www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

En riktig heldag!

Av Kicki - 4 januari 2010 18:11

Igår kom Linda, Jeanette och Niclas och Lindas hela hundspan och så körde vi en tur i Unbyn. Riktigt mysigt och där var fint som alltid! Nu idag kämpade jag mig upp på morgonen o var ute 2 timmar med mitt lilla spann, alldeles underbart!


Mitt älskade lilla gäng!


Silva och Kaela var duktiga i led idag, vi fick träna på en massa saker och de kompletterade varandra så fint. De kan nog bli ett riktigt bra ledar-team! Silva var riktigt smart och mycket styrbar - skötte sig superbra! Mitt älskade lilla gäng! De turades om att vara extra smarta och om nån missade så styrde den andra upp allting igen....=)


Mintu gick ensam i point och verkade tycka att det var nice att ha allt utrymme för sig själv och kunna springa hur man vill!


Giela och Rossi, bägge var pigga idag och Rossi jobbade på hur bra som helst!


Vi vill skicka ett stort tack till den skoteråkare som kört upp leden från Vittjärvsträsket upp över travspåren och upp på berget! Det var kört HELA vägen! Kanonbra! Hade hunnit snöa över lite men vi slapp pulsa hela vägen och det var skönt för det var en nog tung tur ändå, antingen översnöade skoterspår eller helt ospårat, hela vägen.


Riktigt fin dag! -19 ungefär och solen är på G upp. Underbart!


På de öppna ytorna hade det drevat lite lagom...=) Mysigt!


Ett tak av snö och kvistar.



På väg hem över Vittjärvsträsket. Ungefär mitt i bilden framme vid strandkanten finns en liten skoterbro över en lite mer ström del av ån. Kaela hade aldrig gått över den innan men tog ändå kommandot och ledde alla över hur säkert som helst. Silva tycker att den är lite otäckt, hon tittar alltid lite extra när man passerar broar. Vårt hus ligger utanför bilden till höger nånstans. Över sjön fick vi träna på att följa igensnöade spår. Det gick tungt för mina små hjältar och Kaela ville gärna svänga av spåret och spana in en postbil borta på vägen, men Silva hade stenkoll på var det var. Jättebra träning!


Mintu in my face! LOL


Snyggare Mintu


Hade bara tänkt köra en timme egentligen men det blev två innan vi var hemma - två underbara timmar! Sen var det dags för Gakkons promenad. Vi har varit lite dåliga på att promenera på sista tiden för det har varit rejält kallt och hon är så frusen om fossingarna! Idag satte vi på stora täcket och så tog vi fram ett gäng sockar som man sätter på draghundarna för att slippa klumpar och spara tassarna på vassa underlag. Gakkon hatar dem! När jag tog på dem stod hon på ett halvt ben nästan för att slippa sätta ner fötterna med sockarna på! *S* När vi väl kom ut gick det dock precis lika bra som när man drar (då går hon som en konstig spindel inomhus men glömmer dem när man spänt henne för släden) och vi gick en härlig liten promenad utan att frysa! Dock var de lite hala och min älskade stackars Gakkon ramlade ute på vägen (där det var lite halt) som en bambi...stackars stolta stolta lilla hund....=( Men det gick bra i alla fall. Skönt att ha hittat något som funkar så att vi kan motionera mer regelbundet även när det är kallt.


Gakkon med täcke och sockar


Sen åkte jag till Däckia och bytte en trasig fälg på BMWn mot en hel som vi hade ett sommardäck på - de är så snabba och bra att ha o göra med! *like* Sen blev det ett kärt återseende av min klasskompis Per och tillsammans gjorde vi vårt bästa för att lösa matteuppgifterna som vi ska ha gjort under jullovet. Vi startade som två tröga personer men uppnådde stordåd innan slutet! Imorgon blir det mer plugg. Efter att ha handlat mat för 1000+ kr har jag nu hittat hem och funderar över om städning eller plugg ska få prioriteras ikväll...hmm...vi får se...Ha de gott!

 
 
Ingen bild

Veronica

5 januari 2010 15:44

Åååh härliga bilder!! Kul när de blivit ett superbra team systrarna! Tänk när Gakkon finns med där, då har du ett fint 6-spann! *kram*

 
Linda & Azi

Linda & Azi

5 januari 2010 18:44

Åååå jag dör! Så underbara bilder och underbara texter, gillar verkligen er blogg! :)

Taaack för svaret! Intressant att blandraser jobbar hårdare än renrasiga. Åå så söt Mintu! Men hur började ni? Med kätting, eller direkt på en släd? Liksom man ska ju bygga upp hundens förtroende och motivation eller är det annorlunda med polarhundar då dom är riktig draghundar så man kan börja med släd?

Och jag har märkt att hundar gillar varations vikter, ibland tyngre och ibland kortare då håller upp hundens motivation. Är det samma sak med draghundar, eller de vill dra släd hela tiden inte nån gång jätte lätt vikter, som t.ex tomt lass pulka?

Förlåt om jag ställer så detaljer och dumma frågor :$ Men vill sååå gärna lära mig så mycket som möjligt om drag :)

Min vovve drog mig på skidtur förrgår och idag - första gången på 4 år ville hon dra. Det beror nog på att hon harD höfter och har ont i ryggen. (Det tog jag reda på höstas), så vi har jobbat jätte mycket med rehab och simningen. Så hon är troligevis bättre nu, så hon tycker det är roligt att dra (jag hjälper till med att åka skidor och stavar, så hon gör ej hela jobbet). Sååå härligt! Imorse tog vi en timmes tur i solsken! :)

http://www.astirazalea.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards