www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 22 september 2010

24 timmar med Gakkon

Av Kicki - 22 september 2010 12:12

Igår kväll regnade det rejält hos oss så jag beslöt att ta en filmkväll inne istället för att köra hundar. De flesta av mina hundar uthärdar regn om de behöver, men Gakkon avskyr det och jag hade tänkt ta henne med. Istället blev det lite kloklippning och sen Svarta Hingsten I + II för min del. Jag tänkte därför passa på att berätta om ett dygn med Gakkon, kanske inte ett helt vanligt dygn, men inte ett ovanligt heller. Gakkon är en mycket personlig hund med kloka tankar och många funderingar, samt en enorm envishet.


Medan jag satt i soffan och åt glass stod Gakkon nedanför och glodde på mig med sina strängaste ögon. Jag frågade om hon ville komma upp i soffan och lägga sig på täcket (brukar räknas som ett kanonerbjudande) men hon glodde bara vidare. Såg ut att vara under henne värdighet! När glassen var slut ställde jag först bort tallriken men kom sen ihåg Gakkon (som fortfarande stod framför soffan ochh glodde) och lät henne slicka bort det sista. När glassen var slut kom hon klättrade hon upp i soffan och somnade så nöjt. *s* Sen låg hon där hela kvällen med filtar och kuddar över hela sig och verkade må så gott. Tidigare ville hon INTE sova med saker på sig, men nu såg man bara en liten del av ryggen men hon myste så gott ändå.


Imorse blev det en morgonpromenad med Giela och Gakkon innan skolan, men Gakkon var inte alls sugen. Vet inte om det var för att vi gick åt ett tråkigt håll eller vad, men hon gick lääängst bak i kopplet och öronen hängde lite längre ner än vanligt. Dessutom kom det en buss efter vägen så jag var tvungen att dra (ja bokstavligen segdra vilket resulterar i Gakkons rumpa pekande ut mot vägen för hon VILL INTE)henne mot vägkanten (BLÄÄÄ säger Gakkon - jag vill faktiskt helst gå MITT i vägen!!!). Sen kom ett helt gäng bilar från en utfart (jägare?) så jag beslutade att förflytta oss ner i diket för att ge bilarna plats.


Jag fick fysiskt förflytta Gakkon ner i dikets blöta gräs (BLÄÄÄ blött gräs på tassarna!!!) och när jag inte såg så gick hon bakom mig och försöka hoppa över diket till ängen på andra sidan. Kopplet tog slut och Gakkon landade istället på fossingarna mitt i dikets djupaste del där gräset och riset är som högst. Öronen hängde ääännu längre ner och hennes blick såg ut som om hon verkligen hatade sitt liv just då. När vi skulle vidare gick hon uppför kanten med avsmak och aktade sig noga för att trampa i närheten av andra hundars bajs.


Promenaden fortsatte med en mycket missnöjd Gakkon som INTE glömt vilka hemskheter hon utsatts för. Hon har minne som en elefant! Jag känner inte många andra hundar som har förmågan att se så enormt eländiga ut. Varje steg såg smärtsamt tråkigt ut och hon gick så långt bak i kopplet som det bara gick, med hängande öron och anklagande blick.


Sen kom vi fram till en liten väg som går in till några stugor och leder till en lagom liten morgonrunda så vi valde den, och snart var Gakkon glad igen! Öronen studsade som vanligt och ögonen såg glada ut igen! Snart gick hon där vid min sida och försökte se söt ut för att få godis och vi var vänner igen. =) Resten av svängen var Gakkon sitt vanliga glada jag och ordningen var återställd. =) Ikväll hoppas vi kunna köra en sväng och sen kanske det blir soffmys igen!


Glada underbara Gakkon på bra humör!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards