www.nukutvi.se

Alla inlägg den 12 september 2011

Av Kicki - 12 september 2011 21:12

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Gielas födelsedag! Älskade tanten, min första husky, fyller 11 år idag! Fysiskt är hon i väldigt bra form, aldrig stel eller trött och skuttar som en liten valp. Men det märks att hon tycker att långa slädturer är lite meningslösa om ingenting roligt händer, och så har hon fått lite underliga delar om var hon vill sova och inte, nästan som början till en demens... =/



Under helgen var Lars här och vi åkte ut på fotosafari! Han har köpt en ny kamera så vi hade en massa spännande inställningar och grejor att testa. Han tog några riktigt bra bilder på humlor (närbilder). Det här är ingen närbild men den var rätt cool ändå på nåt sätt!







Sen åkte vi ut och tränade hundarna. Vi körde den vanliga rundan och hann precis hem innan regnet blött ner oss alldeles. Här nere syns de duktiga ledarhundarna Mintu och Nalle!




Älskade systrarna Kaela och Silva tar i från tårna!



Hundarna var glada att springa, och älskling var glad över att få köra fyrhjuling (han fick köra även utan hundar framför). Vi hade en riktigt mysig helg helt enkelt!


Under kvällen har hundarna fått älgben. Det är kul att ge såna ben ibland, med både hud, päls, senor, ben, kött och klövar, lite mer "utmaning" för hundarna helt enkelt. Jag passade på att filma sötisarna lite medan de gnager, sliter, slickar och tuggar. Tyvärr har hundar med starka käkar en förmåga att kunna krossa och flisa nästan alla ben, även stora rörben tar de sönder. Som tur är så verkar hundarna ha rätt mycket vett ändå, som Kaela i slutet t.ex Så länge de inte jäktas av nån annan kompis så spottar de ut de flesta benflisorna.



Sen har jag pratat lite med min kära vän Linda om det här med hundkörning, rutiner och träning. Med min första hund, Jacki, var jag ganska hård (mycket hårdare än jag är nu, men då var hundträningsklimatet ett helt annat i mitten av 1990-talet också), och noga med hur jag ville ha det. Med huskisarna har jag på nåt sätt släppt lite för långt på reglerna istället i vissa lägen. Ett sånt läge är passeringar... jag har fuskat och eftersom hundarna inte känts helt säkra att passera så har det fått vara så. De är inga katastrofer, men de är inte säkra heller, och så vill jag inte ha det!


Tanken är att gå ner på individnivå och börja där, lära in ett starkt "gå på" (som jag använder redan nu men det funkar si och så) och sen träna i grupp. Målet är att kunna lita på att hundarna passerar. Just nu passerar vi hagar och skotrar utan bekymmer, men roliga personer kan vara kul, och andra hundar är inte helt 100%...alls... Dags att styra upp det här och införa bra rutiner även på den fronten helt enkelt!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards