www.nukutvi.se

Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Kicki - 16 maj 2011 20:52

Idag har det regnat från morgon till kväll. Efter en rolig och spännande dag på Vattenfall kom jag hem till 5 glada hundar som var inne med pappa. Så härligt det är att komma hem till ett gäng glada svansar. =)



Eftersom det var så blött ute bestämde jag snabbt att kvällens aktiviteter skulle bli inomhus. Som man ser på bilden ovan så har det börjat grönska rätt mycket, och sjön har stigit märkbart bara sen igår, nu har den kommit in innanför stenpirarna. Sen ska den bara nå nästan upp till kanten på bryggan till vänster så är den i topp! Inne i värmen har vi haft en riktigt mysig kväll.



Kaela älskar att gosa, ja det gör väl egentligen alla mina hundar, men Kaela verkar uppskatta det lite extra. Vi myste och klippte klor och sen fick alla stundar en stunds fri-shaping. Hundarna älskar att fri-shapa och jag tycker att det är utmärkt aktivering! Nu ikväll lärde jag inte in några kommandon, utan tänkte ut en eller flera uppgifter till varje hund, alternativt byggde på småsaker de gjorde eller typer av beteenden jag ville förstärka. Det kan t.ex vara att gå till en matta (men inlärning utan att jag styr annat än med klickern), att sätta sig på en viss plats, göra en viss kedja av händelser osv. Varje gång vi tränar blir det en ny uppgift att lösa, och målet är inte att öva den till perfektion eller att klara den helt, utan helt enkelt att tänka och klura och lära sig! Når vi målet är det förstås bäst, men det är inte där vi har fokus.


Rossi fick klick för alla aktiva saker eftersom hon gärna blir passiv, och den träningen har verkligen gjort skillnad! Nu tar hon för sig och bjuder aktivt på nya stora beteenden hela tiden. Hon kom själv på att hon ville sitta vackert - riktigt snyggt! De andra fick små uppdrag att lösa och snart var tungorna långa och hjärnorna trötta. Giela ville absolut ligga ute i hundgården efter senaste rastningen och nu ska jag gå ut och se om hon vill komma in för kvällen, knasiga gulliga lilla tant. Snart dags att hoppa ner under täcket för att orka med morgondagen! Om det är bättre väder imorgon kväll så blir det nog en liten dragtur...=)



Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards