www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Pulka is the shit!

Av Kicki - 14 november 2010 20:02


Igår testade vi pulkan igen och körde runt Vittjärvsträsket. När vi hunnit halvvägs körde vi nerför en liten backe och vips - ner i bäcken! Den var ju inte alls djup, men blöt nog att täcka hela undersidan av pulkan med is och blötsnö, så att den blev enormt tung att dra. Som tur var hittade jag en pinne i snön på ängen och kunde skrapa bort allting ganska smidigt.



Vi korsade ett vattendrag till och där tappade jag förstås sittunderlaget i vattnet. *suck* En mycket förvirrad film men nog är de rätt söta där de springer, Mintu, Silva och Kaela! (klippet tog en stund att ladda inpå youtube så om det inte fungerar nu, försök igen om ett tag)




Eftersom man faktiskt inte KAN hjälpa till i stort sett, så blir det här bra träning för hundarna och de lär sig att slita lite extra. Samtidigt verkar de har riktigt roligt! Visst är det jättetrist att vara utan släde, men just nu fungerar det ändå ganska bra. Dessutom är det ju nästan skidföre... efter denna tur åket jag samma väg med Giela, Gakkon och Rossi... jättekul för alla utom skidorna som fick en hel del stryk (var tydligen mindre snö än jag trodde...), men å andra sidan är de rätt gamla och var redan slitna.



När vi kom ut på vägen fortsatte småttingarn att springa tätt ihop. Så söta de är! Denna dag jobbade hundarna hårt men var lite disträ ibland då vi passerade en massa rådjursspår som tydligen var jätteintressanta idag! 

  

Matte fick ryta och leva om lite nån gång men sen gick allting smidigt igen. Efter pulka och skidåkning kom alla hundarna in för en mysig kväll. Jag passade på att skära upp lite kött för att marinera, och hade genast 6 trogna vänner vid min sida. Rossi och Giela låg "bakom" mig, så de syns inte på bilden.




 
 
Magnus

Magnus

14 november 2010 21:23

Du måste ju lära dig att hoppa över diken och bäckar! :P
Jättekul film, speciellt när man hör dig sucka över sittunderlaget i vattnet. Och vilka duktiga hundar du har!!! Så lugna och metodiska och lyssnar bra på dina kommandon.

http://mp78.wordpress.com

 
Kicki

Kicki

15 november 2010 22:07

Tack Magnus, jo det händer att de sköter sig riktigt fint (för det mesta faktiskt), men du skulle ha sett dem en halvtimme tidigare när de sprang som förvirrade höns efter rådjursspåren vi korsade. Just då var det svårt att ens komma nånstans, ännu mindre framåt! *s* Jag brukar tänka som så att livet med draghundar iaf håller en hyfsat ödmjuk... händer alltid saker som plockar ner en på jorden med lagoma mellanrum. =)

http://www.nukutvi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards