www.nukutvi.se

Alla inlägg den 17 februari 2009

Av Kicki - 17 februari 2009 18:33

Oj, jag skrev dagbok nästan exakt samma tid igår! Spooky! Imorgon kanske jag ska köpa min drömbil! Hittade en annons med mycket av det jag verkligen önskar på den och mina snälla föräldrar erbjöd sig att låna pengar till mig - så kanske blir jag snart ÄNTLIGEN ägare till en Volkswagen Caddy skåpbil med drag och takräcke! Bilen vi ska titta på är en -96 nere i Umeå som verkade vettig. *spännande* Jag HATAR att spendera stora belopp pengar sådär, som att köpa hus eller köpa bil, jag får ångest! Men Nisse sjunger på sista versen, han går ju inte att köra längre än 8-9 km (dvs. precis till jobbet) utan att bli överhettad, går extremt orent och har ingen värme i sig. Nisse may be a memory soon!


Idag har vi kört en mycket rolig men otippad äventyrssväng! Som mest var vi nog 3-4 km från antingen mitt hus eller Veronicas, ändå körde vi i 2 timmar ungefär, det blev ett vackert zick-zack mönster från Gammelbyn till Vittjärv som bjöd på kurviga smala spår, hårda breda, plogade vägar, ospårad snö (men skoterspår nånstans långt under) och solnedgång - alldeles underbart! Vi uppfann även en ny stil, förutom "Dvärgstilen" (att huka sig helt bakom släden och blunda när man kör genom täta snöiga grenar som hänger över hela spåret), "one mead" (att lyfta ena meden och köra bara på den andra, t.ex för att undvika grus eller bara fläckar på vårkanten) finns nu även "lutande tornet". Denna nya slädstil uppfanns idag när vi körde efter ett traktorhjulspår i djupsnön. Spåret var så smalt att släden ställde sig nästan på högkant, och då får alltså den ena personen (idag Veronica) ställa sig med båda fötterna på meden som är långt upp i luften och balansera, medan den andra står med en fot på meden som är på marken, och använder andra foten till att knuffa ifrån mot marken så att man inte tippar. Effektiv stil som vi helt klart kommer att använda igen! Blev även några oförglömliga vurpor like "the good old days". *s* Tog alldeles för många bilder och kan inte sålla mer än så här:



Idag gick Sälka och Gakkon i led. De turades om att få små hjärnsläpp ibland, men skötte sig ändå mycket bra! Sälka blev glad när vi kom ut på nya spännande spår, och Gakkon blev överlycklig när hon fick visa att hon kunde vägen längs det översnöade spåret som vi kört en enda gång innan, hon ÄLSKAR att få ploga sig fram och leda spannet i säkerhet! *s*



Sälkas roliga min!



Vi började med ett kurvigt och välsladdat spår från Vs hus!



Sen gick spåret längs bergskanten med fin utsikt över Buddbyträsket



Sen kom vi in på ett smaaalt kurvigt spår som var riktigt roligt, hundarna hade kul och vi försökte att hänga kvar utan att se ut som vantar!



Sen körde vi ut på en väg som går förbi Brukshundsklubben och sen vidare mot Vittjärvshållet, träden var sååå fina idag!



Väl framme på Vittjärvsträsket vände vi tillbaka över berget en annan väg, där de tyvärr avverkas en massa just nu, men före det var vi ju nära träsket och hade fotostund som ses nedan!



På andra sidan träsket ligger vårt lilla hus, längst åt vänster och några hundra meter från vattnet tyvärr.



Sälka med intresserade ögon!



En suddig men söt bild på våra ledarhundar för dagen.



Lilla Silva hade frost i skägget även hon.



Gakkons lilla skägg.



Yyyyyyyyyllll!!!



YYYYYYYYYYYYYYLLLLLLLLLLLLLLLL!!!!!!!!!!!!! Nu är jag less på paus!!!





Min älskade vackra virrpanna!



Lite mer crazy Silva




Så här mysig solnedgång fick vi njuta av!



Nu drar vi!



Resten av vägen körde vi först på bred (men bucklig) skoterled, sen blev det ett helt översnöat skoterspår och Gakkon njöööt av att få ploga sig fram och kämpa! Jag tror att hon känner sig som en hjälte såna gånger och tycker att hon räddar ALLAs liv!!!



Nu ska här städas och tvättas lite, sen blir det att sova, jobba lite, och sen en Västerbottensresa imorgon!!!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards