www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Att komma ihåg att släcka lyset

Av Kicki - 24 januari 2012 22:44

Vissa dagar känns soffan väldigt varm och mjuk. Idag var en sån dag. Kroppen är lite frusen och seg, och termometern visar -18 ute - egentligen ingen extrem temperatur, men just då känns det obeskrivligt kallt. Samtidigt vet jag att tröttheten och segheten försvinner i samma stund som hundarna drar ut släden över tomtgränsen, varje gång, och så blev det förstås även idag. Tant Giela fick stanna hemma, och jag selade ut sex ivriga kompisar. Själv hade jag tagit på dubbla vinterjackor, storskor och 3 olika lampor, pannlampa, extra pannlampa, och så lampan som jag sätter på släden.


Några centimeter nysnö hade kommit sen sist, så vi stannade flera gånger för att plocka bort eventuella isklumpar ur tassarna. Kaela hade ett litet sår sen förra gången så hon fick tassalva och socke redan innan vi körde iväg. Vissa väljer att socka alla hundar i förebyggande syfte, men även det har sina nackdelar och jag undviker helst sockar tills de behövs. Vi drog iväg mot vår lilla älsklingsrunda, på vinst och förlust, för alla gånger vi kört dit hittills i vinter har den varit okörd. Säkert 3-4 gånger har vi kommit dit och fått vända åter på samma spår igen. Idag lyste jag ditåt med både slädlampan och pannlampan och jag vågade först inte tro mina ögon - ett ensamt översnöat skoterspår ringlade sig in i skogen, och det räcker ju jättebra för oss!



Efter ytterligare en tasskontroll (brrr vad kallt det blir om fingrarna för isen måste ju värmas loss från tasshåret) svängde vi in på spåret. Äntligen! =) Rundan i sig är ca 2 mil lång och ganska varierande och rolig, en bra runda att ha tillgänglig för vardagskörning helt enkelt! Mintu hittade förstås vägen men för Rotax var det här premiär. Jag glömmer ofta att han är "ny" för han följer Mintu så naturligt och beter sig oftast som om han redan känner till spåren.


När vi kommit in på hemvägen igen passerade vi över ett stort vackert myrstråk. Det var då jag såg hur klart alla stjärnorna lyste ovanför oss, och så såg jag nånting som liknade ett svagt norrsken. Eftersom myren är öppen och trygg, inga lömska kvistar som sticker fram och kan hamna i ens ögon, så testade jag att släcka alla lampor. Först blev det riktigt mörkt. Ingen måne syntes till. Ett svagt rosa ljust i horisonten från Boden (kanske en mil bort?) skvallrade om riktningen. Däremot framträdde stjärnorna och norrskenet mycket starkare nästan på en gång.


Efter en stund när ögonen vant sig kunde jag se hundarna och träden omkring oss. Spåret såg jag förstås inte, men jag vet att hundarna hittar och på deras rörelser ser man ju om det kommer svackor, kullar eller svängar. Tänk att jag kört hund i så pass många år men aldrig släckt lyset förut utan att ha månsken som ledstjärna. Ju mer ögonen vande sig, desto ljusare blev det, och snart såg jag riktigt bra. Hundarna var sex mörka skuggor och träden och skogen ikring oss visade sig från sin allra bästa sida under stjärnhimlens valv. Underbart! Många "sörlänningar" pratar om hur mörkt vi har här uppe på vintrarna. Jag gissar att de talar utan egna erfarenheter, för vintertid blir det aldrig riktigt mörkt hos oss. Det kan se mörkt ut när man sitter inne och tittar ut, eller står under ett gatljus kanske, men går man ut i mörkret och låter ögonen vänja sig så är det aldrig riktigt mörkt efter att snön kommit.


När vi kom in i tätare skog igen åkte pannlampan på. Det är viktigt att hinna se de grenar som hänger ner över spåret (och de är många nu när snön tynger ner dem) för att kunna skydda sig. Helst hade jag kört en runda till över myren för det var riktigt vackert nu när alla träd är snötyngda och influffade. Å andra sidan gör sig den typen av snö ganska bra även i pannlampans sken, den skimrar och glittrar så vackert. När vi kom hem hade temperaturen sjunkit ner till -23 och jag gissar att det kommer att bli ännu kallare under natten. Egentligen hade jag velat ta in alla hundar men Silva löper fortfarande så killarna och Kaela får sova ut: Däremot får de tillbringa natten tillsammans alla fyra, blir roligt att se imorgon bitti vilka som valt att sova tillsammans, och var!


Nu ska hundarna få sin middag och sen ska jag sova så gott, så gott!

 
 
Monica

Monica

25 januari 2012 15:03

Åh, vad härligt det låter! Jag vill komma upp och åka med! :)

http://tassistanshundar.wordpress.com

 
ulrica ö

ulrica ö

26 januari 2012 00:14

så härligt du kan sätta ord på det jag känner och tänker! har såååå många gånger försökt beskriva för "sörlänngingar" men inte fått till det...
visst är det bara underbart den där lilla stunden på släden under stjärnorna även om månen inte skiner! just precis bara någon km bakom mitt boende så har vi fina myrar där jag brukar släcka lampan sådär oavsett månsken eller ej. obeskrivligt. måste upplevas! DET är livskvalitet det!! :)

http://hundaktivitet.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards