www.nukutvi.se

Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Kicki - 18 mars 2012 21:31

Idag var det äntligen dags för dragträff igen och som vanligt hade Marika prickat in en dag med helt perfekt väder, ca -9 på natten och strålande sol sen! Jag trodde att vi bara skulle bara 5-6 spann, istället var vi åtminstone 11! Några 8-spann, två fyrspann och några 3- och 2-spann samt skidåkare, riktigt kul! På vägen dit passade jag förstås på att fota lite på det fina ekipaget vi hade bakom oss.








Jag körde alla sju hundarna. Leden till Spiken från Norriån är bara en mil,och det passar ju även tant Giela rätt bra. Däremot märktes det rätt tydligt att de andra var trötta efter gårdagen. Även om alla trummade på så kom vi väldigt snabbt in i marschfart (trav) och höll oss  där trots sträckan. Jag hade haft en tanke på att köra nån mil extra ovanför Spiken innan fikat, men insåg snart att milen till Spiken skulle passa rätt lagomt.



Framme i Spiken visade Nalle vad en slädhund egentligen är! Han gillar verkligen att sova i släden. De andra fick på sig sina Back on Track-täcken och denna gång lade sig alla ner för att sova - även Mintu! =D Trots att vi hade över 40 hundar på plats stor del av tiden var det riktigt tyst och lugnt, för det mesta. Vi kunde fika och surra i lugn och ro medan hundarna vilade. Ibland blev nån lite ivrig och vissa andra hakade gärna på med en kort sång. Tycker ändå att det fungerade riktigt bra med tanke på att många inte var så vana vid fikastopp, och flera unghundar var med.


Massor av Malamuter på plats idag


Dagens enda samojedspann, men inte dagens enda samojeder!





Giela var inte den ena tanten på plats, Akela är också halvpensionär och fick mysa med matte Marikapå liggunderlaget. Tant Giela verkade tycka att det var rätt skoj att titta på alla hundar, hon ylade till och med en stund!




Efter gott fika och trevligt surr var det sen dags att bege sig hemåt. Hundskuggorna började bli långa. Vi startade sist av alla och hann träna 2 omkörningar på vägen hem. Mina hundar är inte supersäkra på att gå om, dvs. även om vi kommer förbi utan stopp så kan nån (t.ex. Silva) gärna kasta ut en nos i farten, men det fungerade ändå rätt bra. Nyttig träning!


Vi hamnade framför ett riktigt gulligt samojedspann mot slutet och självklart blev jag tvungen att hänga bakom släden och fota en massa. De såg ut som vita fluffiga nallebjörnar och verkade så glada! =)





Imorgon blir det vila och kloklippning för hundarna. Denna vecka har de sprungit 11-12 mil vilket är säsongens största prestation så långt! De klagar nog helt enkelt inte på en vilodag, vilket passar bra för imorgon får jag hem min nya dator! =D








Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards