www.nukutvi.se

Alla inlägg den 6 juni 2011

Av Kicki - 6 juni 2011 21:06

Ledarhundsträningen igår (för Mintu och Kaela) kom inte längre än stadga. Vi har tidigare tränat lite ligg/ligg kvar, men att "stå kvar" är ju aningen svårare. Tanken är alltså att lära in ett mer säkert och exakt "gå fram" där jag vill kunna skicka dem i olika riktningar så att de sträcker ut linan, och "stå kvar" där de ska stå kvar utan att vända sig eller gå ner i diket eller andra tokigheter... såna saker som fungerar ok nu, men inte mer än ok.


Det blev inte mer än "stå kvar" när jag backade några steg framför dem, gick halvcirkel (eller hel cirkel runt Mintu) samt att jag var lite irriterande och smådrog i kopplet så att de fick hålla emot. Inga enorma framsteg men en start helt klart. När hundarna är så vana att alltid få belöning för att vara vända MOT matte så blir det klurigt när man vill att de ska vända sig bortåt, gå iväg och sen stå kvar där UTAN att vända sig igen. Speciellt när det märks att man TRÄNAR och matte har GODIS!!! Kaela är ju ännu lite ovan att träna på nya saker, och Mintu är mest en cool filosof...


Problemen upptäckte jag ungefär när vi började träningen, och eftersom jag inte kom på några bra kriterier som verkar leda nånstans så tror jag vi börjar med att de får vänja sig vid att jag kan vara på många olika håll när "stå kvar" kommer/gäller, och att "stå kvar" innebär att man INTE ska vända sig om. Kaela var den som skötte sig bäst, Mintu var lite disträ och verkade ha tankarna på annat, eller så tänkte han bara väldigt lite, för när han stod still stod han väldigt stilll...haha...


Imorse hämtade jag ved tillsammans med mina gulliga svärföräldrar, och fick jättegott fika hos Lars moster och hennes man som gav oss veden. En riktigt mysig start på dagen. Sen packade jag in Mintu, Silva, Kaela och Rossi i bilen och körde mot Blaiken. Undrar ni vad som hände med Giela? Husse kände sig lite ensam i huset och undrade om han fick ha en liten kompis hos sig, så Giela är på lyx-spa med husse och slipper de andra tokarna. =) Nu väntar 5 veckors sommarjobb på Vattenfall!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards