www.nukutvi.se

Alla inlägg den 21 november 2011

Av Kicki - 21 november 2011 18:05

Idag visade sig vara en av de bästa dagarna på länge, på flera sätt! Under natten föll några ynka centimeter snö, och är man nog ivrig och sugen så gör man som jag brukar göra, man provar att ha säsongspremiär så snabbt det går! Vi tog bilen några hundra meter hemifrån och startade på ett ställe där skoterleden går vintertid. Första biten gick riktigt bra men när vi kom upp på små stigar och gamla grusvägar, så började det hugga rejält under medarna. Vi körde länge en liten liten skogsbilväg där det brukar gå bra att köra släde väldigt tidigt, men under sommaren nån gång har där avverkats och en massa timmerbilar hade kört sönder vägen. Sten och ojämnheter kom upp till ytan och gnagde på mina stackars belag, men både hundarna och jag stornjöt och ville inte riktigt vända ändå.



Giela var den enda som inte såg helt bekväm ut. Hon gick i wheel med Rotax (som faktiskt gick på höger sida hela vägen hem!) och verkade tycka att vi kunde ha gjort många andra och mycket roligare saker. Kanske blir det här säsongen när hon lite mer rejäl pension från jobbet som draghund? Det visar sig. Förra säsongen var hon med på alla kortare turer men när vi körde mer än 2-3 mil stannade hon ofta hemma.




Vi körde 8,5 km på lite under en timme. Allt grus och alla stenar gjorde släden riktigt tung och hundarna fick jobba hårt för att hålla den igång. När vi kommit nästan längst upp efter grusvägen slapp vi spåren från timmerbilarna och där gled släden så fint... Men vi var tvungna att ta samma väg hem igen, och när vi kommit en bit på väg insåg jag att belagen redan gett upp, rejält...


De som satt på var gamla och skulle ändå bytas nu i vinter,  men tanken var förstås att de skulle ha fått hänga med ett tag till... Som tur är har jag en uppsättning nya belag liggande i garaget, för så här såg det nämligen  ut när vi kom tillbaka till bilen igen. Plastbitarna som hänger ner är alltså själva belagen, och metallskenorna som sitter kvar är deras fästen.



Så här glad var jag, och Rotax var nog också rätt nöjd

 

Det blev alltså en lite "dyrare" slädpremiär än vad vi önskat oss, men morgonen var riktigt fin och så underbart det var att stå på släden igen. En riktig härlig känsla efter över 6 månaders avsaknad av slädföre. Sen kom det fler saker att glädjas åt, en trevlig lönespec. från mina sista taxipass, och så har mina varma Sorel-skor äntligen kommit, tack vare min underbara faster Sandy. Riktigt fina och rejäla! Blir spännande att se om man lyckas frysa i dessa i vinter, det sägs att det inte ska vara möjligt...och jag hoppas att det stämmer!



Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards