www.nukutvi.se

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Kicki - 10 november 2010 16:31

Idag har det snöat en del men mest bara blåst. När jag kom hemfrån skolan passade jag på att motionera lite hundar i dagsljus för att kunna ägna kvällen åt studier. Eftersom släden är trasig ännu, så kom jag på idén att åka plastpulka bakom Mintu, Silva och Kaela. Jag har ju gjort det tidigare men då bara med Mintu. 3 hundar kändes lite spännande men vad tusan - testar man inte så får man ju aldrig veta hur det skulle gå heller!


Småttingarna var sugna och sprang som tusan. Det blev jättebra ledarhundsträning idag eftersom vi inte alls svängde på de vanliga ställena utan tog helt nya vägar på många ställen där vi annars alltid gör likadant. Silva är en riktigt klippa i led! Jätteduktig! Även de andra skötte sig fint, men hon var den allra klarast lysande av alla stjärnor!


Hundarna höll vägkanten jättefint och gjorde allting så bra, men värre var det med pulkan! Jag har även testat den i pulkabacke och den är hopplös - svänger precis som den vill! Ibland gick det inte alls som det var tänkt, t.ex i klippet nedan (som för övrigt slutade med en liten vurpa!)...





Sen upptäckte jag att det gick riktigt bra att styra genom att trycka mot draglinan! Klockrent! Plötsligt kunde vi ta även snäva kurvor utan problem och allting flöt på mycket bättre! Vi körde en runda längs skogsvägarna och sen, när vi testat detta och kände att allting fungerade, så körde vi en runda i byn runt Skäretvägen, och avslutade vid vår jättefina lilla affär, Vittjärvs Lanthandel! Supermysig affär som har ett fantastiskt sortiment på sin lilla yta, mycket ekologiskt och närproducerat dessutom!



 Mintu, Silva och Kaela fick förstås vänta utanför. När jag kom ut med 2L mjölk var de pipiga och ville genast iväg igen och få sträcka ut små benen! Oj så kul detta var och oj så fint de skötte sig! Vi körde kring 7-8km ungefär, så det blev inte långt, men vi körde rätt snabbt och allting var ju lite annorlunda, så jag tror ändå att de är nöjda.



Hemma igen så mötte husse och för att fotografera hela ekipaget, men batteriet tog slut... Sådär satt jag i alla fall, i min pulka och frös om baken, medan hundarna sprang i en söt minisolfjäder, knutna till mitt midjebälte. Nu lagar min älskling stuvade makaroner och snart blir det middag! Sen djupdyk rakt ner i den analoga elektroniken tills ögonen ramlar igen!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards