www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Grattis Mintu 3 år - med ny sele!

Av Kicki - 5 mars 2012 20:38

Idag är det ingen vanlig dag - för idag är det Mintus födelsedag! 3 år gammal är lillprinsen nu, vilket betyder att vi har 5 treåringar här hemma nu.: Mintu, Rotax, Nalle, Silva och Kaela. Därför passade det extra bra att paketet med selar från Flandriends kennel kom just idag, en Jeff King Long Distance Harness från Manmat till Mintu, och en till Kaela. Selarna såg riktigt fina ut men jag blev inte riktigt klok på passformen. De sitter fint framtill men jag vet inte riktigt hur långt bak på ryggen de är tänkta att gå. Dessa ser rätt korta ut jämfört med bilderna jag sett tycker jag...nåja...blir riktigt kul att testa dessa selar och se om hundarna rör sig annorlunda. Mintu är så less på att vara fotomodell att han bara gäspar...*s*




Alla hundarna kom in för kloklippning och så lite hjärngympa också. Då tog jag fram en hockey-puck och en snusdosa i metall...konstigt? I snusdosan ligger en massa små korvbitar, och pucken är helt enkelt vårt nya sökobjekt! Varje hund fick egen kloklippning och sen ett par minuters träning i att markera pucken, eller i alla fall märka att den var rolig. Här ligger Silva bland avklippta klobitar och markerar puck.



När alla förstått att pucken var en rolig grej, vilket som vanligt skedde med varierande framgång (Rossi och Mintu fattade direkt, Nalle stirrade bara på godiset, Kaela försökte lägga sig på olika sätt osv), var det dags för sökövning. Det gick väl...sådär. Vi började med en enda puck. Rossi, Giela och Mintu lyckades markera pucken men de andra stod mest och stirrade på mig. När vi kör godissök står jag förstås inte i mitten med korvbitar i handen, så jag förstår helt deras intresse. Däremot tror jag att alla blev rätt trötta för även de som inte hittade pucken en enda gång utan bara satt och flåsade mot mig verkade behöva tänka en hel del... Mintu markerade pucken gång på gång och proppade i sig korv medan kompisarna bara satt...och stirrade...och flåsade...


Nåja, vi har helt klart lite att jobba på där. Har 6 puckar och tanken är förstås att ha fler med varje gång, ev. lära in nån markering som alla kan använda. Tanken är att kunna använda detta som grupphjärngympa i sommar när slädsäsongen är slut.

 
 
Ingen bild

Hannah

5 mars 2012 21:02

Hej Kicki! Selen på bilden är en sådan som vi använt i Slussfors, den ser lite liten ut för att vara ärlig men prova och se om han får skavsår av den. Vanligast är att mindre hundar får skavsår av remmen som går ner på bröstet för att den ibland är för bred och att större hundar, vars sele är för liten, får skavsår bakom benen i armhålan. Annars kan du bara prova med att inte ha remmen runt bröstet särskilt spänd, det är ju axlarna de ska dra med i denna sele. Tycker att dessa verkar vara ett mycket bra koncept för att skona ryggarna!! :)
För övrigt gick det inte så bra där nere men det kan vi ju ta över en fika någon dag... :p
Kram på er och GRATTIS Mintu!!

 
Linda S

Linda S

5 mars 2012 21:37

Hm, vad är det där för sele, ser ut som en vanlig cykelsele - fast svårt att se på bilden. Hur sitter den? GRATTIS söta Mintu!

http://polarcollie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards