www.nukutvi.se

Alla inlägg under november 2009

Av Kicki - 23 november 2009 22:20

Nu har vi tränat lite godissök här inne. För att kunna gömma godis brukar jag sätta in alla hundarna i lilla hundrummet med ett kompostgaller för, o med en till blev det ännu mer trångt!



Men det handlar ju bara om nån minut tills godisjakten är REDO!!! Gakkon och Silva är skeptiska och vill inte gå in dit när de märker att de ska stängas in. Jag tror att de helt enkelt vill vara kvar ute eftersom de vet att godisarna kommer dit. Silva var så söt idag, när jag ropade på henne och fick ta till den lite arga rösten för att hon skulle komma så tittade hon på Gakkon, som för att kolla vad hon skulle göra. *S*


Sen blev det sök-kommando och jag blev nästan knockad när 6 hundar kastade sig ut i full fart. Kaela kastade sig också ut men förstod inte alls vad hon skulle göra. Hon kutade runt o såg så glad ut o verkade ha kul men hon förstod aldrig att man kunde hitta saker på golvet, o försökte man visa så kom alltid nån snabb nos som hann före. Det går i alla fall fortsatt jättebra med dem ihop, har än så länge inte varit några sura miner alls här hemma utan alla bara trivs ihop. Hoppas det forsätter så!


Gakkon, Mintu och Kaela


Mintu och Silva i bakgrunden


Söta lilla Rossi


För att försöka få med alla på bild ställde jag mig på en stol. Gakkon envisades med att stå så nära hon bara kunde och fick alltså ingen nos. *s*


Nu ska jag plugga lite inför morgondagens matteprov. Verkar frysa på lite inatt så imorgon förmiddag hoppas jag på slädtur nån mil inåt landet. Tror Silva ska få ta av tratten och följa med om det verkar torrt ute för det har börjat spritta i hennes små ben!



Av Kicki - 23 november 2009 19:15

...för att pigga upp lite nu när vintern vägrar komma på riktigt. Jag har stirrat mig less på hålet i golvet så valet stod mellan valpbilder eller snö och idag blir den en bild på Silva och Kaela när de var 5 veckor gamla. =) Nån gång i slutet på maj 2008 ungefär. Då visste vi inte att de bägge skulle bo här en dag!


Kaela är den som ligger ner och Silva står upp. Sötnosar! Ska samla lite energi och sen blir det lite hjärngympa för hundarna, bara matte samlar ihop de små grå och blir lite smartare och vaknare först. *s*

Av Kicki - 23 november 2009 18:51

Inatt sov alla hundarna inne och det gick bra förutom att Silva först ville ut mitt i natten (när det var flera plusgrader och spöregnade) och pinka och sen kunde hon inte hitta en sovplats utan gick runt och drog tratten mot köksinredningen, köksbordet, dörrkarmar mm...i en evighet!


I förmiddags var vi på KY-5:ornas redovisning av sina examensarbeten. De har nån vecka kvar i skolan och mer än hälften av dem har redan jobb. Om 2 år år det vår tur att stå där! Deras specialarbeten var riktigt grymma, nästan alla hade gjort "riktiga" saker "på riktigt", bytt ut elsystem eller liknande på olika ställen, moderniserat, felsökt, reparerat osv. Kul! var dock aptrött efter Silvas lilla uppvisning och fick kämpa för att hålla ögonlocken uppe.


Efter det åkte jag in hos "Totally You" i Boden och gav dem mitt presentkort, och i utbyte fick jag en piercing i näsvingen, Tack Linda och Lisa! Det gjorde faktiskt ONT men gick i övrigt bara bra! Kul! Sen kom jag hem glad i hågen o hade en liten dröm om att kunna åka iväg några mil o köra släden på den lilla snö som kommit under natten - istället möttes jag av en sambo i upprivningstillstånd! Idag hade ju mattläggarna kommit för att påbörja slutförandet av vårt badrum men en regelsökare missledde oss och bara nån timme tidigare när vi skulle dra fast golvspånskivan lite till...så satte vi 5-6 skruvar rakt genom vattenledningen... Min älskling hade hört att det droppade nånting i källaren...=( Så det var bara att ringa o avboka mattläggarna som var på lunch o så riva upp golvet (IGEN!) och skyffla bort blött sågspån (IGEN!) och ta hit en rörmokare för att laga röret...*S* Men det är säkert nån mening med det här också i slutänden. Blev inte mycket annat vettigt gjort idag. Hundarna ligger inne o gosar. Jag samlar energi. Ciao!

Av Kicki - 22 november 2009 21:42

Nu har mamma och pappa åkt hem till Blaiken efter en trevlig helg med shopping, god mat och trevlig sällskap. Mintu, Rossi, Giela och Kaela har bott ute hela helgen i stort sett och skött sig väldigt bra. Silva bor inne med sin tratt och bortklippta sporre och än så länge ser allting mycket fint ut. Tänk vilken tur att min mamma är så tuff och händig!


Idag har Silva fått sig en promenad o sen blev det körning med Kaela, Mintu, Giela och Rossi ihop med Veronica o hennes 6 hundar. 10-spann i mörkret och Kaela fick gå i näst längst bak med Mintu. Det gick superbra, hon jobbade stenhårt och gruffade inte alls innan starten. Däremot hann hon visa lite humör hemma hos Veronica mot några av hennes hundar när de kom och villa hälsa då hon stod i kopplet. Istället för att säga "backa" så sa hon "BBAAAAAACKAAAA" med stooora bokstäver så jag fick tala om henne att så pratar vi inte med snälla hundar i vår familj! Tror vi måste göra som med Silva, och lägga in lite extra träning på att använda lugnande signaler och vara artiga. Men det var ju en lite spänd och stressig situation, i övrigt har hon varit en ängel! Alldeles underbar!


Husse har nyss tränat lite med henne o försökt lära henne "sitt", o innan dess fick hon och Gakkon en timmes promenad genom byn. Kalea visade sig vara lika perfekt som Silva, dvs. hon jobbar stenhårt i selen men går automatiskt jättefint i koppel. *like* Nu är alla hundarna inne o ligger och myser. Kaela ligger i hallen. Imorgon börjar renoveringssnubbarna med vårt badrum (golvmatta + vägg) och jag ska iväg till skolan och lyssna på specialarbetena som de som nu tar examen har gjort - blir kul! Åh vad jag älskar mina underbara hundar!
Av Kicki - 21 november 2009 09:47

Allt går väl! Kaela har sovit ute inatt med MIntu, Rossi och Giela för att ge lite plats åt alla människor här inne nu när mamma o pappa också är här. Det har funkat jättefint, inte ett pip o alla har sovit ihop inne i kojan (utom Rossi som vill ligga på en annan plats). Nu är de inne o myser lite medan vi äter frukost o sen ska jag o mamma o pappa åka in på stan en sväng. Over and out!

Av Kicki - 20 november 2009 14:29

I förmiddags åka jag till F21 o mötte Tomas och Kaela där. Hon fann sig snabbt tillrätta i min bil och skötte sig jättefint hela vägen. Väl hemma fick hon hälsa på Mintu, Silva och Rossi genom hundgårdsstängslet o så gick vi in så att hon fick träffa Giela och Gakkon. Giela älskade henne direkt! Gakkon började med att låta som ett lejon men tyckte sen att hon var helt okej. Sen tog jag med henne och småttingarna till Veronica o hennes rasthage så att de kunde träffas på riktigt där i lugn o ro med lite yta, funkade jättefint det med. Tyvärr hände en olycka när Rossi skulle leka med Silva och Silva har slitit av ena framsporren så den hänger på trekvart...huu... hon reagerade inte alls men nu haltar hon en liten aning o går runt i tratt här inne...stackarn! Riktigt kass timing eftersom det blev bökigt att åka iväg till Djursjukhuset idag när Kaela bara varit här i några timmar, men som tur vad så är ju min mamma på väg hit och hon är duktig på såna där grejor så med lite tur kan hon fixa det. Annars blir det att åka in ikväll eller imorgon. =( Vill försöka undvika det eftersom jag inte vill behöva lämna jyckarna ensamma reda nu.


Med Kaela går allting enormt bra. Nu är alla 6 hundarna inne i vårt lilla kök+hall och sover så sött. Inga spänningar eller konstigheter alls och alla har skött sig jättefint. Nu sover alla utom Silva som står o hänger vid mig med sin tratt o ser olycklig ut...stackarn! Om nån timme dyker mamma o pappa upp o så ska vi operera lite på Silva o så äta rostat bröd med räkor o röror o grejor...mums! Tills dess - städning!


Mintu och Kaela i hallen


Kaela i köket


Snygg!!!


Tratten, Kaela och Gakkon...


Over and out!

Av Kicki - 20 november 2009 07:43

Igår satt jag uppe och CADdade till midnatt men till slut blev allting klart! Nu är jag uppe tidigt för att städa lite för ikväll kommer mamma och pappa och stannar till söndag. Kring 10 ska jag träffa Tomas på F21 o hämta Kaela...spännande...nervöst...och jättekul! Tar med kameran förstås o ska dokumentera hundarnas möte. De har ju alla träffats förut men de känner inte varandra jätteväl riktigt. Pirrigt!



Den här bilden tog jag i vintras när Tomas var här o körde med oss. Den mörkare hunden där framme är Silvas morbror Sture. Bakom honom går söta lilla Kaela! Bakom Kaela går hennes (och även Silvas alltså) svarta bror Baloo, och bredvid Baloo går Mintus mamma Bishen. Bakom Baloo syns lite mostrar och morbröder till Mintu och nånstans bakom Bishen så tror jag att Mintus pappa Loke gömmer sig. Hoppas nu bara att alla vill hålla sams och att det inte blir en massa ylande eller stor oro. Nu kallar städningen! En bra sak med att vara hemma o uppe den här tiden är att man kan lyssna på MORGONPASSET I P3! Åh så vansinnigt roliga de är!

Av Kicki - 18 november 2009 11:55

Inget regn idag, förrän nyss då, men det är grått o blött o slaskigt ute. Småvägarna är mkt isiga, lite blötsnö i skogen, gräsmattor o fält är i stort set helt bara o gulabruna...BLÄÄÄÄ! Giela och Gakkon fick en morgonpromenad på byn och MIntu, Silva och Rossi fick leka en stund i skogen. Matte kom hem helt dyngsur om fötter o ben o allting...med ett gäng skitiga men glada hundar. Nu tycker jag det räcker! Vi vill ha vinter!


Skola i eftermiddag o då ska vi börja med ElProCAD (stavning?) vilket blir skoj! CAD är ju grymt! Idag när vi promenerade så tänkte jag att OJ vad Mintu ser stor ut! Silva och Rossi såg tiny ut när de gick bredvid varandra. Han är nånstans 60+ nu och sååå stilig! Superfin verkligen! Så här kommer en liten bild på hur han såg ut dagen när vi hämtade honom i våras. Bredvid sitter brorsan Nooki som bor hos min kompis Veronica. Tänk så små de var!



Känns lite pirrigt att hämta Kaela på fredag, hade helst haft snö på backen så att det är lättare att trötta ut hundarna o hålla dem nöjda när det ska komma en kompis till gänget, men det passar så bra att göra det inför en helg eftersom jag har 3 dagar ledigt o kan hålla koll på bruttorna, så jag tror vi testar ändå. Hoppas hoppas HOPPAS att allting kommer att fungera bra mellan dem o att Kaela inte gör som brorsan Axel när han testade att flytta - och börjar yyyyyla...*S* Men hon verkar vara en rätt cool tjej.


I förrgår kväll såg jag "Kanada på tvers" (stavning?) där norrmannen Lars Monsen korsade Kanada (på längden) med hundspann vintertid, och sommartid till fots med hundarna vid sin sida. 2 år och 7 månader tog det om jag minns rätt! Ett fantastiskt äventyr o även om jag verkligen inte har lust att ge mig ut på såna strapatser så är jag såååååååå sugen på att köra släde nu och dra igång lite små äventyr med hundarna. Allt eländes töväder har tinat upp nya hundgården som ju består av fd gräsmatta. I somras funkade det bra o sen frös ju allting men nu har det töat o är smålerigt o tråkigt. Mintu och Rossi verkar inte bry sig men Silva går runt kanterna...*S* Som tur är så kan de ju än så länge använda hela hundgården o även delen under tak samt gå in i garaget så det är inte jättesynd om dem. Bara lite. I mina drömmar hade ju tjälen fått hålla i sig så att allting hade varit fruset o sen i vår hade jag tänkt slänga dit lite trall över en del osv... *grrrr åt vädret* Ha en bra dag!





Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards