www.nukutvi.se

Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Kicki - 6 augusti 2011 14:27


Att vakna till en värld utan regn kändes som en riktigt lottovinst imorse! Dessutom sov Rossi i sängen även igår kväll, och jag tror till och med att hon låg kvar imorse när jag vaknade. Smhi hade ju lovat ihållande regn hela dagen, nu var det istället så pass torrt att jag selade ut hundarna för säsongens andra barmarkstur.


Först letade jag upp ett rep för att prova min "vägpasseringsidé", och det visade sig fungera riktigt bra. I dragkroken där framme fäste jag två rep, ett till hundarna i mitten och ett till ledarhundarna. Repen drar helt enkelt bak hundarna några decimeter så att spannet blir kortare. De extra decimetrarna gör att jag kan passera vägen med god sikt vilket är en stor säkerhetsfråga. När vägen passerats plockade jag bort repen igen. Hakarna jag använde var dock lite bökiga så de ska bytas, men idén i sig fungerade bra för ett litet spann som mitt.




Vi körde den vanliga runda på 3-4 km. En bra sak med den turen är att terrängen är ganska omväxlande vissa bitar, så hundarna måste lyfta på tassarna och får mer allsidig träning. Kaela gjorde några sorkdykningar i diket idag, och efter en liten stund ledsnade jag och bytte plats på henne och Nalle. Den mest osäkra vägpasseringen var redan avklarad så det var ett bra läge att prova honom i led med Mintu.



Nu blommar ljungen och det är riktigt fint! Nalle skötte sig fint i led, Mintu är ju säker på att styra och van vid mina kommandon så han behövde aldrig känna sig osäker där framme. De andra gjorde också ett bra jobb (alla utifrån sina egna förutsättningar) och även dagens tur flöt på fint utan trassel eller elände. Det enda mörka målet var sorkdykningarna, inte så många, men ändå skulle de gärna ha fått vara färre... =/



Systrarna Silva och Kaela i sina fina "Spike-frisyrer"! Nu är Mintu inne för han har nog svalt en socke, så hans toabesök ska övervakas...hm... hade gärna velat förklara för honom hur dumt och farligt det faktiskt är! Ett framsteg är att han har lärt sig att gärna apportera och visa upp sockarna istället, men inte alla gånger... Detta betyder att Nalle är ute i hundgården med Kaela, men inte Mintu! Det är första gången han är där utan sin trygga polare Mintu, och än så länge är allting alldeles tyst och lugnt. Skönt! "He ta sä!"

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards