www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Släden nerplockad i molekyler

Av Kicki - 30 augusti 2011 21:36

För en gångs skull är jag ute i god tid med slädfixet och nu finns det en god chans att hinna allting klart innan säsongen drar igång. Nu under kvällen har jag mät ut de nya fästena till bromsen och mattbromsen, samt plockat isär alla trädelar och oljat in dem. Så här ser själva underredet ut just nu.



Fästet där framme ska även kompletteras med en kedja för att ha en back-up om nånting går av.



Resten av trädetaljerna har oljats in en sväng, och så kunde jag inte motstå frestelsen av tomt trä, utan skrev "INTO THE WILD" på översta pinnen där jag brukar hänga ankaret. På samma pinne står det sen tidigare "NUKUTVI" på ena sidan. Kniven sitter på vänstra staget och finns alltså alltid redo vid mitt knä - det känns tryggt!


Mattbromsen börjar äntligen se fin ut. Fästen är klara på själva bromsen men jag har inte kapat och fixat på sidan som ska fästas på släden. Jag hoppas den kommer att passa för den är byggt utifrån minnesbilder, ögonmått och tankegångar enbart...




Förhoppningsvis ska det vara lite bett i den här när det gäller!



Här har ni min nya skapelse. Det är tänkt att den ska vara hängare åt ankaret och fästas ovanpå "pinnen" där ankaret annars hänger fritt och nöter sönder träet. Det ska bara borras lite hål och fästas, och så kanske det blir nån fjädrande variant för att hålla den extra säkert på plats med. Blir kul att utvärdera i vinter! Ska lägga in bilder sen när den sitter på plats.



Den här platsbiten ska sitta framme på bågen. Tidigare hade jag en smalare men den korvade sig en del (men skyddade träbågen från flera hårda törnar), men den här borde sitta stadigt!


Imorgon ska fästena till bromsen kapas och borras till (det blev en speciallösning eftersom de gamla hålen satt snett och delar av bottenskenorna fick bytas), och sen ska allting oljas in en extra gång innan det är dags att pussla ihop bitarna. =) Efter 2 år i min ägo är älskade släden äntligen snart som ny! =)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards