www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Täcke + Sova = inte sant!

Av Kicki - 11 mars 2012 19:41


Idag sken solen från en klarblå himmel och nattens minusgrader (även om de inte var många) gav oss hårda fina spår. Däremot var det väl varmt för vännerna. Som synes på bilden var jag inte ensam på släden idag, utan älskade sambon hängde med. Dessutom var släden fullproppad med ved, fika, spån, täcken mm. Det gick tungt i värmen men hundarna höll ändå fin styrfart, inte snabb, men stadig.



Vi körde en runda på kring 1,5 mil bara, vilket kändes rätt lagomt med tanke på packningen och värmen. Här är vi nere på älven och har kört en bit över en mil (gissar jag). Snart dags för fikapaus! Som synes är tungorna långa och stegen lite tunga. Silva har alltid lite mer energi kvar och ser inte speciellt trött ut här heller.




Vi stannade vid strandkanten bortanför Kusön och fixade en liten eld. Även jag måste erkänna att vårsol och grillning är riktigt trevligt, även om jag allra helst hade haft kring -15 och kunnat köra hundarna lite mer normalt. Grillad korv och grillat bacon och en massa annat gott satt i alla fall riktigt fint, och jag somnade nästan i min "solstol".




Hundarna campades upp alldeles bredvid oss och fick lite spån att ligga på. Riktigt skönt att ha dubbla ankare så att man kan sätta ett fram å ett bak när man stannar. Dessutom hade jag med de nya täckena till Rossi, Kaela och Mintu. Även om ingen av dem fryser i dessa temperaturer så har jag börjat känna allt mer att det känns dumt att köra dem och sen låta dem ligga på snö/is (att man har med saker att ligga på betyder ju inte att hundarna tänker använda dem) och sen köra igång och springa igen. Därför är tanken att alla ska få ett eget Back on Track-täcke just för att hålla musklerna lite extra varma vid pauser och bilfärder efter/före körning mm. De andras täcken har beställts och kommer under veckan förhoppningsvis.



Snart hade alla lagt sig att vila, nästan alla i alla fall. Mintu såg ut att trivas i sitt täcke men VÄGRADE i sten att lägga sig ner. Han var så trött att han nästan somnade stående men han vill INTE ligga ner. En stund satt han men det var allt. I vanliga fall är Mintu enkel att "klia omkull" men inte idag! Han kämpade tappert och stod upp trots att jag bad honom att sitta eller kliade honom på halsen (då brukar han falla som en fura). Tror vi får ta en utmattningssession med täcke på så att han märker att det faktiskt går att sova med täcke på. I övrigt är jag väldigt nöjd med täckena. Back on Track må vara dyra, men förhoppningsvis så är de också så bra som de sägs vara, och jag gillar passformen och smidigheten. De tjocka vintertäckena jag har sen tidigare är jättefina men lägger man 6 såna i slädsäcken så är den full...



Efter ett par timmar i solen packade vi in oss (och väckte den stående Mintu) och började resan hemåt, som bara var ett par kilometer. Spåren hade blivit ganska mycket mjukare så det var faktiskt rätt skönt att ha nära hem. Mintu och Kaela gjorde ett jättefint jobb i led idag, men jag är fortfarande lite fundersam över  Kaela. Tyckte att hon rörde sig helt OK idag, men hon passade en hel del. Med tanke på tempot var det inte så underligt, men jag håller ändå ett extra öga på henne. Har vi otur så blir det ett nytt veterinärbesök och då vet jag inte riktigt vart vi ska vända oss eftersom hon redan undersökts av några av de bästa inom området här i trakten.


Veterinären i Öjebyn (som blev en ny favorit) visade i höstas hur man kan känna på några muskler som sitter på undersidan ryggen, man nyper liksom kring ljumskarna (och detta är INTE tänkt om en instruktion som man ska följa för att testa, absolut inte!) och om hunden har ryggont så reagerar den oftast där. Reaktionen blir ofta ganska stark och är svår att missa. Tror Kaela ska få sig en extra genomkänning nu ikväll.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards