www.nukutvi.se

Alla inlägg under juni 2010

Av Kicki - 15 juni 2010 21:30

Efter en rolig dag på jobbet (kul att gå till ett jobb där man har roligt varje dag!) fick det bli dragsvängar för alla hundarna nu på kvällen. Gakkon och Giela fick en egen lite kortare tur, första dragturen för Gakkon på ett bra tag nu. Efter förra veckans lyckade vattengympa insåg jag att hon nog är starkare än jag tror just nu - så vi körde! När vi promenerat en stund och jag satte fast nacklinan mellan dem och Gakkon vände sig bakåt och såg mig hoppa upp på cykeln...åh vilken lycka i hennes ögon! Hon var jätteduktig och travade så fint hela vägen (fast helst ville hon galoppera snabbt!). Sen när vi nästan var hemma och skrittade igen gick hon med så starka och långa steg att jag nästan blev tårögd! :*)


Mintu och Rossi fickk dra däcket en sväng runt travslingan ihop - duktiga var de! Mintu ser töntig ut utan päls - som en spinkig lite kille! Även Rossi skötte sig fint idag!


Silva och Kaela fick en lite längre runda utan tyngd (stackars cykelbromsarna), både på väg, ängskant samt efter en liten liten skogsväg som är full av gräs. Mysigt! De hade bråttom så jag fick bromsa och det var så kul att rulla fram genom skogen bakom min fina små tjejer! När vi kom in däremot började bägge två hosta så smått, som de kan göra ibland på vintern om man kör för fort när det är för kallt...nu hände det...nu? Jätteunderligt, måste försöka få reda på vad det beror på. Nån som har några tips?


Nu ska jag slappa spela lite FF7 vilket var alldeles för länge sen sist! Tjingeling!

Av Kicki - 14 juni 2010 20:50

Helgens hundvaktande höll på att sluta på ett mindre roligt sätt. På söndag förmiddag spydde Kaela upp två plastbitar som jag kände igen från golvmattan i garagedelen dit hundarna har tillträde från ena hundgården. Efter att jag märkte att hon och Mintu börjat massakrera den har jag haft dem i andra hundgården, men plastbitarna bodde tydligen kvar i hennes mage. En stund senare blev hon jättekonstig, sprang av och an, kastade sig när här och där, bara för att sen springa vidare och byta liggställning osv. Det visade sig kosta 200kr (!) att ringa akutsamtal till Gammelstad!


Vi åkte in men då hade hon redan blivit normal igen. För säkerhets skull blev det iaf en röntgen vilket kändes bra, och det visade sig finnas några små bitar som var på väg ut "bakvägen". Hon skötte sig i alla fall jättebra där borta, stod lugnt och lät sig undersökas, helt kolugn i bilen (fick sitta i framsätet med mig) osv. Hon är verkligen helt underbar lilla Kaela! Både henne riktiga husse, jag, och hennes lånehusse (Lars) var smått oroliga men allt verkar ha löst sig till det bästa.


Sen när vi kom hem skulle jag få i henne 60ml kontrastvätska, tydligen lugnar det magen samt att det är bra att "ha i systemet" om symptomen skulle ha kommit tillbaka. Inte kul! tyckte Kaela! Varken för mig eller henne, och jag passade på att måla mig själv och köksgolvet vita också... Sen på kvällen kom en STOR plastgolvsbit ut bakvägen...huga...får hålla koll på lilltjejen och belägga golvet med pansarplåt innan hon får tillträde igen.


Nu idag har vi mest bara latat oss, promenerat lite med Gakkon och Rossi, små älskade änglarna, och så har vi klippt alla klor. Nu behöver även Silvas avslitna sporre klippas igen! Hon slet ju av den i höstas nån gång, så mamma fick klippa loss skinnfliken den hängde fast i. När klotången åker fram kommer Rossi och kastar sig i mitt knä först av alla. Silva, Mintu och Kaela står och trängs runtom och väntar på sin tur. Giela ligger under köksbordet och "vet" vad som kommer men tycker inte det är lika roligt. Gakkon är lite "mittemellan".


Har för övrigt löneförhandlat idag om mitt sommarjobb och det slutade riktigt bra! Mycket nöjd! =)


Nu ska jag försöka skriva lite på min boooooook!



Av Kicki - 12 juni 2010 21:21

Idag har hundar oh jag tagit det lugnt och gosat för det mesta. Vi var ut en sväng i rasthagen (två omgångar, inte alla samtidigt) och efter det fick Silva, Kaela och Mintu gå in i hundgården där ute så att de andra killarna fick komma in. Silva tyckte INTE att det var populärt!   


Inte lätt at skaka på sig när man har långa öron!


Sälka var på hugget och ville springa lite till och med!



Mygg som tigger snålskjuts, såna var det gott om idag fastän det fläktade rätt skönt.


Sälka ville helst leka med Miksi men Miksi var inte så sugen idag.


Så här glad var Silva INNAn hon visste att hon skulle tillbringa natten utomhus i en annan hundgård än sin egen!


Kaela


Observera myggan!


"Jag kan trava - jag är inte rädd"!


Hur många hundar?


Mintus öga


Rossi springer i full fart, lägg märke till var hon har alla benen!


Nu ska jag smyga ut och titta till mina små monster där ute och se om där är mycket mygg. Snart kanske min älskling kommer hit på en snabbvisit! *längtar* Ha en bra kväll alla och sov så gott! Själv hoppas jag få sova HELA natten nu och inte bli väckt av en vandrande Mintu. Oddsen är dock goda (verkar det som) att jag kommer att få lyssna på en gnällande Silva istället....*s*


Avslutar kvällen med en bild på söta Nooki!


Av Kicki - 12 juni 2010 10:11

Idag kommer en bildkavalkad av Veronicas hundar som jag hundvaktar den här helgen hemma hos dem. Mina hundar är också med så vi är 12 jyckar och jag, och har det bara mysigt och lugnt.


Allt förflyter lugnt förutom att Mintu INTE ville sova inatt utan gick omkring, runt runt runt runt runt... Jag höll på att bli tokig! Delade sängen med Flinga, Kaela och Rossi, mysigt! Just nu ligger alla och sover efter att ha ätit frukost och lekt lite. I eftermiddag ska vi ta en sväng ut i rastgården. Nu - bilder!


Vackra VargNooki


Kodiak


Kenai


Nooki


Sälka och Miksi tyckte att sängen var den perfekta platsen efter frukosten!


Kodiak äter ben


Kodiaks söta nos och öga


Nooki med sitt blå-bruna öga


Flinga gäspar


Flinga !


Over and out!

Av Kicki - 10 juni 2010 20:37

Idag var det äntligen dags för Gakkons vattengympa igen efter ett lite längre uppehåll pga löpet som vi väntade på...som aldrig kom... Hon rörde sig jättefint och uppehållet verkar inte ha gjort så mycket skada - härligt! Hon såg ut att tycka att det var riktigt kul att vara där - som alltid!


Den lösa vita hunden har varit på besök en sväng idag igen och blivit utskälld av mina hundar, men när Gakkon och jag kom hem var den infångad. När jag åkte till Gammelstad passade jag på att ta med mig min kollegas nycklar...hm...klantigt! Men det löste sig iaf någorlunda bra.


Medan vi åt supergod sallad och grillad kyckling till middag fick hundarna varsin hög med ben att knapra på.


Gakkon fick sitta vid ytterdörren hos oss och äta, mums!


Lilla Silva njöt av solen...


...och middagen!


Efter lite tjat så gick Rossi med på att vänta på huvudet och inte bara visa rumpan mot kameran. *s*


Helst såg hon ut så här istället!


SnyggMintu!


En riktigt "Mintubild"! Charmig, söt, lite tokig, och helt underbar!


Mums!   


Mintu och Kaela ville ligga ända mot ända och tugga ben. Som synes fäller Mintu REJÄLT nu! Mycket valppäls som ska bort!


Resten av kvällen ska vi bara "slappa" (men först utfodring av sparris på burk till jyckarna för att skona magarna mot ev. benbitar om nu nån skulle finnas där). Imorgon kväll börjar jag mitt pass som hundvakt hos Veronica där jag ska gosa med 12 huskies ända till söndag kväll!!!! =) Väntar mig en riktigt mysig och härlig helg i hundens tecken!

Av Kicki - 8 juni 2010 19:57

Efter jobbet sprang jag ut i skogen och lade två viltspår. Medan de fick ligga blev det en cykeltur på ca 6km med Mintu och Kaela, och däcket hängande bakom för att spara bromsar. De var duktiga som alltid och blev så nöjda sen. Mötte en av våra jättetrevliga "grannar" (han bor en bit bort men ändå!) och surrade en stund där ute på skogsvägen.


Kaela och Mintu


Sen fick Silva gå sitt viltspår. Hon jobbade koncentrerat och ivrigt och sen plötsligt tog det tvärstopp! Hon stod och stirrade på marken just framför sig (hade spårlinan kort så hon var just framför mig), och jag tänkte först att det måste vara en groda eller en orm eller nåt... när jag kikade runt henne låg där en ganska stor björktrastunge! Hon försökte lyfta den en gång men tog väldigt försiktigt och den såg hel och fin ut. Tror att vi blev lika förvånade alla 3! Med tanke på hur enormt nära vi kom tycker jag hon var duktig! Hon hade ju lika gärna kunna klippa den direkt i en sån situation...


Sen hittade vi klöven och hon bar den stolt hela vägen hem i sin lilla mun. Väl hemma tyckte hon att Rossi kom lite för nära den och tuggade lite på hennes nacke...knäppa lilla ondhund! Det blev en rejäl åthutning för man bråkar inte med sina vänner! Silva är duktig på att minnas det nu för tiden, men inte alltid tyvärr. Ingen fysisk skada skedd i alla fall...   


Appropå att hitta djur så hittade jag förresten en mycket torkad och död groda/liten padda i ena hundgården igår morse...? Den var alldeles hel....HUR har den hamnat där?


Giela fick också ett viltspår och var taggad och glad idag Tyckte det var skoj att lokalisera klöven men tyckte att matte kunde få bära hem den själv, som vanligt...*s*


Nu ska Gakkon få en promenad, sen lite disk, och sen ska jag "bara var" en stund! Rossi får vilodag, hon lekte ju med sina 8 bästa vänner hela kvällen igår! Snart är det helg och då ska jag och hundarna bo hos Veronica och vara hundvakt åt hennes 6 hundar medan hon och hennes sambo åker till Stockholm på Kisskonsert! Ska bli riktigt roligt och mysigt att vara omgiven av 12 huskies hela helgen och bara mysa med dem!


Tjingeling!

Av Kicki - 7 juni 2010 23:16

Jobbade första dagen på JoB idag! Dvs. min praktik där slutade i fredags, och idag började sommarjobbet där. Lika kul som väntat - härligt! Efter det drog jag och jyckarna till Veronica för en rastgårdsdate med alla 12 hundarna. Vi började med mina och sen kom henne sin några åt gången. Tidigare när vi hade 6-8 hundar tillsammans var alla bästisar och bundisar. I vinter har vi pga sjukdom inte kunnat låta hundarna träffas så mycket samt att flera nya tillkommit, så vi försöker ha en sån träff i veckan för att få till samma tights gäng som vi haft tidigare. Alla är vänner och snälla, enda risken är att det blir för vilda lekar bland de unga som är nära att gå över styr ibland.


Idag skötte sig alla dock jättefint! Vilda lekar avslutades genom att den som blev mest jagad sökte skydd hos oss, eller så ropade vi på gänget o de kom springande till oss istället. Underbart!


Stackars Rossis nos!


Mintu och Kaela! Blev bara suddiga bilder idag med lillkameran men de får vara med ändå för de var så roliga!


Söta lilla Silva som var duktig idag och tänkte först och handlade sen istället för att hamna i hetsiga och onödiga situationer när leken blir för tuff!


Här är en liten filmsnutt från rastgården med alla 12 hundarna i, väldigt lugnt och stillsamt idag nästan hela tiden! Underbart!!! =) I filmen finns tikarna Giela 9 år, Sälka och Miksi 8 år, Gakkon 6 år, Rossi snart 5 år, Flinga 5 år, Silva och Kaela 2 år, samt hanarna Kodiak och Kenai 3 år och Mintu och Nooki 1 år.


Efter det blev det lite thaimat med min älskling på Thai Siam - MUMS! Och sen åkte Rossi och jag ut till Degerbäcken och hälsade på vår förra granne Petra och Rossis syster Molly. De har köpt ett hus med skog och ladugård och ängar och hade hunnit fixa riktigt mycket! Speciellt köket var underbart! Nu - SOVA!!!

Av Kicki - 6 juni 2010 12:30

Nu har vi tränar luktdiskriminering här inne med Rossi och Gakkon. Gakkon är ju "gammal i gemet" och fick direkt söka i rummet. Rossi har ju bara tränat detta nån enstaka gång och fick börja med fyra små lådor med Coca-Cola i en, och svart olivspad i de 3 andra. Klick för rätt markering, och medan hon hämtade belöningsgodisen som jag kastade iväg en bit så bytte jag plats på byttorna. Märks att schäfern i henne är som gjord för sånt arbete för hon förstod snabbt!


Sen fick hon söka i köket där byttorna stod utplacerade, och var så duktig! Luktade på de som var fel men gick snabbt vidare - och markerade Coca-Colan! Så nu har vi två Coca-Cola-eftersökshundar i huset, under träning! Nu är det snickringsdags!

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards