www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

Nytt försök med alla hjärtan framför släden

Av Kicki - 11 februari 2011 22:55

Efter en rolig dag på jobbet kom jag hem till ett Vittjärv med ca -7 grader ute! Lyx! Lite för varmt för hundarna egentligen, men skönt för en smått förkyld matte, och skönt för frusna Gakkon. Jag bestämde mig för att göra ett nytt, och mer planerat, försök med 6-spannet. Gakkon har ju tyvärr tappat en hel del kondition sen i höstas (när hon var i bra form) pga ihållande kyla, brist på bra spår (hon behöver hårda jämna spår) osv... Hon fick först gå i point med Giela, men när vi kört halvvägs flyttade jag fram henne och flyttade bak Silva.


Jag hade ännu en gång glömt hur enormt sakta man måste köra när hon är med, hon travar ca 6-7 km/h med den kondis hon har nu, och det är under halva farten mot vad vi har annars i stort sett. Bromsen fungerade i alla fall bra! =)


Gakkon sträckte ut fint hela vägen och hängde med bra, även om man förstås ser skillnad på henne och de andra. Vi körde ungefär 2 km och sen var det dags att vända...blev 4 km allt som allt! Vi var dock ute i närmare en timme, så dår förstår ni hur sakta vi körde. Annars brukar vi snitta ungefär en mil i timmen på längre turer, inräknat raster, ev trassel, sträckor med djuptsnö osv.


http://www.nukutvi.se/2011/0211/a.jpg


Jag lärde mig idag att en slädtur med Gakkon nu för tiden innebär att man får välja ut en kort runda (som normalt sett tar under en timme ungefär) och sen planera att köra ungefär halva den sträckan...då blir det lagom. Även de rundor som är riktigt korta för de andra hundarna blir för långa för Gakkon i detta långsamma tempo som innebär att de tar rätt lång tid ändå.


Det var i alla fall underbart att ha hela gänget samlar framför släden och riktigt skönt att det fungerade så bra. Ska försöka ta nån sån här tur varje vecka nu när vi har rätt släde med bra broms och allt! =)


Sen fick alla komma in en sväng och tugga lite ben. Mintu var mycket kär i Kaela (men det var inte besvarat) och visste först inte riktigt hur han skulle bete sig. Eftersom jag talat om att han INTE fick besöka Kaela så lade han sig till slut på en biabädd och bara flååååsade... men han låg stilla och var så duktig. Efter en stund lugnade han sig nog för att tugga i sig sitt ben han med. Nu ska Kaela få bo inne några dagar, vi vill inte ha några valpar tillverkade genom hundgårdsgallret.


http://www.nukutvi.se/2011/0211/b.jpg


http://www.nukutvi.se/under.jpg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards