www.nukutvi.se

Alla inlägg den 1 mars 2012

Av Kicki - 1 mars 2012 17:24

Igår kväll åkte jag och Giela, och en tvåbent kompis, till två andra tvåbenta kompisar och deras stora huskygäng. Giela såg först lite fundersam ut och verkade väldigt nyfiken på vart vi skulle. När vi kom fram lekte hon med lilla BC-korsningen Emil nästa hela kvällen, och det märktes inte att det skiljer över 10 år mellan dem i ålder. Det varvades lek, paus, lek, paus, hela kvällen, och sen var nog både Emil och Giela rätt nöjda. Vi tvåbenta fick skvallra och skratta och prata i lugn och ro så vi var också rätt nöjda.



Medan vissa draghundar får bli gamla i lugn och ro och leka med kompisar, så är det andra som har det desto sämre. Draghundsvärlden innehåller ju både högt och lågt, som de flesta andra sporter där djur blandas in. När det blir tävling så växer hornen kanske lite extra, och som tur är finns ibland folk på plats som kan dokumentera eländet. Ju mer tiden går, desto mer skeptisk blir jag till extrema tävlingar där djur är inblandade. En sak är ju säker - vi tävlar i alla fall inte för djurens skull!


Den här filmen snubblade jag över idag och nog gör det ont i hjärtat att se. Till att börja med fick denne man alltså bara 30 minuters tidstillägg som straff vad jag förstått, men nu har massiva protester börjat ge resultat. WSA (World Sleddog Association) har enligt källor stängt av honom från alla tävlingar. FISTC som anordnade tävlingen verkar inte ha gjort nåt ännu om inget mer hänt sen senaste rapporten jag såg. Tittar man bland kommentarerna till filmen så finns kontaktuppgifter där om man vill skicka några mail och försöka göra skillnad. Sånt här borde aldrig förekomma, och när det gör det, så måste så många som möjligt säga ifrån!


Hundarna i filmen är uppenbarligen mycket trötta och varma, ändå envisas denne italienare med att slita upp dem och försöka tvinga dem framåt. Att köra hundar i det tillståndet kan förstår bli livshotande. Överhettning är inte att leka med. Förutom den uppenbara risken är det förstås mycket oetiskt handlande... en skam för hela mänskligheten och i synnerhet för alla som kör hund.

  



Nu ska jag äta middag och sen ska jag och 6 ivriga vänner ut och prova spåren. Efter en dag med 6 (!) plusgrader ute får vi se vad vi hittar. Min gissning är att spåren antingen är superlätta (de som körs mycket) eller riktigt tunga (de som körts mindre). Helgen ser desto mer lovande ut, minusgrader och strålande sol båda dagarna!


Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards