www.nukutvi.se

Alla inlägg under mars 2010

Av Kicki - 14 mars 2010 11:41

....bara att bestämma var dagens äventyr ska börja! Hmm...  

Av Kicki - 14 mars 2010 00:20

Idag har hundarna haft mellandag. Husse och jag har varit på "personalträff" i Pagla med taxigänget, alltid lika kul, sen har vi sett Shutter Island på bio (presentkortsbiobiljetter är nice!) och fixat och trixat med lite annat. Jag läser Twilight och är lite fast. Rossi har börjat löpa och är både mer gosig och mån om att vara nära oss tvåbenta(samt öppnar dörren till vårt sovrum och sover i vår säng när vi är borta - för första gången NÅNSIN), samt lite småsur mot de andra tikarna på ett sätt som hon aldrig är annars. Mycket dumt tycker jag! Skönt att ha dubbla hundgårdar samt plats inne, så man kan dela av om det behövs. Nu - en favoritbild på Gakkon från förra vintern:



Imorgon blir det ett nytt slädäventyr! *längtar*

Av Kicki - 12 mars 2010 21:34

Idag efter skolan tog jag o hundarna bilen upp till Skogså och körde en härlig slädtur därifrån på ungefär 3 mil. Vi började med att köra totalt vilse i Skogså, en liten by utanför Boden. Skoterleden genom byn är inte helt bra uppmärkt och vips var vi på ett mindre spår, och sen på ett skidspår (med skoterspår på i början) och sen kom vi fram vid dagiset och några små barn kom och klappade Silva och Kaela, medan deras snälla lärare förklarade för mig hur vi skulle hitta leden igen. *pust* Det är lite irriterande ibland när man VET vart man ska, men inte hittar nåt spår dit bara. Man kan ju inte gärna svänga ut spannet på 50-vägen och börja köra.


Vi körde från Skogså mot Svartbäcken där vi tog en liten fotopaus.

 

Rossi är snygg! =)


Mintu!


En mycket typiskt Mintu-min.


Kaela och Silva spanar, och längre fram hittade vi mycket riktigt några renar!


Det var varmt idag och blev ingen superfart men hundarna skötte sig ändå fint. Silva och Kaela fick några grava hjärnsläpp i led men gjorde även några mycket kloka saker! Från Svartbäcken körde vi vidare mot Åskogen.


Här är vi i Åskogen där vi (tack och lov!) hittade leden som skulle föra oss tillbaka till Skogså men en annan väg.


Underbar dag - lite ljust med all sol bara när man var tvungen att titta på den!


När vi nästan var framme i Inbyn svängde vi upp mot Kvarnträsket. Där missade jag en liten skylt och körde över nästan hela träsket (mycket långsmalt träsk) med hundarna innan jag insåg att vi var fel och fick vända tillbaka precis samma väg igen, närmare 5 km omväg. Direkt vi fick fast mark under fötterna såg jag spåret dit vi skulle ha svängt från början...hmm...det ska jag komma ihåg till nästa gång om vi kommer dit igen!


Efter det passerade vi Häggan och huset där en av mina favorittaxikunder bor, och då började jag frysa rejält! Brrrr...Vi fortsatte mot Skogså och slapp den bökiga vägen genom byn utan kunde köra förbi på utsidan bara...=) Nu har jag 5 mycket nöjda och trötta hundar och Gakkon är rätt glad hon med efter en promenad. Alla sover som små stockar! =) En riktigt härlig dag med mina fyrbenta små vänner!

Av Kicki - 10 mars 2010 22:03

Rossi, Giela, Silva och Kaela.


Nu ska jag börja läsa...TWILIGHT! Det ni!

Av Kicki - 9 mars 2010 11:10

Imorse när jag vaknade (hade gått ut med småttingarna till hundgården några timmar tidigare) och tittade ut satt Silva, Mintu och Kaela som 3 små statyer på stora snöhögen i hundgården och spanade åt alla håll.

Söta!


Soligt och fint idag men jag ska renskriva hemprovet i el och sen åka till skolan. Har i alla fall hunnit kolla ställningarna i Iditarod och en av mina favoriter, Martin Buser, verkar avancera. Han är den som innehar rekordet för snabbaste tid och har även fått en massa priser för sin fina hundhållning mm - men nu var det ett bra tag sen han vann - och tycker det är dags! Kolla in på http://www.buserdog.com/ så får ni veta mer! Min andra favorit DeeDee verkar det gå sämre för, hon har fått lämna 3 hundar redan nu. =(


Av Kicki - 8 mars 2010 13:10

Vaknade till en blåsig värld med plusgrader och växlande moln/sol. Började dagen med en dragtur med hundarna! Efter några kilometer mötte vi 4 renar. 2 sprang av spåret men de andra 2 joggade framför oss länge! 2 km kanske? Är så svårt att uppskatta sträckor men de var envisa! Stanna om vi stannade, och sprang om vi körde.


Här har de stått och väntat in oss o vi bromsar bromsar bromsar...


När renarna till slut sprang av spåret var hundarna riktigt trötta en stund. Så här varmt är de ju inte vana att ha det och att dessutom tokdra efter renar en stund i denna värme...*pust*


Till och med Silvas tunga var lång! Till och med GIELAS tunga var lång! DÅ är det allvar!


Lite soligt och mysigt på vägen hem men jag skulle hellre ha kallare...blåsten drar ner barr och skräp på spåret så hundarna får pinnar i linorna hela tiden...


Sen fick Gakkon en promenad nere på ån, riktigt skoj tyckte hon förstås! Nu ska jag åka iväg till Johan och plugga med honom o Per. Blir bra! Tjingeling!

Av Kicki - 6 mars 2010 21:45

Nu är vi tillbaka i Boden igen. Vi åkte från Blaiken igår och på morgonen tog vi en slädtur på ungefär en timme. Silvas tillfälliga bakåtflyttning (dagen innan) till point verkade ha gjort nytta för hon var en klippa i led - precis som hon egentligen ÄR eller i alla fall KAN vara. Tog alla svängar korrekt på en gång och skötte sig jättefint.  


Sista slädturen nere på isen för ett tag framåt.


Vi såg 5-10 rådjur och de var enormt söta enligt hundarna! *s*


Nu idag skickade jag släden med bilen med Lars till jobbet, så dagens hundmotion blev en promenad för Gakkon, skidtur med Silva, Mintu och Kaela och så en promenad med Giela och Rossi. Skidturen gick jättebra från början även om jag kände att jag inte använt "stå på skidor"-musklerna på mycket länge. Det är inte samma muskler som man åker skidor med, utan snarare de man använder när man åker skridskor. Aj! De fick ett bryskt uppvaknande!


När vi körde efter skoterspåret på isen gick allting jättebra, men sen kom vi ner på en plogad väg - och den var HÅRT plogad! Det började gå allt snabbare och underlaget var hårt men ojämnt och jag insåg att jag inte hade en chans att bromsa utan bara kunde balansera och fokusera. Det gick bra en stund men sen hände något ganska ovanligt - ena skidan högg tag i något och jag gjorde en rejäl vurpa i farten! Flög som en vante och landade på ena knäet mitt på den hårda vägen...AAAJ! Järnspikar vad ont det gjorde! Men jag insåg snabbt att ingenting i alla fall var brutet. Dock såg jag ett antal renspår på vägen när jag låg där och kravlade, och jag insåg snabbt att jag inte kunde fortsätta skidfärden efter 3 dragande hundar på denna plogade väg, utan att riskera mitt liv. De var smått galna och ville bara ha FAAAAART!    


Silva, Mintu och Kaela är snälla och trevliga hundar men deras lydnadsträning är ganska begränsad. De kan ungefär "kom", "sitt", "stå kvar" och "vänta". För att inte riskera en vurpa med värre utgång (jag testade att åka en bit men näe...det kändes väldigt obra även fast jag är en sån som normalt sett bara åker och gasar bakom hundarna), försökte jag få hundarna att gå bakom mig på ena sidan med hjälp av staven. Kan erkänna att jag tog hjälp av några svordomar också för i början gick det ganska kasst och jag ramlade kors och tvärs...  Efter några hundra meter gick det dock riktigt bra. Kaela var jätteduktig, Silva och Mintu provade bara ibland om man ändå inte kunde hoppa över den där vita saken. Inte det bästa läget att träna sånt med renar framför sig nånstans, men vi blev tvungna för att ha en chans att komma hem levande! Till slut funderade allting fint, vägen var mindre hårt plogad och småttingarna fick springa fram och göra det de älskar mest - springa som tokar!


Näe, mer skidåkning med alla 3 efter väg blir det INTE! Skoterspår däremot går betydligt bättre. Nu en bild från kvällens snöslungekörning! Min älskling (han som kör alltså)! Ute på gatan står min älskade bil Sven-Erik med släden på taket.   




Alla 6 hundarna ligger inne och gnager på ben nu men Silvas tog slut först så hon är lite sur...*hihi*

Av Kicki - 4 mars 2010 16:21

Körde en av våra "standardrundor" med en liten avkrok nu mitt på dagen, men det var första gången det här besöket så det kändes ändå roligt. Kring -14 grader och strålande sol!   


Vi började med att köra längs isen nedanför vårt hus. Full fart var det! Sen svängde vi av från skoterleden för att komma till ett annat spår och då hade Silva helt tappat sin hjärna. Hon förstod helt enkelt inte ordet "vänster" och såg dessutom ut som att hon aaaaaaldrig tidigare behövt gå i djup snö. Lite lätt irriterande när det plötsligt tar nästan tvärstopp...undrar om det är löp på G eller nåt nu när hon är extra vimsig. Normalt sett är hon ju en duktig stigfinnare även i djupsnö.


Vy mot fjäll, Snipen och Kyrkberget.


Lederna var väl uppkörda och fina idag.    Vissa till och med nysladdade!


Silva fortsatte vara lite disträ, så jag testade att sätta bak henne och köra Kaela fram i singelled. Hon har inte gått så hos mig tidigare i alla fall, och snart kom vi till ett ställe där spåret var igensnöat och bara nåt djurs små tasshål fanns att följa - hon var jätteduktig!   


Sen kom vi till en igensnöad väg där alla spår drevat igen - Kaela fortsatte att vara riktigt duktig där framme! Det var kring 20 cm packad snö så det gick ganska tungt ändå (samt uppförsbackar hela vägen) men hon jobbade på jättefint! =) Silva fortsatte vara lite förvirrad och jobbade bra men ville kolla på saker vid sidorna nu och då...  


Sen följde vi ett igensnöat spår hon hon fortsatte att sköta sig kanonfint. Nere i viken till vänster bor vi.


Eftersom det gick så bra fick hon fortsätta själv i led över isen hem också. Det fanns en igendrevat spår att följa vilket förstås underlättade stort. Gick kanonbra det med!   


Det som började med kaos och grå hår slutade som jättebra träning för en av hundarna.


När jag kom hem hade mamma, pappa och mormor redan grillat korv ute på gården (vi hade tänkt köra iväg nånstans med skotern men blev lite lata, det var lite kallt i luften osv osv...) så det var bara att släppa in hundarna i rastgården och börja grilla jag med!Tur att de är så snälla alla sex. Mormor har berättat flera gånger att hon har varit så paniskt hundrädd tidigare men att hon inte alls är rädd för mina hundar, och det är ju ett bra betyg! Nu satt hon mitt ibland dem och fikade i lugn och ro.


Här är hon, min underbara mormor, sittandes på bron.


Mamma lyckades fånga mig med på kort - fastän jag var lätt motvillig i min mössfrisyr.


Mintu och Rossi


Kaela


Nu har vi en Janssons frestelse i ugnen och jag ska dyka ner i mina studier igen...nu när hundarna är nöjda och trötta! Gakkon ska få en promenad lite senare bara. Imorgon blir det lite slädkörning och sen åker vi hem till husse i Boden, saknar honom massvis! =) Tjingeling!





Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards