www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Nya tag!

Av Kicki - 19 maj 2011 21:37

Idag var Kaela till veterinären i Slussfors. Hon fick lugnande för att såret skulle kunna rengöras ordentligt, eftersom det var rätt nära ögat så var det svårt att få spola rent i nån ordning när hon var vaken. Hon fick även ett klammer för att hålla ihop såret och det ser riktigt fint ut, samt lite medicin ett tag framåt. Tyvärr kunde jag inte följa med själv men allting hade gått bra och Anette verkar vara en mycket kunnig och duktig veterinär med stor omsorg om djuren. Det var henne jag åkte till när Gakkon blev akut sjuk för snart en månad sen.


Tyvärr fick Rossi och Silva en ny chans att bråka idag igen. Min käre far ville nog bara väl och tyckte så synd om hundarna i sina hundgårdar, så han släppte ut de två i rastgården. Inga skador som tur var, och nu har nog även han förstått situationens allvar och varför jag tjatade igår om att de INTE fick umgås utan att jag var med tills vidare. Just nu vågar jag inte ta in alla på natten heller, så slutkontentan blir ju att några av hundarna får ännu mer tråkig tid i hundgårdarna. =( Antagligen skulle det gå bra, men jag vill absolut inte chansa utan laga lite relationer innan alla ska in på en trång yta ihop igen. Allt för att på nytt bygga en lugn grupp där alla trivs och bråk inte ska vara hundarnas sätt att lösa konflikter. Varje bråk eller gruff i gruppen är ju ett litet steg bort ifrån det tillståndet, och måste undvikas.


Än så länge har inte alla hundar träffats ihop. Om jag hade varit hemma när bråket skett hade jag snabbt styrt ihop alla hundar igen och normaliserat allt, men missar man den där första luckan så får man jobba lite annorlunda. Promenerade först med Silva och Rossi, de som slagits mest (vilket var lite oväntat, de har alltid varit vänner tidigare), och läget var spänt men så länge vi höll oss i rörelse gick det bra. När vi kom in i rastgården igen efteråt kom spänningarna tillbaka och vi höll oss i rörelse och jag försöka skapa ett så bra umgänge som möjligt innan det var Rossi och Kaelas tur.


Rossi och Kaela har varit en aning spända kring varandra sista året, men aldrig så att det känts obehagligt. Däremot lämnar jag aldrig de två tillsammans, för säkerhets skull. Efter bråket igår var läget mellan dem mer spänt än vanligt men när vi börjat röra oss slappnade de av ganska snabbt. När vi sen kom tillbaka till rastgården var de till 99% som vanliga igen och kändes lugna i varandras sällskap. Skönt. Hade trott att deras relation skulle vara den som tagit mest skada eftersom de båda är en aning osäkra och kan minnas oförätter länge. Det är lite klurigt ibland att ha en flock där det både finns hundar med rätt mycket humör, osäkra hundar, långsinta hundar osv...


Resten av gänget är helt som vanligt, så det verkar vara Silva-Rossi som behöver mest jobb. Jag funderade en del på om man kan använda klicker i den här träningen, och efter några mindre lyckade tankar föddes en rolig idé jag måste testa! Ska promenera även imorgon kväll och då ta med klickern och klicka för alla positiva/neutrala närkontakter. Då funkar det med ett klick för båda hundarna och belöning till båda. Första tanken var att skvallerträna dem på varandra, men då blir det ju mer individuell träning. Klicker är ett enormt effektivt sätt att ändra hundars attityder och det är ju just det jag vill uppnå nu, få tillbaka tilliten genom att ändra attityd och associationer. Nu tänker jag testa att klicka så fort de går i närheten av varandra, nosar på samma sak, tittar på varandra osv. Blir spännande att se hur det går och det känns skönt att ha lite överblick över vad som behöver hanteras och en plan för hur det ska göras. Nya tag helt enkelt!

 
 
pshundar

pshundar

20 maj 2011 09:12

Riktigt fina hundar :)

http://pshundar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards