas de får riktigt roligt på alla sätt! Vi kommer sakna vår älskling!     


De blev en mindre de räknat med (nu idag) så istället för att låna bil bestämde de sig för att ta Volvon så jag får ha kvar min älskade Sven-Erik - och nu är han ju nystädad dessutom eftersom jag trodde att han skulle lånas ut och storstädade honom igår kväll!


Ute i hundgården klippte vi alla klor (utom Gakkon som ska klippas strax) och som vanligt stod alla på kö. Borstade Giela och Kaela och det var lite smått kaos, ALLA ville vara med samtidigt och Kaela ville vara med mest av alla! Hela tiden! Det är inte helt lätt att kolla tänderna på en hund när 3-4 andra ansikten försöker vara ivägen....*s*


Tidigare tyckte Kaela att det var lite obehagligt att borstas med kardan men nu älskar hon det och får aldrig nog! Det passar bra för hennes underull är riktigt tjock och svår att få bort, man måste lyfte täckhåren och karda små sektioner i taget för att komma åt den och få bort den på riktigt. Borstar man bara "som vanligt" ser det fint ut på utsidan men det ligger underull kvar "inuti", inte tovad eller så utan...ja...den bara ligger där!


Passade även på att titta till tänderna vilket jag inte gjort på ett tag nu. Hittade då en trolig orsak till att Rossi varit lite småsur senaste tiden, ena tanden "längst in av alla tänder nånsin" (som säkert har ett jättefint namn) var lös! Annars har hon knappt nån tandsten eller sånt alls, men just den tanden var inte fräsch!    Det är alltså den mindre tanden innanför de stora kindtänderna...så det blir operation nån dag när veterinären har tid och sen kanske hon är lika gullig som vanligt igen!


Jacki hade också problem med den tanden, men då hade hon mer tandsten generellt (vilket hon fick som gammal) och pga en kass veterinär i Östersund (som menade att vi INTE skulle ta bort tanden utan lämna den och rengöra så gott det gick) hann hennes problem bli mycket mycke värre. Hundtänder ska man vara rädd om och speciellt de allra längst in är luriga och lätta att missa...



Av Kicki - 19 juli 2010 21:47

Idag efter jobbet packade jag in hundarna i bilen och åkte till Veronicas rastgård. Hundarna lekte som tokar i den vackra kvällssolen (där en kamera hade passat utmärkt) och där var knappt några mygg. Efter en stunds vild lek kom alla springande och Gakkon och Silva var helt blodiga på halsarna och Mintu blodig i ansiktet! Eftersom jag varit med hela tiden förstod jag att inget allvarligt hänt, men även vild lek kan ju av misstag orsaka skador om nån vass tand hamnar fel. Vid närmare inspektion visade det sig att Mintu bitit sig i tungan och sen tuggat på Gakkon och Silvas vita halsar och lämnat stora röda märker efter sig,eftersom han kom till mig fick jag blod på hela armarna innan jag förstod vad somhänt...  Tur att ingen kom förbi just då för det såg nog hemskt ut!


Silva, Mintu, Kaela och Rossi lekte vilt idag! En gång fick Mintu nog av Silva och fräste ifrån riktigt rejält och lilla huliganen lyssande på en gång...bra Silva!


Nu är alla mätta och nöjda och matte ska sova...Gonatt med er!



Av Kicki - 18 juli 2010 18:03

Mintu,Silva och Kaela verkar gilla sitt nya vindskydd!


Helgerna och veckorna är så snabba nu för tiden! För nån kvällsen var det enormt nära att vi kom iväg och dragtränade men temperaturen sjönk inte så snabbt som jag hoppats...vi fortsätter promenera och roa oss med annat men suget börjar verkligen komma! Igår kväll hade vi lite grillparty (men i väldigt lugn tappning) här hemma och en underbar liten Shiba-hane på 3 år var en av besökarna! Snacka om lugn och värdig! Riktigt charmig och enormt söt! Har lite bilder men på "fel" minneskort så de kommer en annan gång.


Idag har husse tävlat miniracing här i Boden och Mintu och jag åkte dit som supporters. Där var även snygga rottistiken (som jag glömt namnet på) och hennes husse Kent, mycket spännande tyckte Mintu! Egentligen var nästan ALLT jättekul och spännande men han skötte sig ändå fint, älskade gosiga, myyyysiga Mintu!


Han kan inte så många kommandon men han lyssnar bra på allt han förstår och förutom lite pip ibland så var dagen en klar framgång. Ett litet ben fick han med sig för att ha något att göra.


Utan underull blev Mintu verkligen spinkig! Detär ju bara ben och inget mer! Skulle gärna se lite mer bröstkorg för lungornas skull, men långa ben är ju aldrig fel! Han har en fantastisk trav när han väl väljer att använda den.


Idag kördes det touring!


Startfältet i finalen


Martin - dagens vinnare (dessutom har han lackat den sjukt snygga karossen själv!)


En ögonblicksbild på Tonys bil som just vält, bakom kommermin älskling och Conny


Snart ny vecka på G - då åker husse till Åre så jag och hundarna blir ensamma här hemma...vi får trösta oss med träning och mys!




Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards