www.nukutvi.se

Alla inlägg den 2 mars 2010

Av Kicki - 2 mars 2010 20:44

Idag var det äntligen dags att ställa sig på släden igen, det var ju inte så många dagar sen sist men det känns avlägset med Mintus socke i magen och elände som kommit emellan. Idag var lite lite busväder, speciellt när man kom ner på sjön.


Andra sidan sjön gick just att urskilja. Jag hade tänkte att vi skulle köra upp Fjällsvägen här i byn, men då kom jag på att vi aldrig provat leden över till Kaskeluokt (rakt över sjön) så vi styrde kosan dit istället!


Det blåste småkallt och drevade snö men hundarna skötte sig bra hela vägen dit. När vi kört en stund så hade det fastnat drivsnö på vänster sida alla hundarna så de var helt vita. Jag fotade inte det utan tänkte att de skulle vara lika gulliga på vägen hem.


Vi komm fram till Kaskeluokt och jag har själv inte varit i den byn annat än sporadiskt på väldigt många år. Att hitta igensnöade skoterleder blev förstås inte direkt enklare och vi körde runt runt på något som måste ha varit preparerade skidspår som snöat igen. När jag insåg att vi inte skulle hitta något mer vettigt i snödrevet (snöade inte speciellt mycket men alla spår hade blåst igen så det var svårt att se vart man kunde åka utan att behöva känna sig fram) vände vi hemåt igen. På hemvägen över sjön var hundarna lite mer slöa. Att springa "länge" rakt över isar kan de tycka är lite ostimulerande och tröttsamt.


Då hade det förstås nästan slutat snöa och några igensnöade hundar fick jag inte se...=(


Mintu fick gå i led med Kaela över sjön på vägen hem.


För att inte bara köra is idag körde vi en bit bort efter isen hemma i byn till Kvarnbäcken och sen en skoterled inne i skogen hemåt. Vi hade en lite trasslig dag och idag kunde INGEN av mina ledarhundar ordet "höger". Är det borttaget från slädhundsordboken eller? De verkade i alla fall aldrig ha hört det förut och såg ut som fågelholkar direkt jag nämnde det. Lagom roande.


Sen kom min barndomsvän Malin hit med sin son Hampus som är ungefär et halvår gammal. Så här charmig var han:



Jättekul att träffas och sitta och surra lite - som alltid! Alla hundarna älskade Hampus och ville helst titta på honom hela tiden och kärleken verkade bara besvarad!


Sen kom några barn i byn på besök och ville leka med hundarna. Kaela tyckte att de var lite underliga när de ville leka och stoja, så jag antar att hon inte träffat så mycket barn tidigare. De andra förstod inte riktigt heller lekarna de ville leka (barn förstår ju inte alltid att man inbjuder till lek om man springer och viftar med armarna), men alla skötte sig ändå bra tycker jag. Giela, Gakkon och Rossi var rätt oberörda men småttingarna var ju lätta att "liva upp" lite för mycket förstås.


Just när de åkt hem tittade jag ut genom fönstret och såg att busvädret förvandlats till en vacker solnedgång! Greppade kameran och tog med Silva och Mintu ner på isen. De är tacksamma fotoobjekt eftersom de springer, leker, springer, leker...hur länge som helst. Tror inte riktigt att korten är i ordning så ljuset kanske ser lite skiftande ut.


Äventyret ligger framför oss!


Silva och Mintu framför Snipen och Kyrkberget


-Lek med mig!


Mintu ångrade nos senare att han hänge på den inbjudan, för han blev brutalt nedkastad i snön upprepade gånger.









Nu ska Gakkon få en liten promenad och sen är den här dagen till ända! Mycket roligt har vi hunnit med! Verkar som att vi kommer att kunna stanna här till på torsdag eller fredag, Sen blir det hårdplugg när vi kommer hem...voine voine....*s*


Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards