www.nukutvi.se

Alla inlägg den 26 november 2011

Av Kicki - 26 november 2011 16:00

Sista dagarna har min älskade hundar haft det riktigt tråkigt. Jag har haft fullt upp med slutspurten i skolan och alla isiga vägar gör att chanserna att dragträna har varit få senaste veckan. Imorse 06.45 väcktes jag av en serenad utifrån... absolut ingen höjdare men jag förstår dem faktiskt! Klart man måste få bli uttråkad när allt är trist i flera dagar.


Jag tog med mig hela gänget upp mot Öngårdsberget kring lunch och beslöt att prova en grej jag aldrig gjort förut, nämligen att lägga spår till ALLA hundar samtidigt. Igår köpte jag en ny spårlina så dessutom var jag ju lite sugen på att testa den. Min gamla är rosa och av flätad plast, har helt glömt vad de där heter... Den är i alla fall riktigt vass att hålla i, och dessutom samlar den upp nån deciliter sand varje gång den blir blöt och ligger efter marken en stund. Den nya är starkt rosa men inplastad och gudomlig! Ingen smuts fastnade och den var jätteskön att hålla.


Mina hundar behöver inga jättelånga spår, och vissa av dem har nästan aldrig spårat förut, så på något sätt lyckades jag klämma in 7 spår inte allför långt ifrån bilen, mycket tack vare att området där vi stannade har flera vägar som delar av området på ett praktiskt sätt. Nalle var först ut och han har verkligen fattat det där med att spåra nu - han tycker det är superskoj! Bäst av allt var förstås att hitta pipdjuret i slutet, han blev helt salig.


Silva var nästa hund ut och hennes spår gick ganska rakt mot vinden. Idag blåste det nämligen rejält så en stund funderade jag på att avbryta, men eftersom vi bara spårar för skojs skull sker ju ingen skada om vi testar och misslyckas, så vi körde på ändå. Silva följde luftvittringen rätt mycket men det var kul att se henne jobba så för första gången. På nåt sätt måste jag säga att spår i blåsväder nästan var ännu roligare än spår i vindstilla väder?


Rossi var nummer 3 och hon fick ett lite längre spår eftersom hon ändå är hyfsat van nu. Hon hade i alla fall vett att vilja äta sin belöning, Nalle ville bara ha pipdjuret (ej maten) och Silva tyckte att käket var rätt värdelöst, hon ville spåra MER istället. Nästa hund ut var Rotax. Vad jag vet så har han aldrig spårat förr så han fick ett kort och rakt spår ut i skogen. För skojs skull passade jag på att filma, och det blev en film som visar lite av varje. Just vid starten är han lite förvirrad, sen sätter han av efter spåret men inser snabbt att han måste bajsa först! Sen fokus på spåret igen, en snabb markering på en tuva, full fart efter spåret (jag fick ta spjärn rätt bra för att hålla emot) och en förvirring på slutet, när han gick aningen för långt åt vänster. Allting slutade i alla fall väl och han verkade tycka att det var riktigt skoj. Kändes nästan som att han testat detta förut?



Kaela, Giela och Mintu gillade också dagens uppgift, men Mintu är lite som Rotax. Han tycker att det är jättekul att jobba och släpar nästan fram mig genom skogen, men nu och då måste han ta sig tid att markera lite också... Vi får se om det är beteenden som blir kvar när de får spåra mer eller växer bort. Just nu spelar det faktiskt inte så stor roll så länge hundarna har kul och gillar sin uppgift. Varken jag eller de är jätteduktiga på spår, så vi kämpar på efter bästa förmåga.


På något (nästan magiskt) sätt lyckades jag minnas var alla 7 spåren låg, samt vilken hund som skulle ha vilket spår. Dessutom verkade alla tycka att det var extra kul idag, så det var ett trött men glatt gäng som halkade hemåt efteråt. De trasiga belagen har nu tagits bort från släden, och trämedarna har fått linolja på sig inför monteringen av de nya belagen. Ska försöka hinna olja in dem några gånger innan allting ska på plats. Om andan faller på tänkte jag sy nya fästen till kapellet också, eftersom den första lösningen inte blev helt optimal. Får se om orken eller latmasken segrarikväll  helt enkelt... Imorgon blir det sökträning med gänget och vi längtar redan! Ska ta med några hundar som får spåra också, tror det blir de tre grabbarna som får vädra nosarna igen!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards