www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

Slädtur i Långnäs

Av Kicki - 31 januari 2009 18:10

[23.27]


Imorse packade sambon o jag in oss och hundarna och styrde kosan mot Silvas uppfödare Tomas utanför Piteå. Tomas körde 12 av sina hundar och Lars åkte på hans släde.



Tomas selar ut sina hundar



Jag lånade fyra söta tikar och körde ett 8-spann, längst fram Giela och Silva, sen Inka och Atena (lånehundar), Dixie och Molly (lånehundar) och Gakkon och Rossi längst bak. Först var jag lite skraj eftersom jag har hyfsad respekt för kraften i ett stort spann (och svårigheten att bromsa/stanna som kan komma fastän de flesta kanske skulle hävda att 8 hundar är liiiite...men inte jag!!!) men det gick kanonbra. Hundarna var ju inte så stora, föret inte för lätt och bromsen bra!



Älskling får pussar av Atena



Längst fram i Tomas spann gick Silvas syster Kaela och mamma Selma



Ivriga tjusiga hundar som jag inte vågar sätta namn på!



Siilvas morbröder Sture och Sigge ser hemska ut!



Men är rätt snälla och söta egentligen...!



Nu åker vi!



För första gången på flera dagar fick vi se solen - massor av den dessutom!

Film



Det ser alltid lika härligt ut när stora spann svänger!




Äääälskar att köra över mysiga myrar!


Film



Vad händer bakom kurvan??? Ofta skulle man vilja kunna se runt hörn!



Framme vid Torrbergstjärn!



Som de riktiga utemänniskor vi är hade vi varken tagit med ved eller tändstickor. Men vi hade turen att hitta en ledig grillkoja (trots att mycket folk var ute idag) och där fanns glöd kvar! Så vi samlade allt brännbart vi hittade under snön och blåste igång en fungerande, om än lite annorlunda, grilleld.



Dixie solar sig



Silva leker med Inka



Tomas hundar är kloka och vilar sig!



Sigge och systerdottern Kaela värmer varandra.



Vårt "camp" sett uppifrån skogen



Silva är redo för hemfärden



Ja jag vet att det är en pinkande hund och det var inte meningen, men jag gillade bilden ändå!



Tomas och Lars pysslar med släde o hundar inför avfärd



Vi fick en hääärlig solnedgång!


Film


Väl hemma igen bjöds vi på fika och sen middag! Supergod chili con carne med perfekt ris! Jag är mycket mycket nöjd med mitt val av uppfödare. Sträckan vi körde blev nånstans en bit under 4 mil så hundarna var glada och nöjda sen de med. Efter en jättetrevlig dag styrde vi sen hemåt igen, snart kallar sängen, kommer att sova GOTT!!! Tusen tack för en underbar dag Tomas!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards