www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 21 december 2010

Lillsläden reborn!

Av Kicki - 21 december 2010 21:28

Imorse tog vi bort skruvtvingarna, filade bort limmet som kommit utanför, knipsade av och brände alla knutarna, och vips var lillsläden tillbaka på spåret! Dessutom har vi tänkt ge den en egen liten slädsäck i rosa vindtätt tyg. I förmiddags var jag till optikern för att efterkolla synen efter operationen, och det fick godkänt men var sämre på ena ögat. I samma veva kikade jag in hos bästa Tony så han lagade bromsen till lillsläden (som nu har lite bett i sig igen) och så lovade han att svetsa en ny broms till storsläden. =) Åh vad snällt!


Sen blev det äntligen slädtur, Mintu och Kaela i led, Silva och Rossi i wheel. Litet gulligt spann men det kändes väldigt lagomt framför lillsläden som varken är stor eller robust.


http://www.nukutvi.se/2010/1221/a.jpg


Vi hittade vägar eller skoterspår överallt där vi ville köra idag, men bitvis var skoterspåren helt översnöade och osynliga. Tur att hundarna har så bra minne och hittar ändå - fastän man kör ute på myrar utan direkta landmärken att gå efter.


http://www.nukutvi.se/2010/1221/b.jpg


http://www.nukutvi.se/2010/1221/c.jpg


Vi körde upp itill Ersmark efter leden, och sen upp efter Fjällsvägen som var plogad, och hem efter en annan led. När vi börjat resan neråt/hemåt igen, hade det börjat skymma rätt rejält. Plötsligt tittade alla hundar åt vänster och där stod en älg en bit från spåret och tittade på oss! Det är faktiskt första gången nånsin jag ser en älg (annat än på mycket långt håll) här längs spåren, har sett flera i Boden men ingen här...jag hann faktiskt bli lite nervös eftersom den bara stod och tittade på oss, och manade på hundarna som sprang vidare, men i efterhand ångrade jag nästan att jag inte lät dem titta lite till när de annars skötte sig så bra.


Längre ner efter leden, när vi inte hade så långt hem och det hunnit mörkna lite till så att allting mest var svartvitt, stod jag och filosoferade på släden när det plötsligt ryckte till! Upp ur snön snett framför oss flög 10-20 orrar! Att det kommer upp fåglar ur snön är inte ovanligt, men jag har själv aldrig sett så många orrar på en gång. De är ju ändå ganska stora. Jag var tvungen att skratta gott åt min egen förvåning. =)


Väl hemma sov jyckarna gott (Silva och Kaela fick varsin skidtur med syster Åsa tidigare på dagen), och Mintu fick lite extragott vid middagen. Nu ska Gakkon och Giela få en promenad, med -14 grader ute kan nog även tanterna njuta av denna kväll. Imorgon 10.00 ska Sven-Erik (min älskade bil) besiktas - håll tummarna gott folk!


http://www.nukutvi.se/2010/1221/d.jpg


http://www.nukutvi.se/under.jpg

 
 
Monica

Monica

22 december 2010 19:43

Hallå där i norr! Ni har ju kallare än vi! Vi har bara minus 20 här i skogen!
De små svartvita har blivit riktigt duktiga på att dra pulka nu, särskilt Sultan som dessutom visar fina ledarhundstendenser och oftast väljer smarta vägar. Men jag är lite osäker på hur jag ska spänna dem båda framför pulkan så de drar och belastas så jämnt som möjligt. Har du nåt bra ritning eller beskrivning jag kan få ta del av?

God jul!

/Monica och de collriga

http://blogtown.se/blog.php?id=Tassistans_hundar

 
Kicki

Kicki

23 december 2010 21:23

Hej Monica, skriver här eftersom jag inte kommer in i din blogg? Kul att höra att det går så bra! Hur har du dem spända framför pulkan? I linor eller med skackel? Vanligast med 2 hundar är att man har dem bredvid varandra. En nackdel som kan vara med en vanlig pulka är att infästningspunkten är rätt låg, så det kan bli så att det trycker på hundarnas bakdelar. Lättaste sättet att komma ifrån det är antagligen att ha aningen längre linor bara, om det fungerar i övrigt att göra så. Speciellt om man har hundar som är lite högre kan man märka att det blir tryck på bakdelen. Från pulkan man har alltså två linor som går fram, en till varje hunds sele. Sen kan man välja om man vill ha nacklina mellan deras halsband eller inte, lite av en smaksak eg.

http://www.nukutvi.se

 
Ingen bild

marie.her@live.se

21 januari 2011 12:08

Har du någon bra ritning på slädsäck eller vet du var man kan hitta det? Mycket fin hemsida du har och kul att läsa din blogg, mvh Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards