www.nukutvi.se

Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Kicki - 8 mars 2011 20:52

Vädret till trots (alldeles för varmt) var helgen en riktigt hundkörarhelg! I lördags packade jag och hundarna oss iväg mot Bredåker med varm choklad, halm och sittgrejor med oss. Vi hade solen i ryggen men det blåste hela dagen. Först utforskade vi lite okända spår på vår sida älven, och sen körde vi längs älvkanten upp till Bredåker. Där korsade vi älven och fortsatte sen hemåt på södra sidan. Lederna var fina men allt töväder har ju gjort snön full av kvistar och skräp... =(



Utanför Bredåker stannade vi för en liten fotosession i snålblåsten. Hundarna skötte sig fint, Mintu och Kaela i led var helt klockrena idag! Så stolt över dem!



Det blåste så att träden svajade i vinden och svansarna med! Vid det här laget började hundarna kännas lite trötta men de trummade ändå på bra. Däremot märktes det att Mintus och Kaelas hjärnor blev allt tröttare, när vi kört i 3 timmar ungefär så började de få minnesluckor...vad betydde ordet "höger" nu igen?


Vid det laget började jag känna mig aningen frusen om fossingarna och rätt hungrig! Eftersom det blåste så kändes det inte så lockande att stanna till nånstans heller.



Vi närmade oss då Degerbäcken och där tog jag helt misste på spåren och körde lite vilse! Jag svängde ner mot älven för snabbt och kom ner längst en liten väg med hus (men fel lilla väg med hus) och ner till stora vägen, men där fanns inget skoterspår! Bara att vända om igen, efter allt testande av nya spår tror jag att vi vände hela spannet minst 4 gånger idag!


När jag körde tillbaka mot spåret efter den lilla vägen, kom en kvinna ut ur ett av husen och undrade om jag var vilsen. Hon berättade att hennes kusin som var på besök från Kiruna hade sett ett hundspann passera och bett henne stoppa oss. Det visade sig att hennes kusin var Anna som har Chiliways kennel, där de även har Alaskan huskies och har fött upp Gakkons pappa! Vi har hälsat på  hos henne några gånger när vi varit upp till Kiruna och det har varit lika roligt varje gång att få träffa Gakkons långnosade släktingar.


Så mitt i vår långsväng fick vi ett riktigt "Gevalia moment"! De hade två lediga hundgårdar så jag slängde in mina små (lite förvånade) troll där och fick komma in på fika och träffa en glad och trevlig schäfer och Annas 3 vackra salukis. Nybakat bröd och te var precis vad man hungriga mage behövde! =) Tack Susanna och Anna för ett jättetrevligt besök! Tänk så liten världen är, vilken tur att jag körde vilse och vilken tur att de råkade titta ut genom fönstret just nu... =)


När vi körde vidare var Mintu och Kaela smarta igen och resten av vägen hem gick de som små klockor. Vi åkte hemifrån gården 12.00 och kom hem 18.30, så det blev ungefär 5 timmars slädfärd idag (vi fikade ju nästan 1,5 timme). För mina hundar just nu så är det en rejäl tur! Riktigt härligt att ha rätt mycket kvar av säsongen och hinna med fler längre svängar.


I söndags blev det körning med Veronica och hennes fyra yngsta hundar. Jag lämnade Giela hemma och körde 4-spann jag med.




Rossi såg inte helt pigg ut av och till. Hon började bromsa efter kanske en halvmils körning men det gick över när hon fick komma loss och pinka där hon ville. Sen började hon bromsa igen när vi bara hade någon kilometer hem, så då fick hon åka i släden istället för säkerhets skull. Rossi är en fjant, men att åka släde klarar hon oväntat bra.





När vi nästan var hemma hos Veronica igen så gjorde hon ett kattskutt ur släden och en kullerbytta när hon landade... jag hann inte med att hugga tag i henne, men det verkade gå bra i alla fall.


Vi avverkade nästan 7 mil under helgen, men tyvärr fortsätter tövädret och nog blir man lite nervös...ska vi få en kort vinter i år? =( Imorgon blir det slädkörning igen och skidåkning med Gakkon, på torsdag åker jag till syster i Stockholm, medan husse och hundarna vaktar huset. Hoppas på massor av minusgrader och bara klart väder framöver.



Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards