www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Älskade smarta Gakkon!

Av Kicki - 28 januari 2009 18:05

[19.56]


Tur att man har smarta hundar! Nu på kvällen efter jobbet tänkte jag ta en slädtur och utforska ett nytt spår som jag sett på kartan men aldrig följt i verkligheten. Det är en koppling mellan en led vi kör ofta och en väg närmare hem, så man slipper köra och vända utan får till en runda istället. Dum som jag var så fick jag inte igång min nya pannampa. Tänkte att nån kanske glömt den på och bytte batterier till några laddningsbara som låg i batterilådan. Först funkade inte det heller men sen kom den igång. Selade ut hundarna och körde iväg. Efter några hunda meter insåg jag att lampan verkligen lyste kasst, knappt nånting...och då slog det mig att de laddningsbara batterierna kanske sparats just för att de var laddningsbara, inte nödvändigtvis för att de var fulladdade... Jag såg en blå prick om jag lyste bakom bakersta hundarna, det var allt. Så det blev att köra utan lampa och lita på hundarna.


Vi hittade det nya spåret och sen gjorde Gakkon och Silva allt jobb! Jag såg ju ingenting förutom svart/vita konturer mellan snön och granarna! Det började som ett traktorspår men sen kom vi till en korsning där Gakkon markerade att det fanns något åt vänster (vilket var ungefär rätt riktning i alla fall). Så jag bad hundarna att gå vänster och hon hade tydligen hittat ett spår där! Ett gammalt och totalt översnöat skoterspår som jag inte alls kunde se, men känna med fötterna när jag kände efter. Vi ringlade oss fram på en smal "stig" genom mörkret och skogen och flera gånger var jag säker på att vi gått fel men Gakkon hade rätt hela tiden. Det var ett litet virrvarr av översnöade spår, rågångar, traktorspår och det blev nog inte den väg jag först hoppats hitta - för den fanns nog inte! Sen kom vi till en nya korsning där traktorspåret mötte oss igen och gick åt vänster. Jag sa "vänster" men Gakkon var olydig och vill rakt fram efter skoterspåret istället. Eftersom jag vet att hennes GPS och känsla för sånt där är tusen gånger bättre än min så ändrade jag mig till ett "rakt fram" och det var ju mycket riktigt hemåt! Lampan var ju inget stöd alls så jag fick lita på Gakkon och så såg jag ju det rosa på himlen från stan och visst ju i alla fall ungefär åt vilket håll hemåt var, annars hade jag nog blivit liiiite skraj...


Sen mötte vi det slingrande traktorspåret igen när det anslöt sig till skoterspåret och följde det en bit. Efter en liten stund såg jag att skoterspåret vek av ner åt vänster men då hade vi ju redan passerat den nästna osynliga korsningen. Jag bad hundarna gå till "vänster" och Silva tog den svåra svängen galant! Sen tränade vi lite på att svänga ut ifrån spår när vi kom ner på isen och där är Gakkon en bra läromästare och förebild, så Silva verkar som att hon börjar fatta allt mer! Dumma matte åkte utan lampa men tack vare de duktiga hundarna hittade vi en rolig runda och tog oss hem utan problem! Nu väntar dusch, städ och slapp!


Min älskade superhjälte som hittar hem i alla lägen:


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards