www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Det bästa av säsongen är nu slut.... =(

Av Kicki - 2 mars 2011 22:01

I söndags (om jag inte missminner mig) åkte jag och hundarna hem till Yvonne för en slädtur där! Hennes bror Linus åkte med, och vi körde varsitt spann.



Marco och Atena i led, Dexter (Mintus bror) och Atena (jo hon har två hundar med samma namn) i wheel. Tyvärr ville solen inte vara med oss riktigt, men vi hade det riktigt mysigt ändå.



Först körde vi på välkörda spår, men sen provade vi lyckan på mindre skoterspår där vi inte riktigt visste var vi skulle hamna.



Bitvis var spåren riktigt, riktigt tunga...genomslag och tung snö...




  



Vi klättrade även över några mindre snöberg (bakom Yvonne och Linus), och fick oss en rätt tung men äventyrlig liten runda! Riktigt skoj!


Igår efter skolan selade jag ut 5 av mina små hjältar för en liten tur. Solen var nästan på väg ner innan vi kom iväg, så släden var preppad med ljus och reflexgrejor om det skulle dra ut på tiden. Vi var ute i ungefär 2 timmar och hann både köra lite välkända svängar och spana in nya spår.







Vi hade en riktigt mysig tur och ännu en gång fick jag vara så stolt och glad över Mintu. Han är verkligen duktig i led! Inte snabbast kanske, men han jobbar på i alla lägen och är så enormt lyhörd och tvekar i stort sett aldrig. Kaela är duktig men lite mer osäker, och påverkas mer av hunden som går bredvid henne. Går hon med Silva så kan hon hänga med på Silvas eventuella påhitt. Mintu däremot är som en liten maskin, och bryr sig inte så mycket om vad de andra gör. Vi hade en riktigt fin tur trots lite väl varmt väder!


Senare på kvällen började det poppa upp rapporter på Facebook om vackert norrsken så jag gick ut med kameran en sväng. Tyvärr missade jag nog det finaste, men en ganska kraftig gulgrön strimma sträckte sig i alla fall rakt över hela himlavalvet, med stjärnor strödda i bakgrunden. Vackert!




Idag efter skolan fick Gakkon en skidtur på ungefär 4km, nu visade hon ingen hälta på frambenet heller, vilket var skönt. Snart ska vi in på "återbesök" och då hoppas jag att vi kan röntga för nånting är inte som det ska i höger framben... =/ De andra fick en kort slädtur efteråt men det var flera plusgrader och det märktes att allihop var lite disträ och trötta. Silva och Kaela gick på led och var lite småvimsiga ibland...hmm...


Tyvärr har det töat väldigt mycket idag och det sticker till och med upp stenar och stubbar i vissa skoterleder. =( Det har droppat från taken hela dagarna och stan är väldigt slaskig...usch så trist... den bästa tiden att köra hund är nu slut för detta år. Visst är det skönt med värmen framöver, men det är varmt för hundarna, spåren börjar bli sönderkörda, mer vatten på isarna, ingen magisk snö kvar på träden...även om vi kan köra nästan två månader till så är magin nu bruten, för den här säsongen....  



 
 
Dvärghundspossen

Dvärghundspossen

3 mars 2011 15:28

Och själv längtar jag tills snön försvinner så det blir lättare att träna bruks! :-D

http://dpossen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards