www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 23 december 2012

Äntligen Blaiken! =)

Av Kicki - 23 december 2012 20:51


För att börja från början så hade vi besök i torsdags av ett födelsedagsbarn från USA! Han fyllde 14 och fick en slädtur som en del av sin födelsedag. Vi var ute i ungefär 2 timmar och jag fick veta en massa om militärer och vapen, mycket som jag aldrig tänkt på förr, medan hundarna slet som galningar. Problemet denna dag var att det frös på rejält med is under hela släden (både medarna och under lastplanet) och trots idogt hackande med kniv fick jag inte bort allt. Släden gled alltså enormt trögt och med två personer på (stående baktill) och mycket dåliga spår, så blev detta förmodligen en av århundradets långsammaste slädturer. Hundarna trasslade dessutom mer än vanligt, så det blev inte riktigt en sån tur som man vill ge nån i present, men jag tror han hade trevligt ändå.


Igår morse hade vi tänkt åka från Vittjärv mot Blaiken/Storuman och julfirande, men termometern visade kring -34 så det kändes motigt. Vi kom iväg först kring ett eller två på eftermiddagen men då hade bilen fått varmköras ordentligt och hundarna fick täcken på sig. Tack vare den rejäla varmkörningen så lyckades min normalt sett väldigt frusna bil hålla värmen de 32 milen till Blaiken och resan gick smärtfritt.


Samåkning


I Blaiken var det bara -27 när vi kom fram, men det är trots allt lite kallt ändå. Varken jag eller mina hundar gillar att vara ute speciellt länge i den typen av kyla, så hundarna fick en innekväll med oss tvåbenta istället för äventyr. Imorse däremot var det bara -24 och såg ut att bli en riktigt fin dag, så vi packade oss iväg upp mot fjället där det brukar vara mer snö och några grader varmare.




Nere i byn har vi mindre snö än vad det var i Boden, men när man kommer bara några kilometer upp mot fjället till så finns där genast betydligt mer snö och vintern var bländande vacker. En sån där helt magisk dag! Tyvärr hade jag inte systemkameran med sig utan bara den lilla kompaktaren, så mina försök att fånga allt det vackra blev lite tama. I alla fall jämfört med hur fint det faktiskt var. Det här var precis en sån där dag när man skulle vilja kunna visa alla man känner hur fantastiskt vackert och härligt det var ute - mycket vackrare än så här blir inte vinter!




Rotax svarta päls började snabbt skifta mot vitt av all is som frusit från hans utandningsluft. Vi körde kanske halvvägs mot fjället men fick sen vända eftersom vi väntade lunchgäster bara ett par timmar senare.


Rossi - vinterhund



Magin fortsatte och vi njöt alla i fulla drag. Vilken underbar dag att vara ute i allt det vackra! Med rejäla kläder slipper man ju dessutom frysa! Händerna blev kalla av allt fotograferande men mina rejäla Sorel-skor håller även min enormt frusna fötter varma, och Fjällräven Luhkkan ovanpå den gamla Canada Goose-kopian är en riktig hit, varmt och mysigt!




Så här vit hade Rotax hunnit bli när vi närmade oss byn igen. Det är alltså inte snö utan bara fuktig luft från hans flåsande, som frusit fast i pälsen. På en svart hund blir det extra tydligt hur mycket vätska som faktiskt går åt när man motionerar i kyla.


Nalle



Kaela var en av de som såg mindre roade ut av kylan. Hon hade täcke för att värma ryggen, men såg ändå lite eländig ut. Vissa av mina hundar fryser aldrig, men några av dem tycker helt klart att min egen köldgräns på -25 grader är en bra idé. Är det kallare än så är det sällan en rolig upplevelse för alla i gänget.


Efter en massa god mat och trevlig sällskap fick Giela och Silva en promenad (där vi mötte en väldigt söt tax) och nu känner vi jullugnet och laddar inför imorgon. Jag har inte riktigt bestämt om det blir slädtur i dagsljus eller om vi ska spara krafterna till en månskenstur efter att tomten hälsat på, båda delarna är ju awsome på sitt sätt! God Jul på er!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards