www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

En riktig söndag

Av Kicki - 29 maj 2011 17:33


Idag är det blött här, tidvis har det regnat rätt rejält. Jag har passat på att dammsuga och så rökte vi lite nyfångad abborre och harr till lunch. I övrigt tar vi det lugnt! Hundarna har äntligen hittat in i sommarrytmen igen, dvs. de vilar mer och har inte samma överskottsenergi. Det gör att fyrhjulingskörningen känns överflödig just nu, den har fyllt sin funktion som energiventil under nedvarvningen, och framöver blir det mer promenader och lek, och så ska vi komma igång med spår och andra sommaraktiviteter. Just nu känns det faktiskt som att en fyrhjulingstur nästan laddar mer energi än den drar ur, sett lite mer långsiktigt. Vi har faktiskt inte lagt ett enda spår ännu i år... dåligt!



Kaela älskar att mysa nära och gosa. Om man glömmer att klia henne så tar hon gärna till tassarna och hon har varit nära att knocka mig några gånger. Såret under ögat läker fint men det kommer nog att ta en stund innan man ser hur det tänkt bli. Det här kändes som en alldeles lagom aktivitet en regnig söndag som denna!



Imorse hämtade mamma och pappa hit sina nya höns. På vägen dit passade jag på att prata med gässen lite. Detta är vår nye gåshane Mårten. Han är riktigt trevlig och snygg!



Han och Britta har bara bott här i några få veckor, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Idag visade det sig att Mårten är van att handmatas! Han tog villigt en bit ur min hand utan att väsa eller bli arg (som gåshanar ibland har en tendens att bli), men ibland missade han brödet och tog ett stadigt tag i ett finger istället. Lite ont men mycket värt.



De fem hönsen var riktigt trevliga och vackra de med och fick smaka lite bröd de också.


Nu när dragsäsongen är "slut" för detta halvår (att köra lite med cykel ibland som vi kommer att göra räknar jag inte in) så är det dags att se över all utrustning på riktigt. Selarna ska tvättas, några linor kompletteras/bytas, släden ska få sin mattbroms och den vanliga bromsen ska justeras så att den blir rak. Sen har jag fortfarande inte skruvat dit min lilla cykelringklocka. I vintras hade jag faktiskt aldrig behövt den, men vintern före hade den varit bra att ha ibland. Enkelt sätt att göra folk uppmärksamma på att nån kommer utan att behöva tjoa och hojta...om den nu hörs dvs... kanske finns en anledning till att ingen annan har en sån... hm...


I övrigt är utrustningen ganska komplett och redo inför nästa säsong, men nog blir det härligt sen att ha en lön igen och kunna uppgradera och sköta hundar och utrustning lite enklare. Att ha 5-6 hundar och hus och egen bil när man studerar är inte helt praktiskt om man ser till ekonomin. Nu blir vi klara i december och målet känns nära, så jag börjar faktikst känna att vi "klarat oss", på nåt sätt har allting ändå gått ihop.


Ikväll ska jag försöka att se Mästarnas Mästare. Jag skriver "försöka" för jag brukar vara enormt dålig på att passa TV-program. Hoppas jag lyckas idag och att vi får se Ingemar på förstaplatsen, det är han verkligen väl värd! Har varit många duktiga Västerbottningar i det programmet! =)



 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

29 maj 2011 18:47

Oj så fint dina föräldrar verkar bo. Förstår om du vill vara där. Fast du ska väl inte överge oss i Boden hoppas jag:)

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
P.S hundar

P.S hundar

31 maj 2011 07:38

Fina bilder!

http://pshundar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards