www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Rossi har en ond tand

Av Kicki - 20 juli 2010 20:14

Idag efter jobbet packade vår älskade husse ihop sina saker och sin cykel och åkte med några kompisar mot Åre för att cykla downhill till på söndag! Hoppas de får riktigt roligt på alla sätt! Vi kommer sakna vår älskling!     


De blev en mindre de räknat med (nu idag) så istället för att låna bil bestämde de sig för att ta Volvon så jag får ha kvar min älskade Sven-Erik - och nu är han ju nystädad dessutom eftersom jag trodde att han skulle lånas ut och storstädade honom igår kväll!


Ute i hundgården klippte vi alla klor (utom Gakkon som ska klippas strax) och som vanligt stod alla på kö. Borstade Giela och Kaela och det var lite smått kaos, ALLA ville vara med samtidigt och Kaela ville vara med mest av alla! Hela tiden! Det är inte helt lätt att kolla tänderna på en hund när 3-4 andra ansikten försöker vara ivägen....*s*


Tidigare tyckte Kaela att det var lite obehagligt att borstas med kardan men nu älskar hon det och får aldrig nog! Det passar bra för hennes underull är riktigt tjock och svår att få bort, man måste lyfte täckhåren och karda små sektioner i taget för att komma åt den och få bort den på riktigt. Borstar man bara "som vanligt" ser det fint ut på utsidan men det ligger underull kvar "inuti", inte tovad eller så utan...ja...den bara ligger där!


Passade även på att titta till tänderna vilket jag inte gjort på ett tag nu. Hittade då en trolig orsak till att Rossi varit lite småsur senaste tiden, ena tanden "längst in av alla tänder nånsin" (som säkert har ett jättefint namn) var lös! Annars har hon knappt nån tandsten eller sånt alls, men just den tanden var inte fräsch!    Det är alltså den mindre tanden innanför de stora kindtänderna...så det blir operation nån dag när veterinären har tid och sen kanske hon är lika gullig som vanligt igen!


Jacki hade också problem med den tanden, men då hade hon mer tandsten generellt (vilket hon fick som gammal) och pga en kass veterinär i Östersund (som menade att vi INTE skulle ta bort tanden utan lämna den och rengöra så gott det gick) hann hennes problem bli mycket mycke värre. Hundtänder ska man vara rädd om och speciellt de allra längst in är luriga och lätta att missa...



 
 
Christina

Christina

21 juli 2010 08:43

Vilket bra inlägg, nu måste jag komma ihåg att titta på mina hundars tänder ikväll.

Duktiga vovvar du har som står i kö för att få klippa klorna. Mina går och gömmer sig och hoppas att jag skall glömma bort dem. :-)

http://malamuteberger.bloggagratis.se

 
Veronica

Veronica

21 juli 2010 14:50

Aj då Rossi, vilket påminner mig om att vi måste skrapa bort Flingas tandsten på huggtanden! I need you! =) Du har haft oflyt med fler veterinärbesök än vad som borde vara lagligt sista tiden, men efter det här vänder det och du kommer ha friska och hela hundar i 100 år typ! =) *kram*

http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

22 juli 2010 19:24

Aileén fick operera bort hörntanden akut i januari, ingen billig historia. Det var lite lurigt för det syntes ingenting på själva tanden och hon hade inte speciellt ont men däremot svullnade nosen till dubbla storlek.

http://aileenonisse.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards