www.nukutvi.se

Alla inlägg den 7 november 2009

Av Kicki - 7 november 2009 19:01

Vaknade till en vit värld imorse...härligt! Och under dagen har det bara kommit mer och mer snö! Så här såg det ut utanför vårt köksfönster imorse när Silva, Mintu, Rossi och Giela fått gå ut till hundgården.



Morgonen gick åt till att knyta linan till ankaret klar (blå som draglinorna!) samt att klippa sönder ett Mountainbike-däck som ska sättas på medarna där man står för att få bättre grepp. Nu är där bara trämedarna och då blir det snabbt isigt och mycket halt att stå på. Det blir nog kanonbra! Men när jag hunnit halvvägs hade jag fått blåsorna på ena fingret...*s*


Sen ringde Yvonne och undrade om jag var sugen på att köra släde! Givet!!! Hon tog med sig hela familjen och sina fyra hundar, och jag kom med mina fyra. Vi blev två små spann och Yvonnes döttrar Julia och Ellen turades om att åka i min släde. Det hade snöat mer än man kunde tro och våra små spann fick kämpa rätt bra med sin tunga last. Under snön var det blankis men det verkade inte påverka hundarna direkt, däremot halkade vi själva en del...*s* Vi körde 5km och stannade för en fikapaus och sen tog vi samma väg hem igen.


Mintu fick träna på att gå i led före ett annat spann och det skötte han riktigt bra med tanke på att han är så ung. Det han har svårt för är att stå still när man stannar, han vill sååå gärna komma bak och säga "hej" till matte. Han är en riktigt mammig liten kille!


Julia åkte på vägen bortåt.


Mitt lilla glada gäng! Julia har bokstavligen talat kastat ankare...*s* När vi väl stannat var det tungt för hundarna att få igång stora släden igen så ankaret behövdes knappt.


Mattes älskade Mintu!


Julia åker baklänges. Den röda spännremmen håller ihop släden...*S* Jo för jag tog ju isär alla knytningarna (annars är ju slädar ihopknutna med snören o knutar) för att renovera den men har inte hunnit klart, så för att kunna köra så blev det spännremmar överallt...*S*


Framme vid vår destination! Julia värmer händerna på elden. Sen blev det småmörkt och kameran fick vila, så Ellens hemfärd blev inte alls dokumenterad, men de var mycket duktiga bägge två. När vi kom tillbaka till bilarna var hundarna rejält trötta, mina hundar är ju inte så värst stora och det är ju bara Silva och Mintu som alltid drar, Rossi var duktig idag eftersom det gick tungt o sakta (det gillar hon) o Giela gjorde nog också lite nytta...men...med tanke på föret o tyngden så var de riktigt duktiga med tanke på att Mintu är så "grön"! Nu väntar en LUGN hemmakväll för oss...härligt! Har redan skottat gården så nu ska vi inte göra nånting mer vettigt alls! *s*



Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards