www.nukutvi.se

Alla inlägg den 12 juni 2011

Av Kicki - 12 juni 2011 14:28

I fredags kväll packade jag min ryggsäck och sen åkte Mintu och jag mot Tärnafjällen för en snabbvisit. Vi stannade bilen vid Syterbäcken och började vår vandring upp mot Syterskalet. De andra hundarna fick vara hemma hos mamma och pappa i Blaiken.




Vi började vår vandring kring 20.30 på kvällen men det var ändå nog varmt att gå i T-shirt (inte så vanligt den här tiden på året), och allting drog ju ut lite på tiden när man fick balansera på stenar, hitta nya vägar osv. Det fanns en del snö kvar, men inte alls så att det störde. Däremot gjorde snösmältningen att det var rätt blött på många ställen, så vi gav snart upp planerna på att gå ända in i Syterskalet.


Vi fick söka en stund innan vi hittade en plan yta som var torr och stor nog för tältet, men det gick ändå bra. Egentligen hade vi kunnat fortsätta längre men jag kände att vattnet var väldigt nära att tränga in rejält i kängorna och då kommer ju skavsåren som ett brev på posten, i alla fall på just mina fötter och med just dessa skor.



Som kvällsmat gjorde jag lite soppa men jag hade läst lite slarvigt på ICA, det skulle vara grädde i och inte bara vatten! Hrmf...nåja, det gick att äta. Hade lite annat mumsigt med. Vi hade en riktigt mysig kväll, inga mygg, varmt, en svag bris och så fjäll åt alla håll. Eftersom vädret var så fint så satte jag bara upp innertältet. Det har flera partier med nät där luften kunde passera och vi kunde se ut. Mysigt!



Mintu gillar inte riktigt tält egentligen, men han somnade rätt gott ändå. Roligare att vara uteeee! Jag sov riktigt gott jag med och vi fick till och med sovmorgon! Vaknade kring 9 först! Eftersom tältet var så luftigt så blev det ju aldrig för varmt, fastän solen sken från en klarblå himmel. Den här vyn kändes helt okej att vakna till:




På morgonen åt vi frukost och njöt av solen och sen packade vi oss iväg. Vi gick högre upp i terrängen för att få mer torr mark, och lita nya vyer. Vi hann även promenera över lite snö och den bar bra även för mig.




Ungefär i mitten av den här bilden ligger Syterskalet, dit vi egentligen hade tänkt gå. Nu promenerade vi istället tillbaka mot bilen men en annan väg. Mintu hann jaga lite lämlar och döda två. Rackarn så snabb han var. En hann jag "rädda" genom att avstyra honom men de andra var tämligen lemlästade innan jag hann reagera så dem fick han göra slut på. Det var en riktigt varm dag och sololja och T-shirt kändes helt rätt.



Nere i björkskogen hade grönskan just börjat spira. Ormbunkar och annat på G. Ovant att se terrängen där så öppen! På vägen ner fick Mintu träna sig på att "gå bakom" för att underlätta nedfarten. På vägen gick han i sele och "bogserade" mig men så vill man ju inte färdas nerför...*hihi*



När vi kommit ner till bilen så lämnade vi packningen där och gick ner till Syterbäcken för lite fika. Det dånade på riktigt bra där och ordet "vattenkraft" visade sin rätta innebörd. Mintu var rätt trött av all värmen och de svala vindarna från forsen svalkade skönt.




På vägen hem passerade vi Hemavans flygplats... jo det är en flygplats ni ser men vattnet är lite väl högt bara. Det är itne första gången det händer på våren, och antagligen inte sista heller. På vägen hem kikade jag in hos Catte och Kenneth i Umnäs (The Silent Way) och oj vad varmt det var överallt...svettigt värre!


Väl hemma i Blaiken så skulle vi iväg på middagsbjudning! Först ville pappa absolut ta in näten och en av båtarna så han och jag gick ner till sjön. Där väntade även fåren på oss. De ser lite röda ut för de brukar stå nära ett hus målat med Falu rödfärg....*hihi*





På väg bort mot näten. Vilken härlig kväll! Pappa fick det svettiga jobbet att ro eftersom jag redan duschat och bytt om till "gå bort"-kläder.



Det visade sig vara rätt bra utdelning i de två näten. En ganska stor men smal örong, en tjock abborre, en sik (tyvärr full med mask) och en liten harr. Mums! Öringen blev lunch idag (söndag) och abborren och harren ska vi röka ikväll.



När vi kommit iland så var moster och hennes sambo ute och vitjade sina nät. Kvällen på Luspholmen var jättetrevlig som vanligt med mycket god mat. Hundarna var hemma i sina hundgårdar och sov gott (hoppas jag). Det började åska och regna så idag är det kring 16 grader varmt, och nu ska Rossi få sig en promenad. Ha det bra vänner!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards