www.nukutvi.se

Alla inlägg den 5 december 2010

Av Kicki - 5 december 2010 21:03

Idag åkte Veronica och jag till Marcus och Catrin norr om Kalix, för att hämta foder och köra släde! Där har de nämligen fått mer snö än vi har i Boden! De har flyttat ganska nyss och jag hade inte sett nya huset innan, så det var lite extra skoj att åka dit!




Vi spanade in Marcus fina hundar och pussade lite på hans små valpar. Sen var det dags att sela ut och jag filmade lite av hundarnas glädje innan vi drog iväg, två små filmer, lite skakiga och knasiga, blev det.



Vi körde Silva och Kaela i led, sen Mintu och Rossi, Sälka och Kenai, och Nooki och Kodiak.



Glädjen går inte att missta! Tror att hundarna längtat lika mycket som vi har! Marcus och Catrin körde 10 hundar, så vi var 18 jyckar och 4 människor totalt. Vi körde först en bit efter vägen och sen in på spår som gick över myrar och in i skogen. Underbart!






Marcus och Catrines fina spann med Aslan och Sherry i led. Aslan kom in sen efteråt och vad blyg och försiktig (har nyss flyttat dit och verkar inte ha varit inomhus mycket tidigare) men när han väl vågade sig fram satt han så sött och alldeles andäktigt medan jag fick klia honom. En riktig sötis!



Vi tränade lite omkörningar och låg lite i bredd en stund, och hundarna skötte sig fint. Silva var lite nyfiken på de andra, på ett snällt och gulligt men kanske inte önskvärt, sätt. Något som gjorde oss extra glada var att Nooki och Mintu, som är två enormt sociala hundar, sprang jättefint bredvid andra spannet utan att bry sig om dem ens! Jättekul! Vi körde nånstans kring 2 mil, vilket kändes helt lagom med tanke på att hundarna inte kunnat gå så mycket sista tiden, och slädkörning blir rätt tungt.


Vi avslutade dagen med en jättegod pizza inne i Kalix (skinka, räkor, ananas och vitlök!) och en massa prat om slädhundar, linjer, slädhundsfolk, hundmat osv. Tack Marcus oxh Catrin för en riktigt trevlig dag! Nu ska Giela och Gakkon, som var hemma idag, få sig en promenad och sen ska julgranen upp! Åh vilken härlig dag!   



Av Kicki - 5 december 2010 10:26

Jihooo! Idag åker jag och Veronica upp till Marcus och Catrine ovanför Kalix för att hämta hundfoder, och dessutom köra släde! Ååååh vad skoj! *längtar* Rapport kommer senare, nu ska jag börja dra på mig storkläderna och packa in hundarna.

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards