www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 13 april 2012

Försmak av sommaren i vårt lilla kök

Av Kicki - 13 april 2012 23:39

Igår kväll efter jobbet såg vi Titanic i 3D på bio. Den var 3.15 lång och riktigt, riktigt bra (tyckte jag) som jag väntat mig, men tiden gjorde förstås att hundarna tvingades ha en riktig vilodag. Idag när vi kom hem från jobbet var vi två slagna hjältar och somnade på soffan i ett par timmar efter middagen. Kring halv nio var jag vaken igen och redo att ta hand om jyckarna. Hela gänget fick komma in för mys och träning i några delmoment inför sommarens aktiviteter.


Rossi och Silva fick träna på att greppa sökrullen. För Silva var det första gången så hon fick klick bara för att nosa på den. Snart hade hon fattat att sökrullen var en säker källa till godis, och gjorde snabba och säkra nosningar. Rossi har ju tränat lite tidigare med och tränar just nu på att greppa den. Ska jag vara helt ärlig så känns det lite läskigt faktiskt. Just nu är det så lätt att det går fel. Den enda hunden jag tidigare lärt in apport på med hjälp av klicker (Jacki och Gakkon gjorde det av sig själva) är Giela och där tajmade jag fel så allt gick åt skogen. Eftersom jag klickade en halv sekund för sent så lärde hon sig istället att ta apporten och snabbt släppa den! Det var ju faktiskt precis det jag belönat. Att bryta det mönstret sen är lite lurigt, speciellt med en sån hund som Giela som gör tusen saker samtidigt hela tiden. Det gäller att hinna klicka när hon håller den och INNAN hon hunnit släppa.


Rossi är i alla fall vansinnigt söt när man tränar. Vid varje klick vrider hon på huvudet och ser både glad och lite förvånad ut. Hon visar allt mer framåtanda i träningen och vågar ta för sig mer. Min tajming och mina kriterier kan man ju ifrågasätta i denna video, men Rossi är i alla fall jättesöt (enligt sin partiska matte).



Sen fick spårgänget köra, dvs. Mintu och Nalle. De tränade på att markera spårpinnar för allra första gången. Nalle var lite fundersam men markerade med nosen. Eftersom vi inte ska tävla så bryr jag mig inte så mycket om hur markeringarna blir, däremot blir det skoj att föra in ett nytt moment som gör det hela aningen mer krävande. Mintu valde att markera pinnen genom att formligen kasta ena framtassen på den! Det funkar ju bra det med.


Varje hund som tränat klart fick ställa sig ute i hallen och vänta där, och trots klick och godis och lek bara några meter bort i köket, så fungerade det riktigt bra. Några gånger fick jag förstås skicka tillbaka dem till sin plats, men inte så att det störde träningen. Däremot hördes det på flåsandet att en del, speciellt Kaela och Rotax, blev riktigt trötta av att stå där och titta.


Giela, Kaela och Rotax fick köra rallylydnad. För Giela och Kaela var det första gången, men Giela kan ju en hyfsad fotposition sen förr och har bra kontroll på bakdelen. Däremot gör hon tusen saker samtidigt så vi har ändå en hel del att jobba på. Kaela har aldrig lärt sig sitta vid sidan men bjöd självmant på att sitta rakt framför, så där kunde vi snabb lägga in kommando. Den positionen hittade hon perfekt även när hon började bakom min rygg. Att sitta vid sidan däremot var lite underligt och trångt tyckte hon...


Rotax har ju hunnit träna en del rallylydnad nu med kurs å allt, och idag började vissa delar se riktigt snygga ut. Fotpositionen börjar vara helt OK, men han hittar den inte från alla vinklar ännu, och bakdelskontrollen är snarare en slump än ett faktum. Nåja, så här såg det ut idag. Han började bli lite trött och behövde lite handhjälper för att hitta rätt, men annars kände jag mig nöjd över fina killen! Däremot har jag tydligen helt glömt tipset om att belöna utifrån i fotpositionerna...old habits die hard!



Sista torrfodret, ja vi hade faktiskt slut på godis idag och tränade med middagen, fick de söta ut i hundgårdarna innan läggdags. Nu är Giela och Rossi kvar här inne och de andra sover ute.


Jag får ofta frågan om det inte blir trångt inna med 7 hundar. Våra hundar bor ju mest ute (de flesta av dem) men minst en gång i veckan är alla inne, allt mellan ett par timmar till flera dagar. När ingenting speciellt händer ligger alla och sover, och eftersom vårt hus är rätt litet med små rum så får man förstås kliva över lite hundar ibland, men i övrtigt märks de inte av så värst mycket... förrän nåt skoj händer å alla vaknar. Det är ändå skillnad nu jämfört med tidigare när alla hundarna var vana att bo inne längre tider, nu är de ju dessutom fler å yngre, helt klart mer lättväckta men å andra sidan finner de snabbt ro igen också. Så här såg det ut när jag stod och diskade idag t.ex



Inatt är det minusgrader och vi hoppas att det innebär slädföre imorgon bitti. Däremot vågar vi nog inte längre köra från tomten. Snö finns, men vi måste korsa ån och hur isen där ser ut just nu vet jag inte riktigt...=/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards