www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 25 april 2012

Avslutning rallylydnadskursen

Av Kicki - 25 april 2012 20:53

Rotax å jag har nyss kommit hem från avslutningen av rallylydnadskursen som vi gått hos pshundnytta.se. Vi fick lära oss 2-3 nya skyltar, och sen gå en bana med 10 skyltar. Man börjar alltså vid start och gör sen det som står på var skylt man kommer till, tills man når mål. Det kan handla om svängar, att hunden ska sätta sig framför eller vid sidan på vissa sätt, att man ska kunda koner, ändra fart mm.


Första gången Rotax å jag gick 10-skyltarsbanan fick vi kämpa lite. Vi har ju tränat en del hemma på ett hyfsat fotgående men just ikväll så gled hans rumpa ut så han gick helt snett. Dessutom orkar han inte riktigt hålla kontakten så länge i taget, men när han har kontakt så är den jättefin! Vi fick ta om och böka lite men det var ingen total katastrof ändå (med våra mått mätt). Sen fick vi prova en andra gång allihop, och då gick det betydligt bättre. Vissa moment kändes nästan snygga! Andra var lite katastrofala...men det tar sig! Tyvärr hade jag ingen kamera med - hade hemskt gärna sett vår andra runda själv för att få lite mer grepp om hur vi egentligen gör.


En sak vi måste träna mer på är bakdelskontrollen, samt att kunna gå fot med bätre position och uthållighet även på lite längre sträckor, men det visste vi ju redan. Känns lite tråkigt att kursen är slut men vi har lärt oss mycket att träna vidare på, och jag funderar precis hur man som enklast och billigast kan fixa egna skyltar att träna med. Rallylydnad var helt klart riktigt kul!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards