www.nukutvi.se

Alla inlägg den 25 december 2011

Av Kicki - 25 december 2011 18:40


Idag växlade vädret enormt! Blåst och snö på tvärsen, och sen rosa himmel och sol över horisontens kant. Åsa och jag passade på att köra ut med släden när snön lugnat ner sig och fick en riktigt fin tur. Giela fick välja att vara hemma idag och fick en promenad med mamma och pappa istället. Eftersom vi var två fotades det kanske lite extra.... här kommer jag å gänget längs en av skoterlederna i Blaiken. Nedan följer bilder på Silva, och Silva och Kaela (med Nalle i mitten), så söta de är!





Det är inte alltför ofta man får se BÅDE 6 rumpor och 6 ansikten. =) Med krafttillskottet som blivit sen Nalle och Rotax kom går det nu bra att vara två på släden, även med lite tunga spår som idag. I vissa uppförsbackar fick vi hjälpa till men i övrigt skötte hundarna allt själva. Lite mer bromsfäste hade man faktiskt kunnat önska sig... många drömmer om att köra jättestora spann men för mig är det mer en mardröm! Fy tusan så hemskt att behöva köra 10+ hundar helt själv när det inte alltid finns nåt att bromsa i, eller ankra i... Sån tur det är att vi alla är olika helt enkelt! Som mest har jag själv kört 8 hundar, men jag har åkt/kört 14-spann när vi var flera på släden och det gick bra. Men att vara ensam....nä huvvaliiigen!


  


Nalle och Rossi tar i från baktassarna...!



Här fanns tidigare en tjock och fin gammal granskog, men nu är det avverkat sen några år. Enda fördelen är väl att man ser mer av Kyrkbergets norra stup, och så ser man mer av E12:an som ligger just bakom kullen...


Rossi och Nalle börjar bli rätt synkade (i alla fall när Rossi jobbar) som syns på bilden nedan...





Här kommer Åsa och jyckarna


Trädgårdsvargen Renegade Rotax,  en riktigt trevlig snygging!




Rossi löper och killarna där framme tyckte att hon var rätt söt ibland, i alla fall när vi stått still en stund och ingenting kul hände. Kanske dags att besöka wheelhundarna en sväng, verkar Mintu tycka?






När vi närmade oss Blaiken igen hade det börjat skymma, och till slut fick vi slå igång lampan på släden. Dagens tur blev 2 timmar ungefär men bara 1,6 mil ungefär eftersom lasten var lite tyngre än vanligt. Min förkylda kropp var rätt slut när vi kom hem, men det känns så himla skönt när hundarna är trötta och nöjda så det var värt det tusen gånger om. Nu väntar en lugn myskväll här hemma medan hundarna tar igen sig och laddar om.


Ännu en gång måste jag skryta på mina nya Sorelskor! Även om det inte var kallt alls idag, heller har varit kallt nån av dagarna när jag använt dem, så har de hållit mina fötter varma och torra varje gång, ibland i 4-5 timmar i sträck. Normalt sett så fryser jag om fötterna bara jag är ute nog länge och står still, även om det inte är kallt, men inte nu.... Älskar dem! Om de visar sig klarar rejäl kyla också måste jag utnämna dem till världens absolut bästa skor! Av just den anledningen så önskar jag mig en rejäl köldknäpp ner mot -25 (är det kallare så brukar vi ändå inte köra så vad som händer då spelar inte så stor roll för min del) för att få testa dem lite mer...


Av Kicki - 25 december 2011 09:55

Förkylning å annat elände gjorde att vi inte tog nåt julkort på hundarna i år...och världen går ju faktiskt vidare ändå. Hoppas ni alla har haft en riktigt god jul! Nu är vi i Blaiken hela gänget, och förkylningen börjar lätta lite. Igår körde jag en sväng med hundarna direkt när vi kommit fram hit, och det var riktigt härligt i all sin korthet (missade Kalle!). Mamma och pappa har ännu en gång överträffat sig själv och byggt ett "hundhotell" ute i Snickerboa. Nu är där två stora boxar i hundgårdssektioner (ca. 8-10 kvadrat var kanske?) med liggplatser å annat. Att ha alla 7 hundar inne blir ju annars rätt trångt även om det fungerar bra, men nu har Rossi även börjat löpa så för enkelhetens skull kommer vi nog att nyttja hotellet för delar av gänget större delen av tiden. Just nu använder Mintu och Nalle det ena hotellrummet, och Silva och Rotax det andra.


Hotellfrukosten var dessutom inte alls dum...efter lite ordinär frukost plockade vi fram de torkade älgskinnsbitarna som pappa gjort - vilken hit! Efter höstens jakt sparade han några skinn, främst kalv, å sen har han bara delar upp dem i lagoma stycken å torkat dem. Nu var de alldeles torra och fina och lurviga av päls förstås, och detta gillades skarpt av alla hundarna. Ett jättebra tips på billiga tuggsaker som är lätta att förvara osv och de räcker rätt länge också. Nu ska vi ladda om batterierna lite och sen blir det en liten slädtur för hundarnas skull, men inga stora äventyr idag. *prosit* De sparar vi till en annan dag...

http://www.nukutvi.se/under.jpg

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards