www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Rotax - drömhunden!

Av Kicki - 28 mars 2012 16:53

Rotax har nu bott hos oss i snart ett halvår, och vi har lärt känna varandra rätt väl. Rotax är ingen vanlig sibbe. Ju mer jag tänker på honom och umgås med honom, desto mer förstår jag att Rotax egentligen är drömhunden för många. Han är hunden som många Svenssons drömmer om när de önskar sig en siberian husky att dela livet med.


Förutom att Rotax är rätt grov och tjusig, så är han även väldigt social och vill hela tiden ha folk ikring sig och hänga med på allt man gör. Dessutom är han mycket enkel att ha lös och kommer direkt när man ropar. Han älskar att gosa och ligger helst i mitt knä och bara myser, är sällsynt trofast och väldigt lugn och lättsam för sin ålder. Rotax är en riktigt mysig hund, men inte helt rastypisk, i alla fall i mina ögon. Problemet är att de flesta som köper en sibbe och drömmer om en Rotax, en tillgiven och trofast vargkompis, blir ytterst besvikna. De flesta sibbar kräver helt andra saker och har helt andra intressen.


Jag förstår allt mer att Rotax inte passade in i sitt förra hem som enbart draghund, där han boddde ute hela tiden. Rotax behöver mer social kontakt och blir inte trött och nöjd bara av att springa, han behöver få tänka, klura och vara aktiv även med hvuudet på regelbunden basis. De flesta sibbar är annars väldigt nöjda med att regelbundet springa i spann och bo ute med sina huskykompisar. Om Rotax däremot misstrivs så talar han gärna om det med sin vackra röst, så där är han en desto mer typisk siberian husky.


För en person som enbart vill köra drag är Rotax för krävande, men samtidigt för klumpig och långsam i draget. Han hänger inte med i högre tempo helt enkelt och blir inte trött av enbart drag. Som tur är går vårt spann rätt sakta och vi sysslar med allt möjligt i hundvärlden. Ikväll ska Rotax t.ex få börja på kurs i rallylydnad. Det blir något nytt för både honom och mig, och jag tror att det kan passa honom riktigt bra. Om du är nyfiken på rallylydnad kan du läsa mer här:

http://www.rally-lydnad.se/



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards