www.nukutvi.se

Alla inlägg den 6 maj 2012

Av Kicki - 6 maj 2012 21:59

Idag på eftermiddagen åkte vi iväg, jag å alla hundarna, för att träffa härliga hundträningsgänget uppe på Pagla. Många var fikasugna så det grillades friskt, men för att hinna med alla hundar körde jag igång med träningen direkt istället. Rotax, Kaela och Giela fick köra lite rallylydnad. Ny plats å lukter mm spelade inte så stor roll trots att det är lite nytt för dem ännu. Ju mer jag tänker på det - desto roligare tycker jag faktiskt att rallylydnad är!


Sen var det dags för Mintu och Nalles spår. Andra spåret i år för dem, och förra gången hade de totalt glömt allt och förstod...ingenting... Idag hade vi ju dessutom löptikar i gruppen och löptikar i bilen och annat tokigt att tänka på. Jag var försiktigt optimistisk när vi gav oss av men båda killarna överraskade på positivt sätt! Förutom lite extra pinkande (jädrans vad alla pinkar och markerar nu - hanar som löptikar och blivande löptikar osv...) så kom de helt klart ihåg hur man skulle göra, och fick varsitt G+. Kul!


När varje hund tränat fick den komma och sitta vid elden en stund med mig, och titta och lyssna på när vi surrade och skrattade. Sånt är ju också viktigt att göra och rätt mysigt för hundarna också.


Slutligen var det dags för söket, och Silva var först ut. Vi provade att upprepa arrangemanget från förra helgen med få skick, plan yta, roliga busiga figgar med pipande belöningar osv... det gick sisådär, i början svamlade hon mest men sen funkade det lite bättre. Helt enkelt en sån där gång när man har en plan men planen inte höll, å vips insåg man att det bara gällde att göra det bästa av situationen, den perfekta träningen var redan borta så att säga. Nåja, lillSilva såg ut att ha rätt skoj i alla fall.


Rossi var sist ut och då hade mina fötter redan börjat frysa efter nästan fyra timmar ute i blötsnön. När hon kom ut ur bilen överfölls hon snabbt av ett gäng ivriga brudar som gärna ville plocka loss tofsar ur hennes fällande päls - hon blev snabbt ställets mittpunkt till sin glädje/förskräckelse. Fega hundar som hon behöver härdas å det som först var aningen läskigt visade sig sen vara riktigt mysigt.... Sen satt vi vid elden och myste en stund och tittade på kompisarna.


När vi till slut gick ut i skogen för att söka var Rossi lite slö. Galopperade mellan figgarna men utan riktig fart, och ibland var hon lite disträ. Gissar att löpet börjar göra sig påmint, å töntig som hon är så kanske hon blev lite trött av att bara "titta" på allting vid elden innan vi körde igång också. Ingen höjdarprestation där heller, men det har ju sina förklaringar.


Härligt att hänga med bästa gänget ett tag å kul att hinna med alla hundarna på ett bra sätt. Efter lite kvällsjobb är det nu dags att hoppa isäng - jihooo! =) Ny vecka med väldigt tom kalender för en gångs skull! Lyxigt å lite läskigt!



Av Kicki - 6 maj 2012 10:39

Kaela löper rätt mycket nu, och de andra har också hängt på. För säkerhets skull har jag nu Mintu och Rotax här inne. Tror inte att Nalle skulle försöka para nån genom ett galler, hoppas att man behöver bollarna i intakt tillstånd för att försöka sig på såna tokigheter.


Det pips lite extra här inne, och eftersom det snöat blötsnö hela helgen har vi passat på att hålla oss inne. Egentligen har vi haft en riktigt tråkig helg, hundmässigt sett. Hundarna har ätit, gosat lite, och sen inte gjort nåt mer. Jag har spelat TV-spel och röjt/städat.


Det pratas mycket om vikten av aktivering, och visst är det jätteviktigt att hitta en balanserad och bra aktivering för sin hund, men lika viktigt kan det faktiskt vara att lära en hund att ha tråkigt ibland också. Att göra "ingenting" en dag eller två är jättenyttigt, och något som alla hundar bör klara (vissa efter träning). Om matte/husse t.ex blir sjuk, eller hunden själv blir sjuk, så har man stor nytta av att ha en hund som även lärt sig att kunna ta det lugnt ett tag utan att må dåligt eller klättra på väggarna.


Samtidigt kan jag känna att hundarna som är ute faktiskt tycker att det är lite mysigt med "skitväder". De ligger i sina kojor hela dagarna och ser ändå rätt nöjda ut. Nånstans kanske det är en naturlig instinkt att söka skydd och bädda ner sig. Med tanke på löp mm tycker jag att det är vansinnigt lugnt där ute efter ett par ovanligt "ohändelserika" dagar.


Efterom tikarna löper var det bara Mintu som simtränade igår. Han simmade 2x10 minuter igen och med lite mer jet swim. Godis och leksaker hade helt tappat sitt värde och istället simmade han glatt dit vi ropade på honom, serpentiner genom jetströmmen när det gick som bäst. Rotax fick följa med eftersom jag inte ville lämna honom ensam inne så lång tid (han har nog inte varit ensam inne ännu, vad jag kan minnas), då vi även hade lite andra ärenden att göra.


Killarna spelade oss ett litet spratt när vi var i Råneå. I Luleå köpte jag en supergod lyxshake på Max och lämnade sen den tomma plastmuggen framme på golvet vid passagerarsätet. Passade på att lägga i lite papper jag rensat ut ur kalendern och en servett. När vi sen lämnade hundarna i bilen en stund i Råneå så tänkte jag lite på muggen där, men bestämde snabbt att hundarna säkert inte skulle hitta den, eller ens bry sig.


Nåja, första gången jag var ut och tittade till dem satt de båda två där bak och såg lugna och glada ut. Nemas problemas! Vi körde sambons Passat som saknar hundgaller, men har ett rätt bökigt baksäte att ta sig över. Nästa gång jag kom ut satt killarna också tillsammans där bak, glada och söta. Jag kikade in från en av bakdörrarna och böjde mig bak över sättet för att kramas lite med Mintu. Då såg jag...ett papper från min kalender? När jag tittade bakom Rotax rumpa hittade jag även ett sugrör, och en väl urslickad plastmugg...hmm... Nån av dem hade alltså kravlat sig fram och hämtat hela skräpet och sen burit det hela vägen bak till sin kompis innan mumsandet börjat?


Stämningen mellan Rotax och Mintu är aningen mer spänd än vanligt just nu, pga löpen förstås. Inget önskeläge, men det fungerar. Oftast sover de ihop och umgås problemfritt men några gånger per dag morrar nån till (oftast Rotax) och spänner sig lite. Då blir det snabbt tillsägning/åthutning, för sånt beteende är inte okej. Morrningar mellan hundar är oftast en avståndssökande signal, dvs. en signal om att hunden vill vara ifred eller känner sig osäker. Däremot kan man inte säga att det alltid är så, vissa typer av morrningar handlar ju varken om osäkerhet eller avståndssökande och såna morrningar gillas inte här!


Snart hoppas vi dra ut i skogen för sökträning, och ev. nåt mer. Har inte riktigt bestämt vad vi faktiskt ska göra och hur många hundar som ska få följa med. På ett sätt hade jag gärna tagit med alla hundar, men jag vill inte ha Kaela i buren och Mintu utanför. Hmmm...får fundera och pussla lite helt enkelt.

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards