www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Vilken skillnad några kilon gör

Av Kicki - 18 november 2011 21:29

Kaela gillar att åka bil och imorse körde vi mot Öjebyn

 

Väntrum, spännande som bara den!

 

Idag hade Kaela tid hos Christina på Öjebyns veterinärklinik för att titta på sina stela ben. Ännu en gång blev jag jättenöjd med bemötande och kunnande, och hit åker vi helt klart igen. Kaela blev rejält genomkänd och klämd, och det visade sig att de stela benen antagligen härstammade från en inflammation i ryggmusklerna på undersidan ryggen. För säkerhets skull röntgade vi hela ryggen men den såg fin ut, så nu blir det ännu ett par veckors vila och fortsatt Previcox eftersom inflammationen verkade vara på tillbakagång, men inte gett sig helt. Känns jätteskönt att ha hittat en veterinär som verkar riktigt kunnig på rörelser och rörelseproblem för det är viktiga saker och tyvärr så kan ju inte alla veterinärer mycket om detta område (vilket är rätt naturligt förstås).


Kaela, Silva och Mintu är födda i en by i närheten av Öjebyn, så när vi ändå var där passade vi på att hälsa på deras uppfödare Tomas. Som alltid var det jättekul att vara där och surra en stund, och träffa alla hundarna förstås. Jag har inte varit där på länge nu så det blev några nya bekantskaper, bland annat lille valpen "Malte" som röjde runt och charmade.



Tomas och Malte


Kaela tyckte det var skoj att träffa sin fd. husse, hon bodde ju faktiskt där tills hon var 1,5 år gammal, men hon fick inte träffa de andra hundarna eftersom hon varit aningen grinig på sistone, antingen pga. smärta i ryggen eller så är det eftersviter av löpet. Hon har aldrig ställt till med bekymmer, men varit aningen mer "stel" i sitt språk kring de andra hundarna när de varit närgångna eller leksugna, och då är det dumt att chansa.


Orkan?

 

Just nu hade Tomas massvis med svarta hundar, och för ett otränat öga var det svårt att se skillnad på dem. Silva och Kaelas mamma Selma är svart, och flera av hennes avkommor var riktigt lika henne nu i vuxen ålder. Selma är även Maltes mamma, så Malte är alltså halvsyskon till Silva och Kaela, och halvfarbror till Mintu. Dessutom hade Tomas det godaste Rooibos-teet med honung och mjölk i - mums!


När vi åkte hem var Kaela trött och sov extra gott...


Zzzz...


Sovandet fortsatte i soffan efter att husse rufsat till pälsen med gos

 

Medan Kaela och hennes husse gosade i soffan åkte jag och de andra hundarna iväg på en dragsväng  efter middagen. Vi körde 11km och idag fick Silva prova att gå i led med Rotax. Båda två har gått i led en hel del men aldrig tillsammans tidigare. Rotax är en utpräglad vänsterhund och vill både gå på vänster sida, och hålla vänster sida av vägen. När han har gått med Mintu så har det fungerat smärtfritt, men Silva är 3-4kg lättare och fick kämpa mer. För att hålla Rotax rakare så satte jag honom på höger sida som jag brukar när han går i led. Resultatet blev att Rotax försökte trycka ner Silva i diket, och Silva försökte trycka upp Rotax på vägen. Att springa och småtacklas är förstås inte optimalt, men idag såg jag det som bra träning. Alla ledarhundar behöver träna sig på att tackla andra och våga vara fysiska, och idag fick Silva lite extra träning på den fronten. En stund tryckte hon faktiskt upp honom mitt på vägen!


Lördag/söndag extrajobbar jag på taxi så imorgon får hundarna vila. Kaela blir innehund nu tills ryggen piggnat till, och det säger hon förstås aldrig nej till...lilla goseKoalan.

  




 
 
Ingen bild

Musher P.R.O

19 november 2011 01:44

hundarna skall icke behöva "träna på att tacklas", har du draghundar skall desse tränas på att fungera tillsammens för DRAG TILLSAMMENS, du behöver kanske hjälp av någen som hållit på med draghundar tidigare? ..det finns många bra forum på nätet samt på F.B
Samt att alle hundar skall kunne träffa andra hundar oavsett dag på året,tips: försök att socialtrene hundarna blant ovant folk!
Tat lugn ock sikkert så skall du se att det går bra, bare du själv har intresset! ...men låt det ta tid, du er inte pro på en gang!

Man skall ALDRIG tro att man sjelv bare har rätt på alle fragor, man måste våge fråge om man er osikker! ..och du verker vare det

har du frager så mejle mer en gärnte mej: Siberianpromusher@hotmail.com

 
Kicki

Kicki

19 november 2011 17:46

Hej musherpro. Kul att du hittat hit, och jag ser att du missuppfattat vad jag skriver. Självklart ska hundarna inte gå och tackla varandra utan jobba tillsammans, men likväl kan det vara nyttigt för en ledarhund att lära sig att fysiskt flytta en annan. När jag skrev tacklade så menade jag ju inte direkt att de tar sats och knuffar... Jag har kört ett flertal ledarhundar som INTE kunnat flytta en annan hund fysiskt och det kan bli besvärliga lägen om de går med en större hund som slår dövörat till.

Jag har gott om vänner med lång erfarenhet och håller redan till på diverse forum så även om jag inte har kontakt med alla, så känner jag att jag har nog med kunskapsbas att tillgå...efter 10 år med huskies och 6 års aktiv körning så kallar jag mig villigt amatör, men aldrig proffs...

Och självklart ska inte alla hundar träffa vem som helst när som helst på året. Varför skulle de göra det? Att sätta in en tik med ryggsmärtor i en grupp där hon bodde för 2 år sen, men där hon knappt känner nån hund alls längre, vad skulle det leda till mer än än risk för bråk/skador? Risken att det mötet skulle leda till något negativt är mycket större än att det skulle ha positiv utgång...och då låter jag alltid bli. Hundarnas säkerhet går före allt annat.

Självklart har jag inte rätt i allt, men osäker känner jag mig inte. Omger man sig med kunniga och erfarna mushers och skaffar sig kunskap nog att kunna sålla bland deras tips, så kommer man långt. Att du sen inte tänker som jag, behöver ju inte betyda att nån av oss har fel, det finns helt enkelt många sätt att göra saker... välkommen åter!

http://www.nukutvi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards