www.nukutvi.se

Alla inlägg den 2 december 2011

Av Kicki - 2 december 2011 17:55

Idag hade vi vår sista lektion nånsin, och det enda som återstår är att göra någa pyttesmå sista ändringar på ex-jobbet och skicka in det. Det har varit 2,5 roliga, lärorika och spännande år med ett härligt gäng, men nu är det slut och verkligheten börjar på måndag. Jag har turen att redan ha jobb och börjar nästa vecka, men före det ska vi ha helg, och det känns rätt skönt efter en ganska hektisk vecka.


Under veckan har jag aktiverat hundar på ett lite nytt sätt, i avsaknad av dragmöjligheter pga is. Än så länge har jag bara testat två gånger, men det verkar faktiskt fungera bra! Det började med att jag ville ut och spåra, men att lägga 7 spår i mörkret på kvällen, nä då hittar jag aldrig åt alla igen, hur väl snitslat det än är. Istället gick jag ett enda spår på en frusen äng och lämnade en hink Fodax och en skål med Mintus middag bredvid. Sen gick han och jag spåret, och han fick belöningen i slutet. Fyllde på med Nalles portion, sen gick Nalle samma spår han med...osv. 7 hundar knatade samma lilla spår och frosten i gräset gjorde att jag lätt kunde se var jag gått. Hundarna spårade fint och verkade inte bry sig så mycket om att vännerna innan dem ibland gått en extra liten lov, utan följde mina fotsteg fint. På lite mer än en timme hade 7 hundar fått vettig aktivering! Andra gången vi testade lade jag spåret i en fyrkant ungefär så mathinken stod bara 5-10 meter från bilen, riktigt effektivt!


Spåret fick ingen liggtid och var vältrampat, men det verkade inte spela så stor roll faktiskt. Jag var lite rädd först att hundarna skulle bli förvirrade eller osäkra, men det har hittills fungerat enormt bra. Alla är taggade och jobbar minst lika bra som de brukar utan tveksamheter. Kanske inget för den som ska tävla i spår, men har man flera hundar som behöver aktiveras så var detta ett enkelt sätt att kunna spåra (i mörker dessutom) när tiden är knapp. Kommer vi helt klart att göra igen!


I helgen blir det riktigt spår, och sökträning förstås. Förhoppningsvis både lördag och söndag. Hoppas vi får lite bättre fotoväder denna gång för nu är jag sugen på att fota alla söta hundar som ska ut och träna i skogen. Snön lyser ännu med sin frånvaro och släden ute i garaget börjar kännas lite som en vacker men oanvändbar alien som jag fått i ett tidigare liv. Riktigt sjukt...plusgrader och barmark (förutom isfläckarna) i början av december och hittills i höst har vi knappt sett snö ens... =(

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards