www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 25 december 2011

Väldokumenterad slädtur med syster

Av Kicki - 25 december 2011 18:40


Idag växlade vädret enormt! Blåst och snö på tvärsen, och sen rosa himmel och sol över horisontens kant. Åsa och jag passade på att köra ut med släden när snön lugnat ner sig och fick en riktigt fin tur. Giela fick välja att vara hemma idag och fick en promenad med mamma och pappa istället. Eftersom vi var två fotades det kanske lite extra.... här kommer jag å gänget längs en av skoterlederna i Blaiken. Nedan följer bilder på Silva, och Silva och Kaela (med Nalle i mitten), så söta de är!





Det är inte alltför ofta man får se BÅDE 6 rumpor och 6 ansikten. =) Med krafttillskottet som blivit sen Nalle och Rotax kom går det nu bra att vara två på släden, även med lite tunga spår som idag. I vissa uppförsbackar fick vi hjälpa till men i övrigt skötte hundarna allt själva. Lite mer bromsfäste hade man faktiskt kunnat önska sig... många drömmer om att köra jättestora spann men för mig är det mer en mardröm! Fy tusan så hemskt att behöva köra 10+ hundar helt själv när det inte alltid finns nåt att bromsa i, eller ankra i... Sån tur det är att vi alla är olika helt enkelt! Som mest har jag själv kört 8 hundar, men jag har åkt/kört 14-spann när vi var flera på släden och det gick bra. Men att vara ensam....nä huvvaliiigen!


  


Nalle och Rossi tar i från baktassarna...!



Här fanns tidigare en tjock och fin gammal granskog, men nu är det avverkat sen några år. Enda fördelen är väl att man ser mer av Kyrkbergets norra stup, och så ser man mer av E12:an som ligger just bakom kullen...


Rossi och Nalle börjar bli rätt synkade (i alla fall när Rossi jobbar) som syns på bilden nedan...





Här kommer Åsa och jyckarna


Trädgårdsvargen Renegade Rotax,  en riktigt trevlig snygging!




Rossi löper och killarna där framme tyckte att hon var rätt söt ibland, i alla fall när vi stått still en stund och ingenting kul hände. Kanske dags att besöka wheelhundarna en sväng, verkar Mintu tycka?






När vi närmade oss Blaiken igen hade det börjat skymma, och till slut fick vi slå igång lampan på släden. Dagens tur blev 2 timmar ungefär men bara 1,6 mil ungefär eftersom lasten var lite tyngre än vanligt. Min förkylda kropp var rätt slut när vi kom hem, men det känns så himla skönt när hundarna är trötta och nöjda så det var värt det tusen gånger om. Nu väntar en lugn myskväll här hemma medan hundarna tar igen sig och laddar om.


Ännu en gång måste jag skryta på mina nya Sorelskor! Även om det inte var kallt alls idag, heller har varit kallt nån av dagarna när jag använt dem, så har de hållit mina fötter varma och torra varje gång, ibland i 4-5 timmar i sträck. Normalt sett så fryser jag om fötterna bara jag är ute nog länge och står still, även om det inte är kallt, men inte nu.... Älskar dem! Om de visar sig klarar rejäl kyla också måste jag utnämna dem till världens absolut bästa skor! Av just den anledningen så önskar jag mig en rejäl köldknäpp ner mot -25 (är det kallare så brukar vi ändå inte köra så vad som händer då spelar inte så stor roll för min del) för att få testa dem lite mer...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards