www.nukutvi.se

Alla inlägg den 6 december 2009

Av Kicki - 6 december 2009 12:17

Känslan från gårdagens slädtur sitter kvar - vilken härlig dag på alla sätt! Sov till 11 imorse och det behövdes. Kände mig lite sträv i halsen redan igår kväll, o likadant nu...hmm...har inte tid att bli sjuk nu! Idag får hundarna vila och jag ska gå en promenad med Gakkon och Giela och sen sätta igång med projektet att bygga om hundkojan i garaget så att det ryms mer hundar där. Kan nog bli riktigt bra. Ha en bra dag o om ni inte gjort det redan så kolla in bilderna från igår, vintermys!

Av Kicki - 6 december 2009 00:06

Hemma! Tog mer än 12 timmar att komma sig hem igen idag, en riktig heldag! Imorse fick jag först höra de tråkiga nyheterna att Veronica och Anders kände sig febriga och sjuka och inte kunda följa. Jag packade hundar o släde i min bil men var tvungen att åka hem till dem för att hämta mina draglinor, som jag lämnat där sist eftersom jag inte skulle ha dem förrän idag o vi ändå skulle samåka. När jag väl kom dit hade Veronica stigit upp för att ge mig linorna och då kände hon sig piggare! Så i världens fart kastade de på sig kläder, matade hundar, åt en värktablett - o vips var vi på G! Skoj! En slädtur botar många sjukdomar!*veta*


Vi hade en riktigt härlig dag hos Nymånens kennel i Auktsjaur utanför Arvidsjaur. Mer snö än i Boden och 100% mer vildmark! Inlandet är "the shit", så är det bara! Först tänkte V o jag köra varsitt 5- och 6-spann men istället spände vi 11-spannet framför hennes nya Oinakka-släde - premiär! Vi var alldeles för snabba med att sela ut hundarna och de fick stå och vänta och skrika alldeles för länge, men det var rätt bra träning ändå. Kaela skötte sig fint och gafflade men gjorde inte en enda antydan till att gaffla mot sin spannkompis, som idag var Silva. Överlag skötte de sig fint innan start tycker jag (lite skrikt tycker jag faktiskt är mer bra än dåligt). Vi var ca. 4 större spann och ett gäng mindre.


Sen körde vi iväg och Oinakka-släden visade sig vara klurigare att stå 2 på, och dessutom var ju belagen aaaalldeles nya så den gled rejält i sidled när den fick chansen, men annars var den superfin! Vi testade att åka på vägen hemåt och då gick den lättare samt att den var riktigt skön att sitta i! =)


Våra slöisar var slöa idag o även Sälka och Silva slackade bitvis...hmm...men annars gick allt jättebra. Vi körde saaaaakta för det gick rätt tungt men det var superfint och resten av hundarna skötte sig bra, Mintu och Nooki var riktigt duktiga och gick idag 2 mil för första gången. Förutom ett olyckligt möte med 2 spann som varken aktade sig själva eller gav oss tid att gå undan, utan bara körde rakt mot oss/in i spannet (samtidigt som jag börjat leda ner våra hundar i "diket") var allting kanonbra! Gillar inte när folk gör sådär, att mötas huvud mot huvud på ett sånt smalt spår med okända hundar kan ju sluta i slaggis om man har otur. Nu slutade det med att hundarna nosade på varandra och stannade till, o det är ju inget bra möte det heller. Speciellt för unghundarnas del. Man vill ju inte att de ska lära sig att man kan hälsa på de man möter. Hrmf...


Efteråt berättade Micke och Birgitta om hur de tränar sina hundar och de som ville kunde ställa frågor. Mycket intressant att lyssna och  jag tycker att de är så himla kloka och duktiga! Jättekul! Nu kommer det ett gäng bilder:


Nymånens fina kennelanläggning (delar av den)


Anders selar ut hundarna


Linda selar ut, hunden hon håller på med här är Björna, Mintu och Nookis syster! Hunden bakom heter Norpan och är också en kullsyster!


Sen kom vi iväg! I början fick vi passera lite andra hundar, våra ledarhundar Sälka och Kenai brydde sig inte men småttingarna Silva och Nooki i mitten tyckte att det var lite spännande.


Dagens första uppställning:

Sälka-Kenai (vilket var bra för Sälka hittade helt rätt spår utan att tveka)

Flinga

Silva - Kaela

Nooki - Mintu

Miksi - Rossi

Giela - Kodiak




OBS!!!!

Några av bilderna blev lite för stora för att synas i bloggen så ni får klicka på miniatyrerna om ni vill se mer!




Veronica o jag i fartvinden




Vy från släden - observera våra vackra blå linor - vår stolthet!*s*






 

Jag på släden o Veronica i släden, o hundarna framför! Inte helt lätt att få med allt på samma bild!


Med på dragträffen var även en liten 10v Malamutevalp, söt!


Nu är både jag o hundarna urtrötta! Hann knappt sova inatt för allt som skulle fixas och nu har jag varit vaken i snart 19 timmar till...dags att sova...ha det gott! Min hals känns lite sträv...hmm...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards