www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 1 december 2012

Var är snön? *arg*

Av Kicki - 1 december 2012 16:14


Ännu en vecka i väntan på snö. Vi har kanske 1-2 centimeter på backen och bra med minusgrader så det är torrt och fint ute, men inget slädföre. I onsdags packade jag in hundar, släde, linor mm i/på bilen och körde inåt landet efter jobbet, men även om där var mer snö i vissa områden, så kom vi aldrig långt nog för att kunna lasta av släden, ens för en ökänd belagsdräpare som jag! Det blev närmare 2 timmars bilkörning istället och hundarna var nog lite fundersamma när vi svängde in på infarten hemma igen... =/ 


Kvällarna har vi spenderat inne med gos och bentuggning. Trevligt för alla, och nu när jag öppnade en begagnad chipspåse så låg det faktiskt hundhår även I påsen. Visst är Kaela och Rotax rätt söta när de vill ha något gott?



En väldigt konstig sak har också hänt i veckan. En av nätterna sov Giela, Mintu, Nalle och Rossi ute, och hade då tillgång till alla hundgårdarna tillsammans eftersom Kiss-Silva var inne. Kring 11 på kvällen vaknade jag av ett utdraget skrriiiiik där utifrån och studsade upp ur sängen. Lampan där uppe fungerar mest som stödljus så det gick inte riktigt att se något inifrån utan jag sprang ut i foppisar och morgonrock (min vanliga klädsel).


När jag kom ut var alla glada (de hade lekt mycket tidigare under kvällen) men Giela var väldigt gnällig och "speedad". Jag tog in henne för säkerhets skull och hon flåsade, gnällde och tvättade sig hela tiden på vulvan. Tanten har ju tysta löp sen många år, men ingen av hundarna har visat intresse för henne och hon har inte visat något själv heller, men min första tanke var ändå att det kändes som att de råkat/försökt para sig där ute. Jag vet inte annars vad som skulle ha kunnat hända? Giela fortsatte att flåsa och gnälla och tvätta i 45 minuter till (vi hann även prata med jourveterinär för säkerhets skull för att kunna sortera bort de mer allvarliga möjliga orsakerna) innan hon lugnade sig och somnade. Nästa dag var allt som vanligt igen och ingen verkade mer intresserad av henne än tidigare, eller hon av dem för den delen. Skumt!


Idag har i alla fall Silva börjat löpa så nu kanske Rossi och Giela hänger på. Dagen har spenderats med en rejäl sovmorgon (fast hela hundgänget sov inne och ville ut kring 8 så få blev det foppisar och morgonrock en snabbis), och sen viltspår ute i skogen. Alla hundarna i stort sett var förvirrade och tröga. Kaela och Nalle var de enda som skötte sig... kanske kylan som gör det svårare? Mina hundar är inte så vana att spåra när det är så pass kallt, normalt sett borde vi ju köra släde nu, inte spåra! Den lilla spårsnö som fanns gjorde i alla fall spårningen roligare för matte som inte har samma luktsinne som hundarna, eftersom man ser mer av vad som hänt kring spåret.






Nu ska vi på 50-årsfest! Dags att hoppa i finstassen istället för hundträningskläderna. Imorgon hoppas vi kunna köra mot Jokkmokk och hitta slädföre till säsongens första tur. Eftersom vi inte dragtränat på ca en månad nu (pga utlandsresan men även bristen på snö samt isen på vägarna, varken släde eller barmarksvagn fungerar då den inte har några vinterdäck) så blir det en väldigt kort tur i så fall, under milen, men det vore ändå helt underbart att komma iväg. Kung Bore fortsätter att vräka ner snö på alla möjliga ställen i Sverige men här hos oss verkar den inte vara på väg ännu på ett tag. =(

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards