www.nukutvi.se

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Kicki - 19 mars 2011 17:08


Mycket har hänt sen sist jag bloggade, men för att börja från början så åkte jag och Yvonne ut på en härlig liten tur. Med sig hade hon sina 3 valpar/unghundar, så vi tog det rätt lugnt.



Visst är det söta? Frysa har bott hos en annan person större delen av sitt liv och nyss flyttat hem igen. De sprang tätt, tätt ihop nästan hela vägen och  såg ut att trivas ihop. När vi kört ungefär halvvägs stannade vi för att vila valparna lite, och då kom Frysa fram och hälsade på mina hundar. Ett riktigt litet charmtroll!




När vi skulle åka iväg igen hade Atena så här bråttom! Hon ser rätt farlig ut men skallet säger bara "jag vill iväg!", på bild såg det däremot nästan hemskt ut...*hihi*




Sen har vi fått en ny kompis i gänget också! Mintus syster Björna (längst bak till höger på bilden ovan) ska bo hos oss i några veckor medan hennes matte lånar in en annan hund för att testa. Hon fann sig direkt tillrätta i gänget och mottogs med lugn och glädje av de andra på ett riktigt fint sätt. Några minuter efter hennes första påhälsning utanför hundgården (då blev hon lite utskälld), var hon där inne med de andra och allt var lika lugnt som vanligt.


Hon är riktigt mysig och lugn och snäll - förutom när selen åker på! Då blir hon superivrig! En personlig och påhittig liten hund! Det märks verkligen att Linda (hennes matte) har gjort ett jättebra jobb med alla sina hundar och det är en lyx att få låna en så välskött (både fysiskt och mentalt) hund! Tack Linda! =)



På sin första tur med gänget fick hon gå i wheel med Mintu. De är både lika och olika på väldigt många sätt. Silva och Kaela gick i led, Silva var aningen vimsig men rätt söt ändå. Kaela är lydigare men när Silva protesterar så vågar hon inte säga emot utan följer med - ÄVEN om hon gjorde helt rätt från början och Silva vill gå åt FEL håll...hrmf...






Efter första svängen ihop (dag 2 hos oss för Björna) passade jag på att släppa ihop alla 6 trötta och nöjda i båda hundgårdarna (under översyn förstås, speciellt som Kaela och Giela löper). Det fungerade jättebra och även Silva och Kaela (som bara träffat henne genom galler förut) gillade sin nya vän.  Här kommer lite bilder från vårt hundgårdshäng:







Så härligt det är nu med lite värme (jo faktiskt) så att man kommer hem varm och kan vara ute med hundarna en stund utan att riskera fingrar och tår. Myyys! Kvällen efter (torsdag kväll dvs). lyste månen så fint och jag selade ut alla utom Gakkon och Rossi (de hade fått en promenad istället). Även om månen inte var helt full, så var det riktigt tjusigt ute! Vi körde runt kors och tvärs på våra hemmaspår och ville inte riktigt dra hemåt...




Idag har vi kört en lite kortare sväng för att hålla småbenen nöjda, och själv ska jag dra till Luleå och fira kompis Johanna som fyller år! Igår hade vi vilodag från draget och passade på att träna lite shajping med hela gänget. Jag använder rätt ofta det som ren aktivering, alltså väljer ett nytt beteende som vi formar fram, men som vi aldrig finslipar eller lägger kommando på. På så sätt får man ju ut den "jobbigaste" och "roligaste" delen för hundarna bara.


En del hundar fick göra vettiga beteenden, andra fick t.ex lära sig att gå till en viss plats och utföra ett speciellt beteende. Lite meningslöst men ganska tröttsamt för små huskyhjärnor ändå. Här kommer en liten film! I början syns några sekunder från rastgårdsmyset efter första dragsvängen, Björna ser glad men en liten aning fundersam ut. När det gäller Gielas apporteringsträning så vet jag att mina belöningar kommer både fel och underligt men vi blir inte kloka på det där, varken hon eller jag, så det får vara så illa som det är helt enkelt...*s* KUL har hon ju iaf!



Sådär, dags att skutta in i duschen och dra till storstan! Sen ska Gakkon få en promenad och efter det går det väl inte att skjuta pluggandet framför sig längre...hmm...



Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards