www.nukutvi.se

Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Kicki - 11 januari 2010 16:28

Idag tog vi en slädtur på ett spår ovanför Buddbyn som vi kört många gånger, men det här var första gången för i år.



Inte visste vi då att det skulle bli ett äventyr av alltihop! Ganska snart efter start mötte vi en kvinna med en samojed på promenad, jättebra att få träna på sånt. Hundarna var pigga och ville galoppera länge länge idag!


Sen såg vi två skidåkare med lösa hundar, och sen passerade vi mellan en kvinna med två hundar som skällde, och ett 3-spann med samojeder! Det är nog första gången någonsin vi möter ett annat hundspann i Boden! *tappa haka* Och samojeder dessutom! Kul! Hundarna var lite virriga först men passerade sen bra utan problem.


Riktigt mysigt upp på myrarna!



Den här bilden tog jag bara för att kunna jämföra den med en bild vi tog på ett roligt äventyr för snart fyra år sen, när Veronica o jag körde våra (då) 5 hundar samt en inlånad hund från en gemensam vän.


Så här såg det ut för fyra år sen i februari!


Kring 0 grader ute idag och tyvärr har mycket av den mysiga snön fallit ner från träden. Men ibland kommer man ner i kalla svackor...

Här nere var det både vitare och kännbart kallare...o andedräkten blev ett vitt moln!


Dags för lite fotppaus! Dagens ledarhundar Silva-Kaela skötte sig kanonbra idag. De är ett himla bra team och verkar verkligen gilla att springa ihop! Sen Mintu, och längst bak Rossi och Giela. Alla verkade ha riktigt kul idag!


Silva o Kaela! Sötnosarna!


Mintu! Han har dubbla nacklinor  o draglinor för matte är för lat för att plocka bort dem (om man ska ha två hundar där istället).


Glada Giela!


Underbart!


De där "kuddarna" som blir av grästuvorna är så söta så jag kände mig tvungen att ta lite mer kort på dem lite längre fram...

Men...släden ryckte till bara en aning så jag tappade balansen lite och vips trodde hundarna att vi startat igen! Fast jag stod ju kvar på snön!!! PANIIIIK! Längre fram efter spåret kommer nämligen hus, bilväg och järnväg! BAD! Jag började gå efter dem och ropa på dem. Hundarna joggade kanske 50 meter eller nåt sånt, sen stannade de och alla 5 tittade bak mot mig och undrade vad jag gjorde. De gick några meter till men skötte sig så himla bra...så matte hann komma ikapp och hoppa på! *pust* Skönt att ha testat i efterhand, för det var först gången jag tappade mitt eget spann. Skönt att det gick bra helt enkelt! *älskade små hundar*


Bara några hundra meter senare kom vi till denna bro! Otäck! Den syns inte riktigt här men brädorna är ca 1dm breda o sen är det 2 dm mellan dem. Silva trillade ner med hela bakdelen! Det är ju en sak att gå själv över en sån, lite svårare när man går i spann och sitter fast här o var. Mintu kastade sig rakt ut över den och förstod inte riktigt varför allting stannade upp lite. *S*


Sen såg vi två underbara nordsvenskar som galopperade och rusade runt när vi åkte förbi - men de såg mest glada ut!


Ljusån var extremt isig till stor del...=(


Ute på Buddbyträsket på väg tillbaka till bilen (i närheten av Western Farm hade vi parkerat)


Mintu vilar frambenen och pinkar samtidigt! Kaela var riktigt smart ute på träsket, först tyckte jag att hon var lite envis och absolut skulle till höger men sen förstod jag varför, där fanns ju skoterleden som var mycket bredare och bättre! *klok*


Sötsystrarna tillbaka i bilen!


Mysigt med halm i bilen...Silva vilar mot Giela.


Sen fick Gakkon sin skidtur - hon verkade inte alls stel efter igår! *lycka*


Skidorna gör så roliga spår i lite djupare snö! *s* Gakkon skötte sig fint även idag men tyvärr var det nån som sköt iväg 2 smällare så hon blev lite hispig och fick mer bråttom än vanligt...=( Men det gick över rätt snabbt som tur var. Mysigt med skidtur o nyttigt för matte också! Nu ska här städas, fixas, ringas, trixas....ojoj...Ha det gott!




Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards